سیستم سوخت رسانی موتور دیزلی | centraldiesel

مجله خبری دیزل مرکزیهای بنزینی دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزل هستند. در واقع موتورهای دیزل بیشتر برای کارهای قدرتی ، سنگین و آهسته مناسبند مانند کامیون ها، اتوبوس ها، تراکتورها، بولدوزرها و ماشین آلاتی از این دست. در مقایسه ای مشابه گفته می شود موتورهای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند.

  • سامانه خنک‌کننده موتورها سامانه خنک‌کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می‌باشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می‌شود.
  • در ابتدا قسمت‌های کوچکی از مواد چسبنده و رسوبات آن از این مایع خارج شده و سپس با سرد شدن شدید هوا، مولکول‌های هیدروکربن به آرامی شروع به انجماد می‌کنند.
  • آنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از استارت گرم می کنند.
  • با این حال، برخلاف بنزین، دو مسئله اصلی در مورد افزودنی‌ها در سوخت دیزل وجود دارد.
  • به صورت کلی، هر دو موتور آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند.
  • سطح فشرده سازی نباید بیش از 10 تا 15 درصد (30 psi تا 50 psi) تغییر کند.
موتورهای دیزلی بر اساس نحوه ی کار بر دو دسته ی موتورهای چهار زمانه و موتورهای دو زمانه تقسیم می شوند. در هر دو مدل از موتورهای دیزلی، چهار عمل اصلی صورت می گیرد که عبارت است از مکش یا تنفس، تراکم یا فشرده شدن هوا، انفجار و تخلیه دود. ۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. انژکتور در موتور های دیزل از اجزای بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است. انژکتور باید قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند. گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها می‌شود، نیز یک چالش است.

http://digitalmags.ir

به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. مقدار سوختي كه به موتور ديزل مي رسد و تنظيم زماني آن تأثير بسزايي در افزايش قدرت موتور وكاهش مصرف سوخت آن دارد. نكته ديگري كه به همين اندازه اهميت دارد آن است كه سوخت بايد در محفظه احتراق پاشيده شود تا به طور كامل بسوزد و موتور دود نكند. بنابراين وظيفه سوخت پاش يا انژكتور پاشيدن يا پودر كردن سوخت و توزيع آن در محفظه احتراق است .

کاربردهای سوخت دیزل

تانک هایی با وزن 2000 تن را با سرعت های حتی 60 کیلومتر بر ساهت جابه جا می کرد و این شد که استفاده از موتور های بسیار پر قدرت دیزلی در این صنعت نیز جا افتاد و تا امروز از پیشرفته ترین موتور های دیزلی رو نمایی شد . و در نتیجه به جای حرکت سوخت با فشار بالا ، مقداری از آن وارد مسیر برگشت به سمت باک شده و انژکتورها خوب پاشش نکرده و چکه می کنند. در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. میلنگ موتور باید 3-4 ثانیه چرخانده شود، میزان فشرده سازی را پس از نگهداری 200 تا 300 دور در دقیقه بنویسید. زندگی یک فیلتر دیزل بستگی به کیفیت سوختی که از طریق آن عبور می کند دارد.

موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟

موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . آنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از استارت گرم می کنند. بدون گرمکن، یک موتور دیزل روشن نمی شود، زیرا موتور نیاز به هوای فشرده و گرم دارد تا انژکتورهای دیزل را فعال کند. امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم. برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است.