تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی در چیست؟ مجتمع آموزش فنی و حرفه ای دارالفنون | centraldiesel

اتومبیل های مجله خبری دیزل مرکزی امروزی بسیار کم مصرف، پر کشش و با صرفه هستند و حتی دیگر از آن دود سیاه و اگزوز دوده گرفته در آنها خبری نیست. در حدود بیست سالی می شود که اتومبیل های سواری دیزل جای پای خود را خصوصاً در اروپا محکم کرده اند چنانچه کمتر خودروسازی را می توان یافت که حداقل یک مدل اتومبیل سواری دیزل تولید نکند. الفارومئو، ب.ام.و، بنز، آئودی، فولکس واگن، تویوتا و ده ها خودروساز کوچک و بزرگ دیگر سرمایه گذاری عظیمی بر روی این رده از موتورها انجام داده اند.

پمپ خنک‌کننده برای به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده می‌شود. موجود است.همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانه‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سال‌ها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت‌پاش خود را آغاز کرد.

اختراع موتور دیزل

تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود. با توجه به این که موتور دیزل فقط هوا را فشرده می کند، نسبت تراکم می تواند بالاتر باشد. هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت تراکم بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. موتور برق دیزلی طی چند مرحله باعث تبدیل نیرو و ایجاد حرکت می­ شود. در مرحله اول که مرحله تنفس نام دارد پیستون از بالاترین مکان (نقطه مرگ بالا) به سمت مکان پایین (نقطه مرگ پایین) می­رود و هوا و اکسیژن مورد نیاز از مجرای سوپاپ وارد محفظه احتراق آن می ­شود.

http://digitalmags.irموتورهای احتراق داخلی کارآمدتر از موتور بخار هستند و به طور گسترده در زمینه حمل و نقل استفاده می شوند. آکروید استورات در سال 1890 میلادی امتیاز ساخت موتوری را بدست آورد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میشد و سپس به منظور جلوگیری از اشتعال، سوخت داخل هوای متراکم شده تزریق می شد، فشار این موتورها بسیار پایین بوده است. برای اشتعال سوخت از یک لامپ الکتریکی یا روش های دیگر در خارج سیلندر استفاده می شد. موتور های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند.

  • حتی پیشرانه بسیاری از خودروهای دنیا نیز دیزلی است و همچنان بخش گسترده‌ای از تقاضای بازار به این نوع موتور اختصاص‌یافته است.
  • تفاوت اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است.
  • جهت اطمینان از تأمین برق مورد نیاز در مواقع لزوم، دیزل ژنراتورها نیاز به سرویس و نگهداری در فواصل منظم دارند.
  • هنگامی که دمای هوا پایین تر از 60 درجه فارنهایت معمول و رطوبت بالا باشد، هوا سوخت را خنک کرده و موتور را خفه می کند در صورتی که بدون استارت خوردن بلافاصله، به چرخش درآید.
  • در واقع برای تبدیل انرژی سوخت دو مرتبه حرکت رفت و برگشت پیستون لازم است در هربار چرخش میلنگ این امر اتفاق می افتد.

دیگر تنها موتور بنزینی، بهترین گزینه برای خودروهای سواری نیست و با پیشرفت‌هایی که در موتور دیزلی انجام شده است، خودروهای دیزلی خصوصا برای شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها رقیبی جدی برای خودروهای بنزینی برای رانندگی درون‌شهری هستند. دانستن فرق ماشین دیزلی با بنزینی به شما برای انتخاب مناسب‌ترین خودرو برای خریدی موفق، کمک می‌کند. موتورهای دیزلی باتوجه‌به اینکه روی چه دستگاهی بسته می‌شوند به دو نوع هندلی و استارتی روشن می‌شوند. انواع موتور دیزلی که برای بسیاری از تجهیزات ساختمانی و صنعتی بسته می‌شود، مجهز به هندل هستند که با کشیدن نخ هندل باعث به گردش در آمدن میل‌لنگ و در نتیجه حرکت پیستون داخل سیلندر می‌شود.

اجزای کلی موتور دیزل