موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | centraldiesel

با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد . موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . علت اهمیت زیاد این موضوع این است که فرسایش زیاد رینگ موتور باعث فشار تراکم پایین تر می شود. زیرا گازوئیل اضافی به جای عمل به عنوان مخلوط سوخت، به عنوان حلال پاک کننده عمل کرده و روغن سیلندر را از بین می برد. اگر سیلندر سرد به همین روال کار کند، باعث فرسایش رینگ های روی پیستون این سیلندر و آلودگی روغن موتور می شود.همیشه از کار کردن موتور دیزل در دمای توصیه شده اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر شمع گرمکن‌ها در موتورهای بزرگ خیلی کم استفاده می‌شوند.

آشنایی با دیزل ژنراتور (کاربرد و مزیت انواع دیزل ژنراتور)

قوی ترین هلی کوتر موجود در آمریکا که مجله خبری دیزل مرکزیایی حمل 8000 تن را دارد از موتور سیکل دایره ای 24 سیلند دیزلی استفاده می کند ک به صورت تاندون عمل می کند اما اکثرا ستاره ای می گویند . در این صورت میل لنگ چرخیده و فلایویل را می چرخاند ( در این لحظه خودرو شروع به حرکت کردن می کند ) . پس اگر توان یک دیزل ولووپنتا مدل TAD1342 GE معادل ۴۶۶ اسب بخار باشد تبدیل توان بصورت ذیل می باشد. این وضعیت باعث ایجاد مکش بیشتر در خط 1 و 2 می شود که به نوبه خود ممکن است اجازه ورود هوا را بدهد.

  • ار طرفی این تراکم هوا در درون سیلندر است که باعث افزایش فشار و دمای آن می شود.
  • دیزل همچنین از سال ۲۰۰۷ به ارائه محصولاتی چون کفش، لباس زیر و کیف پرداخته است.
  • اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) .

تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند. دمای هوا، در صورتی که به شدت متراکم و فشرده شود این قابلیت را خواهد داشت که به اندازه کافی افزایش یابد. یعنی دما به حدی بالا می رود که می تواند باعث اشتعال سوخت دیزل شود. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر دو سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر می‌رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت محترق می‌گردد.

موتورهای احتراق داخلی قادر به سوزاندن کامل سوخت خود در داخل سیلندرها نیستند، به همین دلیل درصدی از انتشارات سمی استفاده نشده داخل سیلندرها به جو و اتمسفر دفع می شود. اگرچه موتورهای دیزلی سوخت بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی مصرف می کنند، اما مطالعه ای در اروپا نشان داد که آلایندگی موتورهای دیزلی چهار برابر بیشتر از بنزین است. این مطالعه می افزاید که این رقم در مورد موتورهای دیزلی که در اوایل دهه 1990 ساخته شده اند به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در خودروهایی که کارکرد دیزلی دارند، پیستون هوای وارد شده به محفظه احتراق را فشرده می کند و دمای ایده آل را به دست می آورد تا در هنگام ورود سوخت، منفجر شود و چرخه کامل شود. از طرفی در موتورهای بنزینی آنچه وارد محفظه احتراق می شود مخلوطی از هوا و بنزین است که با جرقه ای فعال می شود. موتور دیزل نوعی موتور احتراق فشرده یا درون سوز است که در سال 1892 توسط رولف دیزل اختراع شد.

http://digitalmags.ir

توربو شارژر میزان حجم و فشار هوای ورودی به سیلندر‌ها را به نسبت 2 برابر فشار جو افزایش می‌دهد. این افزایش قدرت می‌تواند تا سقف 40% باشد که این امر بسته به طراحی توربو شارژر می‌باشد. همانطور که همراه بودید، در ابتدای مقاله تعریفی از هر دو موتور داشتیم و کاربردهای هر یک از آن ها نیز ذکر شد. در ادامه تفاوت هایی که این دو موتور را از یکدیگر متمایز می کند، بررسی کردیم. نمیتوان به صورت قطعی ادعا کرد که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی.

کارایی موتور دیزل چگونه است ؟