۵ موردی که باید در مورد ماشین های دیزل بدانید | centraldiesel

ايجاد چنين فشاري در موتور، نيازمند مقاومت بالاي موتور است و همين نکته است که ساخت موتورهاي ديزلي را سخت‌تر و پرهزينه‌تر مي‌کند و موتورهاي ديزلي به نسبت موتورهاي بنزيني معمولا سنگين‌تر و گران‌تر هستند. به طور خلاصه کار کرد موتور دیزلی به این صورت است که ابتدا هوا وارد سیلندر می شود , سپس به وسیله پیستون هوا به شدت در سرسیلندر متراکم می شود و سپس بعد از داغ شدن بسیار شدید هوا در این نقطه , سوخت به درون هوای داغ شده پاشش می شود و منفجر شده سپس پیستون را به سمت پایین حل می دهد . گشتاور است که باعث حرکت خودرو می‌شود و فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل با داشتن گشتاور بالا برای جابجایی بارهای سنگین استفاده می‌شود. البته، تنها تفاوت میان موتورهای دیزلی و بنزینی فقط از جنبه مکانیکی نمی‌باشد؛ چرا که بحث اصلی به نوع سوخت برمی‌گردد. در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد. براساس نوع دیزل ژنراتور از توان 1 کیلووات ساعت تا 2000 کلیووات ساعت میتوان از دستگاه خروجی گرفت.

به چه دلیل از موتور دیزلی در تانک ها استفاده می شود ؟

با طراحی خاصی که موتورهای دیزل دارند با گرم شدن موتور ژنراتور دیزلی، بدنه موتور خنک نگه داشته میشود. از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود. دو عمل اصلی که سیستم های پره دار رادیاتور انجام میدهد از یک طرف به لوله های مخصوصی متصل است که آب را در اطراف موتور ژنراتور دیزلی به گردش در می آورد و از طرفی دیگر در ارتباط با محیط اطراف آبی که گرم شده خنک میکند و مجدد به اطراف موتور ژنراتور دیزلی منتقل میکند. هزینه‌های تعمیرات و نگهداری در خودروهای دیزلی بیشتر از خودوهای بنزینی است. این به خاطر این است که مواد مصرفی موتور مانند روغن موتور و قطعات یدکی آن در خودروهای دیزلی گران‌تر است.

موتور های بنزیی :

همانطور که گفتیم یک موتور دیزل 15 الی 25 برابر بیشتر مرحله فشرده سازی را انجام می‌دهد برای اینکه سیلندر و سایر تجهیزات موتور دیزل دچار آسیب نشود باید از آلیاژهای قوی‌تر و ضخیم‌تری استفاده کنند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن موتور دیزلی می‌شود درحالی که موتورهای بزنینی سبک‌تر هستند. ضریب تراکم کم و وجود شمع الکتریکی، باعث شده است تا موتورهای بنزینی راحت تر استارت بخورند و روشن شوند. در مقابل، تراکم بسیار بالا در موتورهای دیزل، روشن شدن موتور را بسیار سخت تر می کند. ديگر فرق ماشين ديزلي با بنزيني اين است که موتورهاي ديزلي دور بالايي ندارند و به نسبت موتورهاي بنزيني، قدرت کمتري در واحد اسب بخار توليد مي‌کنند، بنابراين ماشين‌هاي اسپرت کمي وجود دارند که از موتور ديزلي استفاده کنند. بدين معنا که سوخت به هنگام ورود به موتور با هوا مخلوط مي‌شود و در درون سيلندرها فشرده مي‌شود. سپس مخلوط سوخت و هوا مشتعل مي‌شود و پيستون را حرکت مي‌دهد و باعث چرخش ميل‌لنگ مي‌شود.

هزینه خودرو

به مقرون به صرفه بودن این سوخت نیز، فکر کنید؛ به غیر از کارآمدی بالا، هم صنعت ساخت و هم کشاورزی بی اندازه از سرمایه گذاری در سوخت با قدرت و کارایی کم رنج می‌برند. 94 درصد حمل و نقل که با کامیون، قطار یا قایق ارسال می‌شوند، به گازوئیل متکی هستند. ایمنی موتورهای ژنراتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بسیار بیشتر است زیرا گازوئیل نسبت به بنزین کمتر فرار بوده و قدرت اشتعال آن هم به مراتب از بنزین کمتر است. از این رو موتور ژنراتور دیزلی با وجود هیکل و جثه‌ی بزرگ، به دلیل جان سخت بودن و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه بوده و اکثر اتوبوس های مسافربری، کامیون و تریلر های باربری به دلیل حمل بارهای جاده ای، حمل و نقل درون شهری، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل بین المللی و … همچنین دارای گشتاور بیشتری نیز هستند و از این رو کارکرد نرمی نیز دارند.

http://digitalmags.ir

در مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزلی ، فشرده سازی هوا حدود 25 برابر شدیدتر از موتور بنزینی صورت گرفته و بعد با ورود سوخت، به خاطر دمای خیلی بالای سیلندر که از فشرده سازی هوا ناشی شده است، انفجار صورت می گیرد. دمای بالای هوا در سیلندر به دلیل تراکم آدیاباتیک است (فرایند آدیاباتیک، فرایندی است که در طول مدت زمان واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمی‌شود.). این موتورها فقط هوا را فشرده می کنند و سوخت را فشرده نمی کنند و هنگامی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق می شود، خود به خود احتراق می یابد. چرخه موتورهای دیزل به این شکل است که شامل یک فرآیند فشار ثابت، یک فرآیند حجم ثابت و دو فرآیند ایزنتروپیک می شود. موتور دیزل، گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود.

  • در اصل، در هر دوی آنها موتورهای احتراق داخلی هستند که با استفاده از سیکل دو یا چهار زمانه کار می کنند.
  • به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند.
  • توجه داشته باشيد که خودروهاي ديزلي داراي فيلتر ذرات DPF براي جلوگيري از آلوده کردن هوا هستند که اگر براي مدت طولاني در بزرگراه‌ها رانندگي نکنيد، ممکن است گرفته و مسدود شود.
  • نحوه چینش و پیکربندی سیلندرها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می‌شود.
  • همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند.