موتور دیزل چیست آشنایی با انواع موتور دیزل و کاربرد آن‌ها دانا تجارت توانا | centraldiesel

در مجتمع فنی حرفه ای دارالفنون ری در رشته مکانیک خودرو به شما آموزش در مورد خودروهای دیزل و همچنین موتورهای بنزینی را خواهیم گفت. در بخش هایی از متنی که خواندید از مطالب موجود در سایت مزدا به عنوان منبع استفاده شده است. در پایان به این نکته نیز باید توجه داشت که خودروهای دیزل از نظر مصرف سوخت نسبت به خودروهای بنزینی عملکرد بهتری دارند (در مسافت های طولانی) واز نظرمالی می توان گفت که بهتر از خودروهای بنزینی هستند. به علت فشار احتراق بالا و گرمای زیاد، پیستون های این نوع موتورها از آلیاژهای خاصی که از آلومینیوم که مجهز به تقویت کننده فولادی است ساخته می شود. در برخی از پیستون ها کل محفظه احتراق یا قسمتی از آن داخل پیستون تعبیه شده است. استفاده از توربو شارژر انبساط، فشرده شدن هوا و درنتیجه گرم‌شدن آن‌را در پی‌خواهد داشت.

نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی

در موتورهای بنزینی، نسبت تراکم به طور کلی بسیار پایین تر است، زیرا آنها برای شروع فاز احتراق بیشتر به شمع متکی هستند. در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد. هر چند طراحی جدید موتورهای دیزلی باعث شده است که خودروهای سواری کم‌صداتر و با آلایندگی کمتر روانه بازار شوند که در نزد خریداران محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. امروزه خودروها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا کرده‌اند و انواع موتورها مزیت‌های خاص خود را دارند.

http://digitalmags.ir

توربو شارژها در واقع یک کمپرسور تزریق هوا به یک اندازه به داخل سیلندر‌ها می‌باشند که از یک کمپرسور و یک توربین تشکیل شده است. همانطور که پیش‌تر گفته‌شد کارکرد توربو شارژر توسط دود حاصل از احتراق دستگاه صورت می‌گیرد. گازهای خروجی دیزل به صورت مستقیم وارد محفظه توربین می‌شود و در این‌صورت توربین و درنتیجه کمپرسور را با سرعت قابل توجهی به چرخش در می‌آورد. دیزل‌هایی که فاقد توربوشارژر می‌باشند با حرکت پیستون در داخل سیلندر عمل ورود هوا به داخل سیلندر را انجام می‌دهد. در برخی موارد میزان فشار هوای ورودی در داخل سیلندر‌ها حتی کمتر از فشار جو می‌باشد.

یاتاقان های میل لنگ

در مقابل، موتورهای بنزینی هستند که برای فرآیند احتراق نیازی نیست فشار بالایی را متحمل شوند؛ به همین دلیل قطعات به کار رفته در این موتورها سبک‌تر و ظریف‌تر است. زمانی که آقای دیزل موتور خود را اختراع کرد هنوز گازوئیل وجود نداشت. وی اولین موتور ساخت خود را با گرد ذغال سنگ به کار انداخت بکار انداخت ولی بعداً به فکر استفاده از روغن های گیاهی به عنوان سوخت افتاد. این امر امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که استفاده از روغن گیاهی و بیودیزل ( سوختی که از طبیعت بدست می آید و به جای گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد. ) باعث میشود تا هیچ مقدار دی اکسید کربن اضافی وارد هوا نشود. به عبارتی دی اکسید کربن حاصل از احتراق روغن و یا سوخت گیاهی همان دی اکسید کربنی است که قبلاً توسط گیاه از هوا جذب شده و این یعنی یک چرخه قابل بازیافت و یک منبع طبیعی برای تامین سوخت . در این وضعیت الکل به آرامی خواهد سوخت ولی اگر همان مقدار الکل را درون یک افشانه ریخته و به سمت یک شعله شمع بیافشانید، شاهد احتراقی بهتر، کامل تر و سریع تر خواهید بود.

موتور دیزل و کاربرد آن در صنایع و ژنراتور ها

گرچه پیشرفت در این مجله خبری دیزل مرکزیها کم بود اما در سال 1930 موتورهای دیزل با سرعت بالا و دارای چند سیلندر به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم کاهشی بود اما از آن تاریخ تاکنون شاهد پیشرفت چشم گیری در طراحی و تولید این موتور ها هستیم. ۱۳٫موتور های دیزلی اگر طراحی اجزای موتور مانند فشار ، سرعت و بار انجام شده باشد میتوانند فشار فوق العاده یا توربو شارژ را بدون هیچ محدودیتی بپذیرند. ۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. دمای بالای هوا در سیلندر که فشرده سازی مکانیکی نام دارد باعث شده تا موتور های دیزلی تنها با روش فشرده سازی کار کنند.

  • روش بالا بر خلاف موتور های بنزینی و گازسوز است که برای مخلوط کردن سوخت و هوا از یک سوپاپ جرقه ای برای ایجاد احتراق استفاده می‌کنند.
  • در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند درحالی‌که سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان می‌رسد.
  • مقدار گوگرد در گازوئیل مستقیماً با میزان آلودگی تولید شده در هنگام سوزاندن سوخت در موتور مرتبط است.