راهنمای کامل عیبیابی موتور دیزلی خودرو

این خودرو با طرح آئرودینامیک (در حالی که در آن زمان آئرودینامیک چندان مورد توجه قرار نمیگرفت) از موتور دیزل شش سیلندر با حجم بیش از شش لیتر و توربوشارژر بهره میگرفت. در یک موتور دیزل، هر چقدر نسبت تراکم بالاتر باشد، به همان نسبت، نیروی اصطکاک بیشتری بین پیستون و جداره سیلندر وجود دارد. ورودی هوای توربوشارژر این خودرو که هوای مور نیاز موتور را هم تامین میکرد در بخش پایینی دماغه آن قرار گرفته بود و در طی مسابقه به مرور تکههای لاستیک دیگر خودروها که در سطح پیست وجود داشت این بخش را پر کرد و به این ترتیب توربوشارژر و در ادامه خود موتور از کار افتاد. موتورهای دیزلی آلایندگی پایینی نسبت به موتورهای بنزینی دارند. البته این مسئله به این معنا نیست که این سوختها آلایندگی زیست محیطی ناشی از سوختن ایجاد نمیکنند بلکه موضوع آن است که برای تهیه این سوختها منابع محدود سوختهای فسیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد.

البته این مسئله به این معنا نیست که در این لوکوموتیوها موتور دیزل وجود ندارد بلکه بر عکس این وسایل نقلیه برخی از بزرگترین موتورهای دیزل را درون خود جای دادهاند اما این موتور دیزل نیست که چرخها را به حرکت در میآورد! البته خودروسازیهای ما هم اشکال دارند. به طور معمول روغن های موتورهای دیزلی ویسکوزیته های بالاتری دارند و اگر ما بخواهیم که از این روغن های با ویسکوزیته بالاتر در موتورهای بنزینی استفاده کنیم چندین مشکل اساسی ممکن است به وجود بیاید. با توجه به تصویر بالا روغن موتورهایی که سطح کیفی آنها در کادر سبز رنگ قرار دارد، در حال حاضر تولید می شوند و روغن موتورهایی که سطح کیفی آنها در کادر آبی یا بفش قرار دارد، تولید آنها متوقف شده است.

چرا پمپ روغن خراب می شود؟ پمپ خنک کننده برای فشار دادن مایع خنک کننده به دور موتور و هر کدام از دستگاهها برای خنکسازی مایع – معمولا رادیاتور، اما گاهی اوقات مبدل حرارتی – استفاده میشود. در آن زمان توربوشارژر فناوری رایجی در رقابتها نبود و یک دهه بعد استفاده از آن در میان تیمهای حاضر در رقابتها رواج پیدا کرد. بقیه سوخت ایجاد گرما بی فایده ای می کرد. سیستم موتور دیزل به گونه ای طراحی شده است که گازهای CO کمیتولید میکند. در واقع با طراحی این سیستم ها و قطعات است که موتور شروع به کار کرده و می تواند انرژی شیمیایی انجام عمل احتراق را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و در نهایت گشتار و نیروی مکانیکی مورد نیاز را ارائه دهد. همچنین می توانید جهت امکان جابجایی بتونیر آن را به صورت دو چرخ و چهار چرخ طراحی نموده و توزیع کرد. نیکولاوس آگوست اتو در سال 1876 موتور بنزینی را اختراع و ثبت کرد. البته حضور موتورهای دیزل در رقابتهای اتوموبیل رانی در آمریکا به بیش از نیم قرن پیش باز میگردد که البته تقریبا همگی ناموفق بود اما جدیترین و مهترین حضورشان مربوط به سال 1952 است که در آن یکی از خودروها با موتور دیزل ساخت شرک کامینز وارد این رقابتها شد.

دیزل در دمای معمولی آتش نمیگیرد و حتی نزدیک کردن شعله نیز به آن سبب آتش گرفتنش نمیشود اما در دمای بسیار بالای درونی محفظه احتراق، سوخت دیزل که در اثر فشار زیاد پاشش به صورت پودر در آمده به سرعت آتش گرفته و تولید نیرو میکند و به این ترتیب موتورهای دیزل نیازی به شمع برای شعلهور کردن مخلوط سوخت و هوا ندارند. Ignition)، احتراق سوخت و هوا در اثر اعمال جرقه ای توسط شمع، که در بالای پیستون واقع است صورت می گیرد. کنترلرهای ATS نصب شده بر روی دیزل ژنراتورهای همواره ناظر اعمال بار برروی موتور ژنراتور بوده و در مواقع غیر عادی بر مبنای تنظیمات قبلی پاسخ مناسب را از طریق فرمانهای الکترونیکی تابلو ارسال و بصورت خودکار تمامی وضعیت را تواماً کنترل می نماید که موتور ژنراتور در بهترین شرایط به کار خود ادامه دهد. در واقع هم موتور باید توان تولید این نیرو را (که بر حسب اسب بخار نیز عنوان می شود) داشته باشد و هم ژنراتور باید بتواند با نیروی محرکهای که موتور تولید میکند این خروجی را بدهد.

تولید سوخت دیزل با گوگرد بسیار پایین آنگونه که در استانداردهای اروپا و آمریکا آمده است البته گران تمام میشود چرا که در این شرایط باید بر روی دیزلی که از برج تقطیر نفت خام به دست میآید فرآوری انجام شود. هنگامی که پیستون نزدیک نقطه توقف است، انژکتور سیستم تزریق سوخت اسپری سوخت را به داخل محفظه سیلندر در یک زمان بسیار کوتاه با فشار بسیار بالا، تشکیل ذرات کوچک دیزل روغن و هوا با دمای بالا فشار بالا مخلوط، احتراق مخلوط قابل احتراق، گسترش خشونت آمیز به منظور تولید نیروی انفجاری، فشار دادن کار پیستون، دمای آن می تواند تا 1900-2000 ℃، فشار تا 60-100 اتمسفر، منجر به گشتاور زیادی شود، بنابراین موتورهای دیزلی به طور گسترده در بزرگ تجهیزات دیزل. روغن دیزل در موتورهای دیزلی معمولی و توربو شارژها در ماشینهای راهسازی، کامیونها، لوکومتیو ها و قایق های ماهیگیری و همچنین در برخی از موتورهای تولید برق به کار برده می شود. با این توضیح شما می توانید تفاوت بزرگ بین یک موتور دو زمانه دیزل و یک موتور دو زمانه ی بنزینی را درک کنید.در موتوردیزل فقط هوا وارد سیلندر می شود، به جای اینکه مخلوط هوا و سوخت وارد شود.این بدین معنی است که موتور دیزل دو زمانه هیچ کدام از مشکلات محیطی که موتور دو زمانه ی بنزینی باعث آن می شود را ایجاد نمی کند.در مقابل یک موتور دوزمانه ی دیزلی باید یک توربو شارژر یا یک سوپرشارژر داشته باشد و این بدین معنی است که شما هرگز یک موتور دیزل دو زمانه را روی یک اره موتوری نخواهید یافت.چون در این صورت بسیار گران تمام می شود.

هر ماده سوختنی برای شعلهور شدن نیاز به اکسیژن و حرارت اولیه دارد تا فرآیند احتراق آغاز شود و بدون این حرارت اولیه احتراقی رخ سایت centraldiesel نخواهد داد. دقیقا به همین دلیل است که گازوییل در یک ظرف با وجود آنکه با اکسیژن هوا در تماس است آتش نمیگیرد اما همین گازوییل اگر به اندازه کافی گرم شود و شعله به آن نزدیک شود به سرعت آتش خواهد گرفت. این افزودنی ها وظایف بسیاری را بر عهده دارند اما مهمترین وظیفه آن ها پاکیزگی موتور و خنثی سازی محیط های اسیدی که در موتور به وجود می آید، می باشد. تخلیه : در این مرحله پیستون به سمت بالا حرکت کرده و سوپاپهای خروجی برای تخلیه گازهای احتراق باز میشوند و میل لنگ 180 درجه میچرخد. به خاطر داشته باشید که سوپاپهای تخلیه و ورود هوا در این مرحله بسته بوده و میل لنگ 180 درجه گردش میکند. در این مرحله پیستون از پایین به بالا حرکت میکند و هر دو سوپاپ هوا و دود بسته هستند . در این موتورها به جای آنکه در مرحله مکش ترکیبی از سوخت و هوا وارد محفظه سیلندر شود، تنها هوا وارد آن میشود و این هوا در مرحله تراکم فشرده شده و در اثر فشرده شدن بسیار زیاد هوا، دمای درونی آن به شدت بالا میرود.

به همین دلیل تمامی موتورهای دیزل از سیستم پاشش سوخت و انژکتور بهره میبرند هر چند کنترل زمان و میزان پاشش سوخت در آنها ممکن است مکانیکی (نمونههای قدیمی) و یا الکتریکی (نمونههای امروزی) باشد اما اصل کار یکسان است. با فشار بالای تزریق و پودر شدن گازوییل، احتراق صورت میگیرد و مشخص است نمیتوان برای این پروسه از کاربوراتور استفاده کرد چرا که کاربوراتور امکان تامین فشار لازم برای پاشش سوخت را ندارد. شاید اولین باری که موتور دیزل موفق عمل کرد را بتوان در سال 1897 دانست. این اختراع که از اصل احتراق چهار زمانه استفاده کرد ، به عنوان ” چرخه اتو ” نیز شناخته می شود و اساس اکثر موتورهای اتومبیل امروزی است. در موتورهای بنزین سوز و گازسوز هم دقیقا چنین وضعیتی رخ میدهد و برای به آتش کشیدن (و انفجار) مخلوط سوخت و هوا از جرقه حاصل از تخلیه الکتریکی شمع استفاده میشود.

عدهای معتقدند او در اثر یک سانحه از عرشه کشتی به آب افتاده است اما عده ای معتقدند او با نیت قبلی خودکشی کرده و عدهای هم حتی فرضیه قتل او را مطرح میکنند. 2- با توجه به استفاده از نسبت تراکم های بالاتر، ضرورت دارد که پیستون و سیلندر آن ها بهتر آب بندی شود. پرایم انرژی با کسب اعتبار از مشتریان گرامی در زمینه انواع دیزل ژنراتور و قطعات یدکی، موتور برق بنزینی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی اعم از چمن زن، علف تراش و لوازم باغبانی، پمپ های آب تخصصی و کشاورزی و استخری و خانگی، الکترو موتور و موتور پمپ فعالیت دارد و امید است تا بتوانیم خدمات مفیدی زیر سایه عدل به شما ارائه دهیم. برای تخلیه الکتریسیته ساکن در دیزل ژنراتور بهتر است، پس از قطع باتری حدود 10 دقیقه صبر کنیم. به همین دلیل از توان این موتورها برای تولید برق استفاده میشود و این برق برای به حرکت در آوردن موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد چرا که موتورهای الکتریکی میتوانند به راحتی تا بیش از سه هزار دور در دقیقه دوران کنند ضمن آنکه کنترل آنها بسیار آسانتر است. این سوختها که دیزل پاک نامیده میشوند از تصفیه و فرآوری منابع تجدید پذیر حاصل میشوند و به همین دلیل بسیار بیش از دیزل حاصل از نفت خام دوستدار محیط زیست هستند.

توربین به اگزوز (بخش خروجی موتور نه خروجی اگزوز در بخش انتهایی خودرو) متصل بوده و کمپرسور به ورودیهای هوای موتور. خوب شاید پذیرشش دشوار باشد اما واقعیت آن است که در حال حاضر بعضی از انواع سوخت دیزل نه از دل زمین و از فرآوری نفت خام، که از روی زمین میآیند! در دوام موتورهای دیزل در کارکرد طولانی شکی نیست اما این موتورها با قهرمانی در رقابتهای 24 ساعته لمانز فرانسه ثابت کردند نه تنها با دواماند، بلکه خیلی بادواماند! درواقع شما میتوانید با انجام سرویسهای دوره ای و نگهداری از آنها، از موتورهای دیزلی برای یک مدت طولانی استفاده کنید. جالب است بدانید که این موتورها برای حمل کالاهایی در مسافت های طولانی بسیار کاربردی و مهم هستند، اما برای همه افراد بهترین گزینه انتخابی نیست. قیمت روز روغن موتور دیزل در کشورهای مختلف اعداد و ارقام متفاوتی را دارد زیرا استاندارد تعریف شده برای روغن موتور دیزل ۵۰ بسیار متفاوت است قیمت روز روغن دیزل و روغن موتور صادراتی و حتی می تواند نمونه های مختلف با کیفیت متفاوت را برای تولید این محصول اماده نمود که مهترین و بیشترین صادرات انواع روغن موتوری را شامل می شود و این موضوع بسیار بصرفه می باشد.

برای نشان دادن این نکته: اگر یک تجارت خرده فروشی به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار در ساعت درآمد نقدی داشته باشد، کاهش درآمد در زمان یک قطع برق طولانی، بدون در نظر گرفتن هزینه کارمندان بیکار در این مدت بسیار بالا خواهد بود. موتورهای دیزلی گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. پیش از آن مرسدس بنز و سایر شرکتها از موتورهای دیزل بر روی خودروهای باربری و اتوبوسهای خود استفاده کرده بودند اما این نخستین بار بود که موتور دیزل بر روی یک خودروی سواری به شکل انبوه نصب میشد. به همین دلیل سوخت موتورهای دیزل از امنیت بیشتری برخوردار هستند. به علت تراکم و فشرده سازیه داخل محفظه احتراق تقریبا 15 الی 25 برابر بیشتر از موتور برق های بنزینی، موتور برق دیزل بسیار کم مصرف بوده و همین امر سبب شده که نسبت به دیگر موتور برق ها خواهان بیشتری داشته باشد. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی لرزش و تکان بیشتری داشته و از خود نشان میدهند. در موتور های بنزینی سیستم احتراق از نوع جرقه زنی است.

همانگونه که پیش از این گفتیم اساس کار موتورهای دیزل بر پاشش سوخت به دورن محفظه احتراقی است که به دلیل فشرده شدن هوا دمای آن بالا رفته است. گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود . از آنجا که هوا هنگام فشرده شدن، گرم می شود ، سوخت مشتعل می گردد. گازوئیل در دمای 80 درجه سانتی گراد مشتعل میگردد. با حرکت میل لنگها حرارت دما به 600 درجه سانتی گراد و فشار 40 اتمسفر نیز میرسد. انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات زیر تبدیل کند. وقتی پیستون به بالاترین مرحله رسید و هوا بیشترین دما را داشت، سوخت دیزل با فشار بسیار زیاد و به صورت پودر به درون محفظه پاشیده میشود.

در موتور دیزل زمان تزریق یا پاشیدن سوخت به محفظه احتراق ادامه دار میباشد. همانطور که میدانید موتور دیزل به موتورهای فشار ثابت نیز معروف اند. برای پاسخ به این سوال راه سختی را در پیش ندارید بلکه دسترسی به پاسخ این سوال بسیار نیز راحت است فقط کافی است به دفترچه خودرو خود نگاه کنید. در این پروسه نیاز است سوخت با فشار بسیار بالا به درون محفظه احتراق تزریق شود چرا که به دلیل فشار بالای محفظه نمیتوان از مکش و فشار منفی برای وارد کردن سوخت استفاده کرد. از سوی دیگر نمیتوان مانند کامیونها و تریلیها بر روی آن گیربکس نصب کرد چرا که هیچ کلاچ و گیربکسی تحمل گشتاور عظیم تولید شده توسط این موتورها را ندارد. فرایند کار موتور دیزل شباهت زیادی به موتور بنزینی دارد و هر چرخه کار نیز دارای چهار سکته است، مانند مصرف گاز، فشرده سازی، کار و اگزوز. شایعات زیادی در زمینه مرگ ناگهانی او وجود داشته و دارد. در سالهای اخیر وزارت نفت زحمات زیادی کشید و گوگرد زیاد این نوع سوخت را به شدت کم کرد و توانست سوخت گازوئیلی در سطح یورو 4 ارائه کند. این اطلاعات نگران کننده الهام بخش او برای ایجاد موتور با راندمان بالاتر شد و بیشتر وقت خود را صرف ساخت ” موتور قدرت احتراقی ” کرد.