فرق ماشین دیزلی با بنزینی در چیست؟ | centraldiesel

همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند. باید گفت در موتورهای دیزلی سوخت، نقش شمع را ایجاد می‌کند؛ بنابراین در این موتورها شمع کاربردی ندارد. به طور خلاصه اگر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم می‌توان گفت در موتورهای دیزلی هنگامی‌که پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند، هوای داخل سیلندر به شدت متراکم می‌شود. در این حالت سوخت متراکم شده، به‌ سرعت انفجار پیدا می‌کند که این اتفاق به وسیله انژکتورها انجام می‌شود و هیچ نیازی به شمع نیست. در موتورهای بنزینی مخلوط فشرده شده هوا و بنزین توسط جرقه شمع محترق می شود.

اختراع موتور دیزل

موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود. موتورهای دیزلی شمع ندارند و گرمای هوای فشرده، سوخت را خود به خود مشتعل می کند. در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد.

http://digitalmags.ir

توان این موتور ۲۸۲ اسب بخار خواهد بود ولی از گشتاور آن اطلاعی در دست نیست. با توجه به این امر که این موتور با اتکا به تنها یک دستگاه توربوچارجر ۳۷۶ پوند فوت گشتاور تولید می کند، با بکار گیری سه دستگاه توربوچارجر حتماً بیش از ۴۴۰ پوند فوت گشتاور خواهد داشت. همین نکته مهندسین صنعت دیزل را نسبت به آینده اتومبیل های اسپرت دیزل خوش بین تر کرده چرا که با کاستن از وزن اتومبیل های دیزل می توان به بهترین رکوردها دست یافت. تولید انبوه این رودستر هنوز قطعی نشده ولی می توان از تولید انبوه مرسدس بنز ML دیزل با یک موتور شش سیلندر دیزل اطمینان کامل داشت.

  • هر چه سیلندرهای موتور بیشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌های نزدیک‌تر به هم اتفاق می‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر می‌شود و قدرت موتور بالاتر می‌رود و البته ساختار موتور پیچیده‌تر می‌شود.
  • بنابراین، این نوع سوخت باید پاشیده شود و نمی‌توان آن را در هوا تبخیر کرد.
  • سوزن انژکتورهای جدید دارای چندین سوزاخ بسیار ریز هستند تا عمل پاشش گازوئیل و یونیزه شدن ( بصورت ذره درآمدن سوخت ) در آنها بهتر صورت گیرد.
  • خودروهای مختلف با توجه به کاربردشان از موتورهای مختلفی استفاده می‌کنند.
یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. موتورهای دیزلی شمع ندارند، چراکه مرحله انفجار آن‌ها با تراکم بالای هوا و افزایش دمای آن اتفاق می‌افتد. مکمل سوخت بیو دیزل یا گازوئیل زیستی، یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های پسماند خوراکی تولید می‌شود.

طرز مجله خبری دیزل مرکزی این قسمت به این گونه است که باعث اسپری و پودر شدن سوخت و به بهبود ترکیب آن و سوخت با هوا کمک می کند. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بده باشد و با موتور دیزل اشنا شده باشید. یک دانشمند آلمانی به نام رودولف دیزل، مخترع این نوع سوخت بوده است. قبل از شروع به تصفیه گازوئیل توسط صنعت نفت، رودولف آزمایشات بیودیزل و غبار و گرد زغال سنگ را نیز انجام داد.

موتور دیزل چیست؟ با انواع و نحوه کار موتور های دیزلی آشنا شوید