موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟ گواهیران | centraldiesel

فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل داراي بدنه‌اي سنگين‌تر و قدرتمندتر است و براي احتراق سوخت، نيازي به جرقه ندارد و با ايجاد فشار بالا، اين کار را انجام مي‌دهد. فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود و موجب گردش میل‌لنگ می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش می‌یابد. موتور خودروهای دیزلی با موتور ماشین‌هایی که با بنزین کار می‌کنند، به هم دیگر شبیه هستند و تنها در برخی از موارد با هم متفاوتند. پیشرانه‌های دیزلی مصرف انرژی کمتری دارند و در عوض، نیروی بیشتری هم تولید می‌کنند.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

این مجله خبری دیزل مرکزی با حمایت و تجربه هلدینگ آریا اورست ماشین تاسیس و شرکت کرمان دیزل بوتیا از سهامداران عمده آن میباشد. بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمت‌ها داشت. این مورد به این دلیل است که زنجیره‌ های هیدروژن و کربنی که این سوخت‌ها را تشکیل می‌دهند، در گازوئیل طولانی ‌تر و سنگین ‌تر هستند که ۱۷ درصد از این اتم‌ ها بیشتر از بنزین است. هر چه سيلندرهاي موتور بيشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌هاي نزديک‌تر به هم اتفاق مي‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر مي‌شود و قدرت موتور بالاتر مي‌رود و البته ساختار موتور پيچيده‌تر مي‌شود.

  • موتور های دیزلی را به تعریف ساده می توان یک موتور احتراقی درون سوز تعریف کرد، این موتور ها در طول سالیان بلند پیشرفت بالایی داشته اند که مورد استفاده برای انواع سیستم ها و دستگاه های مختلف اعم از دستگاه چمن زنی، اتومبیل ها، موتور برق ها و دیزل ژنراتور ها و غیره در صعنت می باشند.
  • فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتور دیزل نیازی به شمع ندارد، چون مخلوط هوا و گازوئیل تا حدی فشرده می‌شود که گرمای کافی برای احتراق ایجاد شود.
  • در یک موتور بنزینی سوخت و هوا داخل سیلندر شده و پیستون آن‌ها را فشرده می‌کند، در این قسمت شمع با ایجاد یک جرقه الکتریکی تولید برق کرده و این جرقه منجر به انفجار مخلوط هوا و بنزین می‌شود.
  • همین باعث می‌شود تا موتور دیزلی سوخت بیشتری نسبت به موتور بنزینی مصرف کند.
  • بیودیزل می‌تواند با دیزل معمولی ترکیب شود و بدین صورت در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی می‌کند.

مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند. هر دو ماشين ديزلي و بنزيني داراي موتور احتراق داخلي هستند که انرژي شيميايي موجود در سوخت را به انرژي مکانيکي تبديل مي‌کند.

http://digitalmags.ir

موتور های ملخی , موتور های به شدت قوی و کشنده اولین هواپیمای آلمانی را می توان از بهترین نمونه های استفاده از موتور دیزل نام برد . بنز به دلیل اولین استفاده کننده عمده از موتور دیزل در جهان به عنوان بهترین در میان رقبا شناخته می شود . استفاده از این خودرو ها دراروپا بیشتر از امریکا و خاورمیانه است، این مقدار به حدی است که در اروپا پنجاه درصد خودرو هایی که به فروش می رسد از نوع دیزلی می باشد. البته با ورود خودرو های برقی ظاهرا در آینده این سهم به آن ها اختصاص پیدا می کند. با رفع شدن این مشکلات این امکان ایجاد شد تا از سوخت های دیزلی در صنعت خودرو سازی نیز استفاده شود و کمپانی های بزرگی مثل مرسدس بنز به سراغ استفاده از صنعت دیزل رفتند.

محصولات ایران خودرو دیزل

در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . در این مورد هزینه نگهداری موتور های دیزلی بیشتر است که آن هم به این دلیل است که هزینه مصرف روغن موتور و قطعات آن گران است؛ جدا از این موضوع ارزش یک ماشین دست دوم که دارای سوخت دیزلی باشد بیشتر از ماشین دست دوم بنزینی است، این در حالی است که عمر ماشین های بنزینی بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که قیمت بالاتر خودروهای دیزلی به طور میانگین در شش تا یازده سال استفاده، به دلیل مصرف سوخت کمتر جبران می‌شود. بنابراین اگر از خودرویتان در مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید اصلا نباید نگران قیمت بالاتر خودروی دیزلی به نسبت بنزینی باشید.