اجزای موتور دیزل | centraldiesel

بزرگترین موتور دیزل در سال ۲۰۰۶ عرضه شده است که یک دیزل دریایی به نام Wärtsilä-Sulzer RTA96-C است که توان خروجی ۸۴٫۴۲ مگا وات برق معادل ۱۱۳٫۲۱۰ اسب بخار را با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه تولید می‌کند. موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی لرزش و تکان بیشتری داشته و از خود نشان می‌دهند. این موضوع در حالی است که بنزین در دمای 20 درجه دچار آتش سوزی می‌شود. به همین دلیل سوخت موتورهای دیزل از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

http://digitalmags.irالبته امروزه برای زیر دریایی های فوق پیشرفته از موتورهای هسته ای و درونسوز و یا موتور های عظیم برقی استفاده می شود که در این صورت نویز را تا حد بسیار زیادی از بین برده و دشمنان متوجه حضور زیر دریایی ها نمی شود . این موتورها به جای میل لنگ متصل به فلایویل , مستقیما به پره هلیکوپتر متصل می شوند به طوری که از یک جا به بعد این پره هست که با شتاب و گریز از مرکز خود موتور را در تارگت های پروازی روشن می کند . بله حالا می توانیم بگوییم موتور های دیزل در صنعت هوابرد کاربرد بسزایی دارد اما نه در زمینه هواپیمایی . موتور های ملخی , موتور های به شدت قوی و کشنده اولین هواپیمای آلمانی را می توان از بهترین نمونه های استفاده از موتور دیزل نام برد .

یاتاقان بخشی از موتور دیزل ژنراتور است که روی میل لنگ قرار گرفته و باعث چرخش در موتور می گردد. در صورت اتمام روغن بین یاتاقان، شاتون و میل لنگ در موتور دیزل ژنراتور فاصله ای بین یاتاقان ها می افتد و سرانجام در اثرا اصطکاک زیاد موتور قفل می کند. طی سال‌های متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند. موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند.

زمانه

در این حالت هوای داخل سیلندر کاملاً فشرده و متراکم می‌شود و درجه حرارت آن به‌شدت افزایش می‌‎یابد. بر اساس تخمین‌های انجام شده این درجه هوای داخل سیلندر حدود 600 درجه سانتیگراد است. موتور دیزل نوعی موتور احتراق فشرده یا درون سوز است که در سال 1892 توسط رولف دیزل اختراع شد.

  • در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه‌زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب می‌گردند.
  • اطلاع و آگاهی از معایب و مزایا یک قطعه می‌تواند موجب افزایش نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف آن گردد.
  • همچنین در این سیستم امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود.
سپس مقداری مجله خبری دیزل مرکزی به دیواره سیلندر پاشیده شده و روغن باقی مانده از سوراخی به میل لنگ می رود. موتورهای گاز سوز از سیستم اشتعال متفاوت و پیچیده تری برای موتورهای دیزلی استفاده می کنند. در اینجا ، سوخت و گاز طبیعی با هم تزریق و فشرده می شوند و باعث می شوند مخلوط هوا و گاز منفجره شود. موتورهای دریایی موتورهای دریایی ژنراتورهای دریایی را تأمین می کنند و معمولاً با دیزل یا بنزین کار می کنند.

کاربردهای موتور دیزیل در صنعت