همانطور که قبلا ذکر شد، موتورهای دیزلی برای کار در چرخه دو زمانه یا چهار زمانه طراحی شده اند. در موتورهای معمولی چهار زمانه، سوپاپ های ورودی و خروجی و نازل تزریق سوخت در سرسیلندر قرار دارند. این موتورهای منحصربهفرد برای کاربردهای دریایی، لوکوموتیو و درایومکانیکی و برای تولید برق مورد استفاده قرار میگیرند. در موتور تک دیزل، سوخت با نزدیک شدن پیستون به نقطه مرگ بالای سیکل زمانی خود تزریق می شود. سوخت تحت فشار بالا یا به محفظه پیش احتراق یا مستقیماً به محفظه احتراق پیستون-سیلندر وارد می شود.
تفاوت موتور دیزل با موتورهای بنزینی
در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد. یکی دیگر از انواع موتور دیزل بر اساس کاربرد که می توانید در کارگاه های خود و در مصارف با انرژی متوسط تا بالا استفاده کنید. شما می توانید از این نوع موتور دیزل برای کار های صنعتی با توان حدود صد وات استفاده نمایید. نمونه های متفاوتی از موتور دیزل های دو، سه و چهار سیلندری در بازار وجود دارد که نمونه های ایرانی آن عبارت هستند از موتور دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز آیدم. موتور دیزل در واقع به عنوان یک موتور احتراقی در نظر گرفته می شود که درون سوز است و عمر و عملکرد انواع موتور دیزل با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته است.
- در واقع موتورهای توربو شارژر، هوای احتراق را فشرده کرده تا موتور دارای عملکردی قوی تری باشد.
- این قطعات، گاز دیزل را به سمت محفظه اتراق هدایت کرده و در نتیجه احتراق حاصل از سوخت و هوا وسیله نقلیه روشن میشود.
- در واقع موتور تک دیزلی به تنهایی کاربرد تخصصی ندارد، اما با ترکیب و سوار شدن بر روی تجهیزاتی نظیر پمپ ها، ژنراتورها و انواع وسایلی که نیاز به انرژی مکانیکی برای فعالیت دارند، امکان استفاده از آن ها را فراهم می کند.
- موتور دیزلی توانایی تولید بارهای قوی را دارد و برای استفادهی طولانی مدت نیز مناسب میباشد.
وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. برگزاری جلسه کارگروه حسابرسی داخلی شرکت توانیرجلسه کارگروه حسابرسی داخلی شرکت توانیر برگزار شد. امروزه از محصولات پرکینز در دستگاهای برداشت محصولات کشاورزی، بیل مکانیکی، لودر های چرخدار و لیفتراک، موتورهای دریایی برای قایق های ماهیگیری و . گاز اگزوز می تواند از طریق سوپاپ هایی که در سر سیلندر قرار دارند یا از طریق دریچه هایی در بوش سیلندر خارج شود. آن ها معمولاً موتورهای تزریق مستقیم، خطی، چهار یا شش سیلندر هستند.
زمانه
پس هر راننده ای باید قطعات اصلی موتور دیزل را حداقل در حالت کلی بشناسد، تا اگر مشکلی پیش بیاید، احتمال بروز مشکل و منشا آن را حدس زده و تشخیص دهد. چرا که در صورت بروز مشکلات حاد، شاید کل موتور نیاز به تعویض داشته باشد. در ادامه به توضیح قسمت های مختلف موتورهای دیزلی و اجزاء آن می پرازیم.
اجزای اصلی یک موتور دیزل
مجله خبری دیزل مرکزی پیستون از طریق شاتون به میللنگ منتقل میشود و موجب گردش میللنگ میگردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش مییابد. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد.