بهمن دیزل | centraldiesel

در این‌ مقاله برای شما هر آنچه که لازم بود تا درباره ماشین‌های دیزلی بدانید را به تفصیل بیان کردیم. خودروهای دیزلی مزایای بسیاری دارند که باعث شده تا امروزه به یکی از گزینه‌های خرید مردم‌ مختلف، دربیاید. از نظر محیطی، گازوئیل دارای مخالفان و موافقان متعددی است؛ موافقان می‌گویند که گازوئیل میزان کمی مونوکسیدکربن، هیدروکربن و دی اکسید کربن از خود ساطع می‌کند که آلایندگی آنها منجر به گرم شدن زمین می‌شود.

این مورد باعث می شود تا قطعات بسیار مقاوم تری در برابر ضربه برای آن ها طراحی و ساخته شود. برعکس موتورهای دیزلی، موتورهای بنزینی در فرآیند احتراق ضربه و فشار کمتری دارند و به همین دلیل طراحی آنها فشرده تر و کوچکتر بوده، وزن آنها کمتر و عملکرد آنها نیز ظریف تر است. بنابراین در موتورهای دیزلی، هوا در سیلندر به شدت فشرده می شود (معمولا حدود 14 تا 23 برابر حجم اولیه خود). در موتورهای بنزینی، نسبت تراکم به طور کلی بسیار پایین تر است، زیرا آنها برای شروع فاز احتراق بیشتر به شمع متکی هستند. در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد.

  • با توجه به تبخیر کند گازوئیل اگر گازوئیل بمدت طولانی راکد در مخزن یا باک بمانمد (مثلا بیش از یکسال ) آیا در کارکرد موتور تاثیر منفی دارد یا خیر .
  • پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانه‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
  • در آخرین ساعات ۳۰ آذرماه امسال و مصادف با بلندترین شب سال، رکورد جدید تولید خودرو توسط آبی پوشان جاده مخصوص در شرایط تحریم و تهدیدهای بین‌المللی رقم خورد.
  • این مطالعه می افزاید که این رقم در مورد موتورهای دیزلی که در اوایل دهه 1990 ساخته شده اند به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
  • یکی از تفاوت های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای دیزلی با فشرده سازی هوا کار می کنند و موتورهای بنزینی با جرقه تولید شده توسط شمع، کار می کند.

بیشتر مجله خبری دیزل مرکزی سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و … موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد. موتورهای دیزل مدرن مسیر طولانی را برای رسیدن به تکنولوژی امروزی خود پیموده اند. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و استفاده از توربوشارژر که در موتورهای دیزل به کار رفته است، سرعت پیشرفت این نوع موتورها را در مقابل موتورهای بنزینی به رخ کشیده است. ماشین آلات مورد استفاده کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری، ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای موتور دیزلی هستند. همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند.

موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟

سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است . پس از این عملیات انرژی تولید شده به قسمت انتهایی پیستون ها وارد می شود و نتیجه آن حرکتی است که به صورت رفت و برگشتی می باشد. تاریخچه این ماشین ها بر میگردد به سال 1878 زمانی که رودلف دیزل که یک شخص آلمانی بود با رفتن به مدرسه پلی تکنیک با بحث سوخت خودرو ها آشنا شد. با توجه به تبخیر کند گازوئیل اگر گازوئیل بمدت طولانی راکد در مخزن یا باک بمانمد (مثلا بیش از یکسال ) آیا در کارکرد موتور تاثیر منفی دارد یا خیر . نفت خام تنها سوخت طبیعی است که در زمین یافت می‌شود؛ پس از تصفیه آن در پالایشگاه، به چند نوع مختلف سوخت همانند بنزین، سوخت جت، نفت سفید و البته گازوئیل جداسازی می‌شود. معمولاً وقتی صحبت از سوخت دیزل می شود تمام توجهات معطوف به گازوئیل می شود .

ماشین های دیزلی بهتر هستند یا بنزینی؟

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگین ‌تر بوده و باعث می‌شود در خودروهای اسپرت این مورد نامطلوب باشد، چرا که ماشین بازان و اسپرت سواران دوست دارند حرکت های سریع و دور زدن های متفاوتی را با ماشین تجربه کنند. در اکثر خودروها، موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می شوند که شباهت زیادی به هم دارند. در اصل، در هر دوی آنها موتورهای احتراق داخلی هستند که با استفاده از سیکل دو یا چهار زمانه کار می کنند. در موتورهای احتراق داخلی، چهار فاز به صورت چرخه ای وجود دارند که عبارتند از مکش، تراکم، احتراق و تخلیه. موتور دیزل در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌کند زیرا با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف، تقریبا نزدیک است، موتور دیزلی می‌تواند مسافت بیشتری را با مصرف گازوئیل به نسبت موتورهای بنزینی طی کند. چگونگی عملکرد موتور خودرو و توصیف عملکرد اصلی آن در خصوص احتراق داخلی، چرخه چهار زمانه و در مجموع کلیه اجزا و قطعات لازم برای افزایش کارایی و عملکرد بهتر پیشرانه خودرو یکی از محبوب ترین موضوعاتی است که توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

http://digitalmags.ir