فرق ماشین دیزلی با بنزینی در چیست؟ | centraldiesel

گشتاور است که باعث حرکت خودرو مي‌شود و فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل با داشتن گشتاور بالا براي جابجايي بارهاي سنگين استفاده مي‌شود. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانک‌ها هم استفاده می‌شوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد می‌توانند تانک‌هایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده‌است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

  • موتورهای دیزلی باید از جنس هایی با خواص مکانیکی بالا ساخته شوند تا در برابر فشرده ‌سازی زیاد گازها مقاومت کنند، در نتیجه هزینه ساخت آنها معمولا بیشتر است و هزینه تمام شد خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی می تواند قیمت بیشتری داشته باشد.
  • در خودروهایی که کارکرد دیزلی دارند، پیستون هوای وارد شده به محفظه احتراق را فشرده می کند و دمای ایده آل را به دست می آورد تا در هنگام ورود سوخت، منفجر شود و چرخه کامل شود.
  • اگر قصد یدک کشیدن قایق ، وسیله حمل و نقل اسباب بازی یا کمپینگ را دارید ، یک موتور دیزلی مسیرهای طولانی را راحت تر می کند.
  • مخالفان معتقدند که میزان بالای ترکیبات بالای نیتروژن آن و آزاد شدن دوده در نتیجه سوختن گازوئیل، منجر به باران اسیدی، مه و شرایط ناسالم می‌شود.
  • موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد.
  • در سال‌های اخیر شرکت‌های فولکس واگن، آئودی و سوبارو در امریکای شمالی تعداد بیشتری خودروی سواری دیزلی روانه بازار کرده‌اند.

موتور های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند. از لحاظ آلایندگی و انتشار گازهای مضر برای محیط زیست، موتورهای دیزلی سهم بیشتری در این آلودگی دارند و گازهای کربن دی اکسید، اکسیدهای نیتروژن ، سولفات‌ها و … آزاد می کند. البته طی چند سال اخیر در اروپا تحقیقات فراوانی بر روی این مسأله انجام شده است و در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی در زمینه انتشار گازها از سوی موتورهای دیزلی صورت گرفته است. بنابراین اگر قصد دارید مسافت زیادی را با خودرو طی کنید، بهتر است هزینه بیشتری بپردازید و خودرو دیزلی تهیه کنید ولی اگر بیشتر استفاده شما از خودرو برای مسافت های کوتاه و داخل شهری است، خودروی بنزینی بهتر جوابگوی نیاز شما خواهد بود. شرکت ایران خودرو یکی از بزرگترین و مجهزترین شرکت های خودروسازی ایران است که از سال 1341 تاسیس شد و با تولیدات خودروهای فرانسوی رسماً وارد بازار ایران شد و توانست با مونتاژ و تولید قطعات اتومبیل های خارجی به تعداد خودروهای تولید داخل در ایران بیافزاید.

تعمیر و نگهداری موتور دیزل و بنزینی

فرق میان این دو در این است موتور های دیزلی دارای بدنه سنگین تر و قوی تری هستند که احتیاجی به جرقه ندارند و توسط فشار بالا این کار را انجام می دهند؛ علاوه بر این موضوع در خودرو های دیزلی هزینه سوخت بسیار کم تر است که این مورد برای کسانی که تردد زیادی دارند گزینه مناسبی است. همچنین در موتورهای دیزلی، نسبت تراکم حجم محفظه احتراق بسیار بیشتر از موتورهای بنزینی است. این عدد در پیشرانه‌های دیزلی 20 به 1 است و این در حالیست که در پیشرانه‌های بنزینی، همین نسبت 9 به 1 است. این اعداد نشان می‌دهند که در ماشین‌هایی که دیزلی هستند، هوا در حد زیادی متراکم می‌شود و در نتیجه، فشار زیاد شده و دمای هوا به قدری بالا می‌رود که گازوئیل مشتعل می‌شود. حتماً بسیاری از خودروهای سنگین مثل کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تراکتورها، بولدوزرها و غیره را مشاهده کردید که مجهز به موتورهای دیزل هستند، علت این امر قدرت بالاتر موتورهای دیزلی است. در حقیقت موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین و آهسته و موتورهای بنزینی برای کارهای سبک و سریع مناسب‌تر هستند.

http://digitalmags.ir

موتور دیزل نیز یک موتور درون‌سوز است؛ اما تفاوت‌هایی با موتور بنزینی دارد. در این موتور ابتدا هوا وارد سیلندر شده و به‌وسیله پیستون فشرده می‌شود؛ اما میزان فشرده‌سازی پیستون در موتور دیزل 15 تا 25 برابر بیشتر از موتور بنزینی است. این میزان فشرده‌سازی حرارت بسیار بالایی حدوداً پانصد درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند در این زمان سوخت دیزل (گازوئیل) داخل سیلندر اسپری شده و ازآنجایی‌که حرارت داخل سیلندر بسیار بالا است، ترکیب هوا و سوخت منفجر می‌شود. با توجه به صحبت های گفته شده در بالا به این نتیجه رسیدیم که هر دو خودرو های بنزینی و دیزلی از نوع احتراق داخلی هستند و انرژی شیمیایی خود را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.

برترین خودروهای مفهومی امسال

نحوه چینش و پیکربندی مجله خبری دیزل مرکزیها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می‌شود. خیلی ساده بگوییم، ماشین‌هایی که دیزلی هستند بر خلاف ماشین‌هایی که بنزینی‌اند، برای سوخت نیاز به جرقه ندارند و در عوض این کار را به وسیله فعل و انفعالات شیمیایی و هوای فشرده شده به همراه فشار و دمای معین انجام می‌دهند‌. با سلام و تشکر زیر عکس رادلف دیزل خط دوم جمله متوجه شد موتورهای بخار و دیزلی از کارائی گمتر برخور دار هستند .

راندمان حرارتی بالاتر موتورهای دیزل از موتورهای بنزینی