موتور دیزل غول پیکر این لکوموتویها میتواند گشتاور بسیار بالایی تولید کند اما نمیتواند دور موتور بالایی داشته باشد تا جایی که در بعضی از نمونهها حداکثر دور موتور در دقیقه حتی به 1000 هم نمیرسد. از سوی دیگر نمیتوان مانند کامیونها و تریلیها بر روی آن گیربکس نصب کرد چرا که هیچ کلاچ و گیربکسی تحمل گشتاور عظیم تولید شده توسط این موتورها را ندارد. اما علت اصلی گرانتر بودن سوخت دیزل در برخی از کشورها از جمله آمریکا مالیاتی است که از آن اخذ میشود. به عنوان نمونه در آمریکا دیزل به عنوان سوخت صنعتی شناخته میشود و به همین دلیل مالیات بالایی بر آن وضع شده تا جایی که باعث میشود قیمت آن از بنزین هم بالاتر باشد. در اروپا البته این مالیات اندکی کم تر است اما در نهایت قیمت سوخت دیزل و بنزین بسیار نزدیک به هم است. هزینه سوخت مصرفی موتور دیزل (گازوئیل) از بنزین ارزان تر بوده و کمتر است.
با طراحی خاصی که موتورهای دیزل دارند با گرم شدن موتور ژنراتور دیزلی، بدنه موتور خنک نگه داشته میشود. معمولا سیستم خنک کننده موتورهای دیزلی با آب یا هوا کار میکند. از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد. بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و …
- برای این که بتوانیم این مشکل را رفع کنیم از خنک کننده روغن موتور استفاده می کنیم.
- البته این مسئله به این معنا نیست که این سوختها آلایندگی زیست محیطی ناشی از سوختن ایجاد نمیکنند بلکه موضوع آن است که برای تهیه این سوختها منابع محدود سوختهای فسیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد.
- این یعنی پیستون دیزل ژنراتور به وسیله بارهای مکانیکی و حرارت بالا تغییر جهت می دهد.
- اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند .
- در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش مییابد.
هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت مجله خبری دیزل مرکزی بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز میکند. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز بازمیگردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج میگردند.
موتور دیزل چیست و چطور کار میکند ؟
وزن بسیار بالای تانک های آلمانی نیازمند این بود که قدرتی بسیار زیاد آن را به حرکت درآورد . قوی ترین هلی کوتر موجود در آمریکا که توانایی حمل 8000 تن را دارد از موتور سیکل دایره ای 24 سیلند دیزلی استفاده می کند ک به صورت تاندون عمل می کند اما اکثرا ستاره ای می گویند . سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است .
برندهای برتر موتورهای دیزل کدامند؟
هوای درون سیلندر به اندازه ای داغ میشود که سوخت بلافاصله و بدون جرقه منفجر میگردد. در پی این انفجار نیروی لازم برای عقب راندن پیستون و در نتیجه حرکت ماشین یا وسایل نقلیه انجام میشود. شرکـت دانـا تجـارت توانا با نمـاد اختصاری “DTT”، تشـکیل شده از دو شـرکت ثبتی می باشد که به صورت کاملا خصوصی فعالیت حرفه ایی را در زمینه تولید- واردات- صادرات قطعات یدکی خودروهای سنگین صورت می دهد.
پیستون دیزل ژنراتور