تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | centraldiesel

از طرفی در موتورهای بنزینی آنچه وارد محفظه احتراق می شود مخلوطی از هوا و بنزین است که با جرقه ای فعال می شود. انژکتوری که در موتورهای دیزلی بکار می رود، باید این خاصیت را دارا باشد که بتواند دما و فشار داخلی موتور را تحمل کند و سوخت را به قطعات ریز تبدیل کند. موتورهای دیزلی دارای دو پمپ سوخت هستند، وظیفه ی یکی از آنها انتقال سوخت از باک به محفظه ی موتور است و دیگری که فشار داخل محفظه ی احتراق را زیاد می کند. موتورهای دیزلی، گستره ای از موتورها را شامل می شوند که بدون نیاز به ایجاد جرقه ی الکتریکی، ماده ی سوختی را که همان گازوئیل است را شعله ور می کنند. در این گونه موتورها برای احتراق سوخت، از حرارت های بالا استفاده می کنند. به این شکل که در ابتدا دمای اتاقک احتراق را بالا می برند و پس از اینکه دمای آن به دمای مورد نظر رسید، سوخت را با هوای متراکم مخلوط می کنند تا عمل احتراق انجام شود.

ساختار موتور دیزل چگونه است

به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیده اند. تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند. دمای هوا، در صورتی که به شدت متراکم و فشرده شود این قابلیت را خواهد داشت که به اندازه کافی افزایش یابد. یعنی دما به حدی بالا می رود که می تواند باعث اشتعال سوخت دیزل شود. موتور دیزل سنگین تک سیلندر تحت مطالعه برای عملکرد در محدوده بار میانی و در فشار موثر متوسط اندیکاتوری ناخالصمعادل 9/4 بار تنظیم شده است. میزان پاشش سوخت دیزل به محفظه احتراق ثابت بوده و با فرض ثابت بودن محتوای کلی انرژی سوخت ها، گاز مصنوعی بهمراه بازگردانی گازهای خروجی موتور به تدریج به گاز طبیعی اضافه می گردد.

مصرف سوخت بر حسب گرم به ازای هر کیلووات قدرت در ساعت (g/kwh) و لیتربه ازای هر اسب بخار در ساعت (l/hp-h) بیان می شود . نیروهای نظامی هم از سوخت دیزلی در تانک‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌کند برای اینکه سوخت دیزل در مقایسه با سایر سوخت‌ها کمتر قابل اشتعال و انفجار است. موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی احتمالاً کمتر خراب می‌شوند. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد.

مقاله با موضوع سامانه سنجش لحظه‌اي سوخت مصرفي خودرو جهت عيب يابي و بررسی عوامل تاثیر گذار بر آن

در موتورهای دیزل، سوخت به شکل پودر شده و به درون سیلندر تزریق شده و اشتعال در اثر درجه حرارت بالای داخل سیلندرها حاصل میشود. در موتورهای بنزینی، احتراق به کمک شمع صورت می گیرد، اما در موتورهای دیزلی این پروسه متفاوت است، آنها قطعه ای به نام شمع ندارند و بر اساس پروسه ی فشرده سازی کار می کنند. اگر سوخت دیزلی در معرض شعله یا جرقه ی شمع قرار گیرد نمی سوزد ولی در هنگام فشرده سازی می تواند به راحتی بسوزد و قدرت بسیار زیادی آزاد کند. در فاز دوم، سوپاپ‌ها بسته می‌شوند و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند تا سوخت را در داخل محفظه احتراق فشرده کند. در موتورهای دیزلی فشارهایی که در این مرحله به وجود می‌آید بیشتر از فشارهای موتورهای جرقه زن است. این کار به‌این‌علت انجام می‌شود تا امکان خود اشتعالی مخلوط فراهم شود.

  • هنگامی‌که چراغ روشن می‌شود، روی پدال گاز فشار دهید و کلید استارت را روی گزینه شروع بچرخانید.
  • براده های حاصل از این عمل وارد مسیر سوخت شده و انژکتورهای شما را نیز خراب می کنند.قبل از جایگزینی پمپ سوخت و انژکتور حتما مسیر سوخت را تمیز کنید.
  • برای موتورهای بنزینی به منظور کاهش آلاینده‌های تولیدی از کاتالیزور استفاده می‌شود.
  • موتورهای دیزلی اولین بار توسط دانشمند آلمانی به نام رودلف دیزل در سال 1892 اختراع شده است.
در طول این مجله خبری دیزل مرکزی، پیستون هوا را برای ایجاد فشار بیشتر در داخل سیلندر فشرده سازی می کند. میزان مصرف سوخت در دیزل ژنراتورها وابسته به نوع دیزل، و همچنین شرایط محیطی کارکرد آن می باشد. شاید برای برخی قابل باور نباشد که راندمان حرارتی موتورهای دیزل از نمونه‌های بنزینی بالاتر است. هرچند که امروزه به طور خیلی محدود و خاص، حتی موتورهای بنزینی با راندمان نزدیک به ۵۰ درصد نیز ساخته شده است اما به طور کلی، این موتورها در حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد بازدهی دارند.

http://digitalmags.ir