» مقایسه خودروهای دیزلی و بنزینی | centraldiesel

اکنون زمان تغییر کرده و بهبود دید مردم نسبت به موتورهای دیزلی با سوختی بهتر و تولید کمترین صدا فرا رسیده است. نسل موتورهای بنزینی و دیزلی نسلی است که چندین دهه همراه انسان بوده و همچنان نیز بیشترین استفاده را دارند. بیشترین میزان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در دنیا تولید می‌شوند همچنان دارای یک موتور بنزینی هستند و بسیاری از تجهیزات صنعتی و کشاورزی نیز دارای موتورهای دیزلی هستند. در حقیقت موتور دیزل و موتور بنزین هر دو از نسل موتورهای درون‌سوز هستند که هر دو فرایند مکانیکی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در قسمت انفجار است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در این مطلب نکاتی درباره تفاوت موتور دیزل و بنزینی و اینکه موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ به شما خواهیم گفت.

http://digitalmags.ir

موتورهای دیزلی صدای تق تق متمایزی تولید می کنند که از آن به عنوان تق تق دیزل یاد می شود. فرق ماشين ديزلي با بنزيني اين است که خودروهاي داراي موتور ديزلي معمولي، پرسروصدا و آلوده‌کننده محيط‌زيست هستند و استفاده از آنها در خودروهاي بزرگ باري همچون کاميون‌ها که نياز به گشتاور و شتاب بالا در مسافت‌هاي طولاني جاده‌اي دارند، مناسب‌تر است. هر چند طراحي جديد موتورهاي ديزلي باعث شده است که خودروهاي سواري کم‌صداتر و با آلايندگي کمتر روانه بازار شوند که در نزد خريداران محبوبيت زيادي کسب کرده‌اند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تا حد معینی متراکم می‌سازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سرسیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده‌است. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت.

موتور بنزینی چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از مجله خبری دیزل مرکزیهاي سواري ديزلي در اروپا بسيار بيشتر از امريکاي شمالي و خاورميانه است، به طوري که اتومبيل‌هاي ديزلي تقريبا پنجاه درصد از فروش خودرو در اروپا را در سال‌هاي گذشته تشکيل مي‌دادند. هر چند در چند سال اخير خودروهاي برقي روز به روز سهم بيشتري از بازار خودرو در اروپا را از آن خود مي‌کنند. در نهايت برتري ماشين ديزلي يا بنزيني براي شما به عوامل بسياري همچون قدرت خريد و نحوه استفاده شما از خودرو بستگي دارد. آنها با موتور های بنزینی , احتراق خارجی هم امتحان کردند اما نتیجه ای به شدت منفی را دریافت کردند . بله حالا می توانیم بگوییم موتور های دیزل در صنعت هوابرد کاربرد بسزایی دارد اما نه در زمینه هواپیمایی .

شرکت ایران خودرو علاوه بر تولید خودروهای سبک شامل بخشی جهت تولیدات دیزلی و خودروهای سنگین می باشد که به صورت مستقل با نام ایران خودرو دیزل محصولات خود را ارائه میدهد. کارخانه ایران خودرو دیزل دارای خط تولید کامیون و کشنده و کمپرسی های بنز می باشد. در این بین هنوز کامیون 1924 بنز و کامیون 2624 بنز که یکی از پرطرفدارترین مدل های بنز در ایران می باشد توسط کارخانه ایران خودرو دیزل تولید می شود. پس هزینه های اولیه و نگهداری موتورهای دیزلی در حالت کلی بالا می باشد و هزینه اولیه و هزینه نگهداری موتورهای بنزینی نسبتا پایین می باشند. مهم‌ترين فرق ماشين ديزلي با بنزيني در نحوه احتراق سوخت در درون موتور است. در موتور بنزيني جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا مي‌شود و اين جرقه توسط يک سيستم الکتريکي در درون موتور بنزيني ايجاد مي‌شود و در زمان مناسب اين جرقه زده مي‌شود.

ایران‌خودرو رکورد تولید سال گذشته را ۹ ماهه پشت سر گذاشت

یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود.

  • یک اتومبیل با سوخت دیزل در مقایسه با اتومبیل با سوخت بنزین با سرعت بیشتری از ایست ایستگاه سریعتر “بلند شده و می رود”.
  • در این بین هنوز کامیون 1924 بنز و کامیون 2624 بنز که یکی از پرطرفدارترین مدل های بنز در ایران می باشد توسط کارخانه ایران خودرو دیزل تولید می شود.
  • موتور های دیزل تنها هوا را متراکم می کنند، بنابراین نسبت تراکم می تواند خیلی بالا باشد.
  • موتور های بنزینی نیز مانند موتورها دیزلی دارای چهار بخش ( مکش و تراکم و قدرت و تخلیه ) هستنند .