خرید پردازنده قیمت انواع CPU مخصوص کامپیوتر بروزکالا

پردازندۀ‌ اینتل عملکرد خوبی دارد و تقریباً تمام مدل‌های آن‌ با iGPU عرضه می‌شوند. همچنین این پردازنده سرعت اجرای بالاتری نسبت به پردازندۀ‌ AMD دارد که البته این سرعت بالا به قیمت مصرف انرژی بیشتر و کاهش عمر باتری دستگاه تمام می‌شود. در مطلبی که مطالعه کردید، ضمن پاسخ دادن به این سوال که سی پی یو چیست، به تاریخچه و ساختار آن پرداختیم و در ادامه نحوه کار و مشخصات اصلی CPU را بررسی کردیم.

مهمان – حسین

تمامی پردازنده ها دارای سه مشخصه ی مهم هستند که این مشخصه ها تاثیر بسیار زیادی در توانایی انجام کار آنها دارد و ارزش CPU بر اساس این شاخصه ها مشخص می شود . این سه مشخصه هسته های پردازشگر ، حافظه ی Cache و سرعت عملکرد پردازشگر می باشد . مورد بعدی که برای انتخاب CPU خوب باید به آن توجه کنید، سرعت کلاک پردازنده است. سرعت کلاک پردازنده با گیگاهرتز اندازه گیری می شود و در واقع تعداد دستور هایی که یک پردازنده می تواند در یک بازه زمانی مشخص انجام دهد را نشان می دهد.

ولی اگر کامپیوتر شما در مقایسه با دستگاه‌های دیگر بیشتر گرم می‌شود و علتی بابت این گرما وجود ندارد ممکن است این دمای بالا نشان‌دهنده Overclock شدن پردازنده شما باشد. برای چک کردن درایو سخت افزارها می‌‌‌توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. همچنین اگر مشکل ۱۰۰ درصدی شدن  CPU کامپیوتر شما به تازگی رخ داده‌است، می‌‌‌توانید با بروزرسانی درایورها این مشکل را برطرف کنید و درایورها را به نسخه استاندارد خود بازگردانید. امروزه هسته های CPU از یکی بیشتر شده و ۲ یا ۴ یا ۸ و یا حتی ۱۶ هسته ای در بازار موجود است .

AMD Athlon II X2 240 سی پی یو کامپیوتر

پردازنده یا CPU یک تراشۀ کامپیوتری کوچک اما قدرتمند است که در بالای مادربرد قرار گرفته و در هنگام وبگردی، ایجاد فایل‌ها، بازی کردن یا اجرای نرم افزارها، دستورالعمل‌ها را محاسبه و تفسیر می‌کند. در واقع CPU یک جزء حیاتی است که کامپیوتر شما نمی‌تواند بدون آن هیچ‌گونه فعالیتی داشته باشد. در ادامه بهترین پردازنده‌ها را معرفی کرده و شما را برای خریدی بهتر راهنمایی می‌کنیم. سی پی یو «CPU» ریزتراشه اصلی کامپیوتر است که پردازش داده‌ها توسط آن صورت می‌گیرد. این قطعه حیاتی حین پردازش اطلاعات گرمای زیادی تولید می‌کند که با استفاده از فن cpu می‌توان به کاهش دمای پردازنده کمک کرد. انواع مختلفی از فن cpu در بازار وجود دارد، ولی هنگام خرید فن cpu باید دقت کنیم که این قطعه با مشخصات سیستم ما سازگار باشد.

بهترین پردازنده های گیمینگ کدامند؟

به‌طور طبیعی، برآورده کردن این شرایط نیازمند مداربندی اضافه است، بنابراین پردازنده‌های خط مونتاژی، پیچیده‌تر از انواع ساب اسکالر هستند (البته، خیلی پیچیده‌تر نیستند). یک پردازنده از نوع خط لوله، می‌تواند بسیار نزدیک به حد اسکالر شود، در این شرایط تنها مانع موجود وقفه‌ها (دستورالعملی که بیش از یک چرخهٔ ساعتی در یک مرحله طول می‌کشد) هستند. هر دو پردازنده و فن پردازنده دارای یک میزان توان مصرفی TDP مشخصی هستند که با واحد وات (W) نشان داده می شود. اگر TDP سی پی یو بالاتر از TDP فن باشد، آن فن یا خنک کننده نمی تواند به خوبی پردازنده را خنک کند. معمولاً پردازنده‌های Celeron و Pentium برای انجام کارهای بسیار سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزو پردازنده‌های مناسب کارهای خانگی و اداری محسوب می‌شوند. اگر پردازنده بهتری برای انجام این کارها می‌خواهید، سی پی یوهای Core i3 و Ryzen 3 نیز انتخاب خوبی هستند.

  • اما وقتی چند هسته در اختیار داریم، سرعت فرآیند به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، خصوصاً زمان انجام چند کار سبک به صورت همزمان.
  • توان سی پی یو های اینتل توسط شرکت و بر اساس
    نوع تکنولوژی و متغیر های آن رده بندی می گردد.
  • البته گاهی از اوقات کاربران سرعت کلاک را با تعداد دستوراتی که سی‌پی‌یو در یک ثانیه اجرا می‌کند اشتباه می‌گیرند.
  • وظیفه انجام محاسبات، رسیدگی به عملیات‌های ریاضی و منطقی و همینطور تصمیم‌گیری در سی پی یو، برعهده «واحد حساب و منطق» یا «Arithmetic Logic Unit» است.
  • با این وجود، روش خط لوله، ممکن است موقعیتی را به وجود آورد که در آن نتایج عملیات قبلی برای کامل کردن عملیات بعدی لازم است.
  • برخلاف تصوری که Core I7 وجود دارد  ۷هسته ای و Corei3 را ۳ هسته ای می دانند؛اما اعداد کنار نام  پردازنده ها تنها توان های نسبی آنها برای پردازش اطلاعات نشان می دهد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار دیزل