موتور دیزل چیست؟ مشخصات فنی اجزای انواع قیمت | centraldiesel

در ابتدا پس از اختراع مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند.

http://digitalmags.ir

سپس پيستون در سيلندر به سمت بالا مي‌رود و گازهاي حاصل از احتراق را از اگزوز خارج مي‌کند و اين چرخه مجددا تکرار مي‌شود. با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند.

در تمام موتور های دیزلی این چهار مرحله به صورت دقیق انجام می شود، فقط این امکان وجود دارد که در برخی مرحله به مرحله باشد و در برخی باهم و یک جا صورت گیرد. خودروهای سواری دیزلی در بسیاری از کشورهای جهان چندان پراستفاده نیستند ولی با بهتر شدن طراحی خودروهای سواری دیزلی در سال‌های اخیر، با اقبال بیشتر خریداران مواجه شده‌اند. هوندا قبلا اعلام کرده که از سال ۲۰۲۲ فقط خودروهای برقی در بازار اروپا می‌فروشد و از همین امروز، به دنبال برقی‌سازی همه محصولاتش در سراسر جهان است. به همین منظور، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۴۰ درصد از فروش هوندا سهم خودروهای تمام برقی یا سلول سوختی خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ به ۸۰ درصد می‌رسد و سرانجام در سال ۲۰۵۰ همه خودروهای هوندا برقی می‌شوند. این خودروساز ژاپنی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ محصولات کربن خنثی را در کارخانه‌هایی با آلایندگی صفر تولید کند. به همین دلیل، تمرکز خود را معطوف به تولید پیشرانه‌های دوستدار محیط زیست و همین طور اصلاح زنجیره تامین از مواد ۱۰۰ درصد با دوام و پایدار می‌کند.

موتورهای دیزل و بنزینی

خودروهای دیزلی از نوع موتورهای احتراقی درون سوز هستند و این به آن معناست که ابتدا سوخت وارد سیلندرها و یا به عبارتی دیگر بخش اصلی موتور شده و پس از فعل و انفعالات شیمیایی، شروع به سوختن و تولید انرژی مکانیکی می کند. سپس این انرژی به انتهای پیستون‌ها که به میل لنگ متصل است، می‌رود و بعد باعث به وجود آمدن حرکتی به صورت رفت و برگشتی می‌شود که در نهایت باعث به وجود آمدن حرکات دورانی و چرخشی در میل لنگ می‌گردد. همین حرکات میل لنگ هم به واسطه وجود دیگر مکانیزم‌ها، به چرخ‌ها منتقل شده و در نهایت، ماشین شروع به حرکت می‌کند. طیف وسیعی از خودروها و ماشین آلات، قدرت خود را از موتور دیزلی دریافت می‌کنند. البته این سوخت در کامیون های سنگین موجب کندی حرکت آن در بزرگراه می‌شود، اما به حرکت قایق ها، اتوبوس های مدرسه، اتوبوس های شهری، قطارها، جرثقیل، ماشین آلات کشاورزی، خودروهای امدادی و ژنراتورها کمک می‌کند.

موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟

در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه‌زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب می‌گردند. درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایین‌تر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. از نقاط قوت موتورهای دیزلی این است که از آنجایی که سوخت در داخل سیلندرها می‌سوزد، احتراقی که در درون ایجاد می‌شود، انرژی کمتری صرف می‌کند. همچنین همه‌ی این فعل و انفعالات در یک محل اتفاق میفتد و نتیجه هم به صرفه‌تر است و هم انرژی بیشتری تولید می‌کند. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.

  • بنا به چند دلیل گفته می شود که موتور دیزل از موتور بنزین ایمن تر هستند.
  • ولی با بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی، تولیدکنندگان خواهان دریافت مبلغ بیشتری برای مدل‌های دیزلی شدند و موتورهای بنزینی تبدیل به خودروهای اقتصادی‌تری شدند.
  • خودروهاي سواري ديزلي در بسياري از کشورهاي جهان چندان پراستفاده نيستند ولي با بهتر شدن طراحي خودروهاي سواري ديزلي در سال‌هاي اخير، با اقبال بيشتر خريداران مواجه شده‌اند.
  • در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد.