میل بادامک ها در موتورهای دیزلی، نزدیک بالای موتور قرار دارند و اجازه می دهند تا سوخت و هوا وارد شود و دود اگزوز را نیز به بیرون آزاد کند. در واقع میل بادامک ها دریچه ها را باز و بسته کرده و امکان احتراق را فراهم می کنند. بهعنوانمثال از سیستم اگزوز میتوان برای خارجکردن دود حاصل از انواع سوختها استفاده کرد. چراکه این دود بسیار سمی و خطرناک است و باید بهسرعت از درون سیستم خارج شود و بهوسیله فیلترهایی که در اگزوز قرار دارند از ورود آلودگی به محیطزیست جلوگیری نمایند. این پنل میتواند تنظیمات مختلف روشن و خاموشکردن دستگاه و قابلیتهای به خصوصی را مورد بررسی قرار داده و میزان خروجی را نیز اندازهگیری نماید. همانگونه که پیش از این گفتیم اساس کار موتورهای دیزل بر پاشش سوخت به دورن محفظه احتراقی است که به دلیل فشرده شدن هوا دمای آن بالا رفته است.
انواع موتور دیزلی که برای بسیاری از تجهیزات ساختمانی و صنعتی بسته میشود، مجهز به هندل هستند که با کشیدن نخ هندل باعث به گردش در آمدن میللنگ و در نتیجه حرکت پیستون داخل سیلندر میشود. اما در خودروها و ماشینهای سنگین برای روشنکردن این موتورها از استارت استفاده میشود. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، نحوه کار دیزل ژنراتور به اینگونه است که سوخت دریافتی به انرژی مکانیکی تبدیل میشود. روی این مخزن یک صافی بنزین وجود دارد که این صافی میتواند از ورود گردوغبار و آلودگیها جلوگیری کند.
به همین مجله خبری دیزل مرکزی تمامی موتورهای دیزل از سیستم پاشش سوخت و انژکتور بهره میبرند هر چند کنترل زمان و میزان پاشش سوخت در آنها ممکن است مکانیکی (نمونههای قدیمی) و یا الکتریکی (نمونههای امروزی) باشد اما اصل کار یکسان است. از فیزیک دوران دبیرستان به یاد داریم که هر چه گاز فشردهتر میشود دمای آن بالاتر میرود و این دقیقا اتفاقی است که در موتورهای دیزل رخ میدهد. در این موتورها به جای آنکه در مرحله مکش ترکیبی از سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شود، تنها هوا وارد آن میشود و این هوا در مرحله تراکم فشرده شده و در اثر فشرده شدن بسیار زیاد هوا، دمای درونی آن به شدت بالا میرود.
موتور دیزل چگونه کار می کند؟
توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بهوجود میآمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت. موتورهای بنزینی هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط میکند که معمولا از کاربراتور استفاده میکنند اما موتورهای دیزل سوخت را مستقیم به داخل سیلندر می پاشند و گاها از ترزیق سوخت مستقیم استفاده میکنند. موتورهای دیزل براساس طرز کارکردشان به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشودند.
- یک واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر موتورهای دیزلی قرار دارد.
- پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
- کیفیت محصولات برندهای معتبر نظیر کامینز یا پرکینز بهتر از نمونه های چینی است و البته به تبع آن قیمت بالاتری نیز دارد.
- سپس مقداری روغن به دیواره سیلندر پاشیده شده و روغن باقی مانده از سوراخی به میل لنگ می رود.
- جالب است بدانید موتور دیزلی در تانکها هم استفاده میشوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد میتوانند تانکهایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند.
هوای درون سیلندر به اندازه ای داغ میشود که سوخت بلافاصله و بدون جرقه منفجر میگردد. در پی این انفجار نیروی لازم برای عقب راندن پیستون و در نتیجه حرکت ماشین یا وسایل نقلیه انجام میشود. شرکـت دانـا تجـارت توانا با نمـاد اختصاری “DTT”، تشـکیل شده از دو شـرکت ثبتی می باشد که به صورت کاملا خصوصی فعالیت حرفه ایی را در زمینه تولید- واردات- صادرات قطعات یدکی خودروهای سنگین صورت می دهد.
ساختار موتور دیزلی