اجزای موتور دیزل | centraldiesel

پیش از آن مرسدس بنز و سایر مجله خبری دیزل مرکزی‌ها از موتور‌های دیزل بر روی خودرو‌های باربری و اتوبوس‌های خود استفاده کرده بودند اما این نخستین بار بود که موتور دیزل بر روی یک خودروی سواری به شکل انبوه نصب می‌شد. این موتور هر چند تنها 40 اسب بخار قدرت داشت اما در زمان خود پیشرف مهمی به شمار می‌رفت و مرسدس بنز را در مسیر موفقیت‌های آینده در زمینه موتور‌های دیزل سواری قرار داد، روندی که تا سال‌ها بعد ادامه داشت. با وجود این بی‌علاقگی آمریکایی‌ها به موتور‌های دیزل، این موتور‌ها پیش از این در رقابت‌های اتوموبیل‌رانی مشهور Indianapolis 500 در آمریکا شرکت کرده‌اند.

فروش قطعات انواع موتورهای دیزل

این روش در بسیاری از کشتی‌های بزرگ دارای موتور دیزل هم استفاده می‌شود. هم زمان با این عمل خروجی سوپاپ باز شده و گازهای حاصل از احتراق تخلیه می‌گردند. در نهایت هنگامی‌ که پیستون به نقطه مرگ پایین می‌رسد، فرآیند تکرار می‌گردد. موتورهای دیزلی نوع دیگری از موتورهای احتراقی درون سوز هستند که در اغلب وسایل نقلیه مانند کامیون، قطار، کشتی‌‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور از موتور احتراقی درون سوز این است که فرآیند سوختن درون سیلندر خودرو اتفاق می‌افتد و عملکرد و فرآیند آن با موتورهای بخار وبرون سوز متفاوت است. پیستون مکررا با شتاب زیاد در یک مسیر به صورت خطی می رود و بر می گردد.

دلیل نام‌گذاری موتور دیزل 4 زمانه این است که هر 4 عملی که در بالا توضیح دادیم را در مراحل جداگانه انجام می‌دهد. بلوک سیلندر بدنه اصلی موتور را تشکیل می دهد و به روش ریخته گری ساخته می شود.بلوک سیلندر در موتورهای بسیار بزرگ چند تکه ساخته می شود. موتور دیزل دارای بخش های زیادی است که هر قسمت آن وظایفی را بر عهده دارند.

حالت‌‌های موتور دیزل دو زمانه

ایمنی موتورهای ژنراتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بسیار بیشتر است زیرا گازوئیل نسبت به بنزین کمتر فرار بوده و قدرت اشتعال آن هم به مراتب از بنزین کمتر است. که زمان زیادی از ماشین میگیرند از این نوع موتورها استفاده میکند. در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. تفاوت عمده این دو موتور در نحوه ایجاد احتراق است که در موتور دیزل بدون جرقه و توسط متراکم کردن هوا انجام می‌شود. موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی قدرت بیش‌تری دارد، سوخت کم‌تری مصرف و آلودگی کم‌تری تولید می‌کند.

http://digitalmags.irبرای تکمیل یک سیکل در موتورهای دو زمانه نیاز به دو کورس پیستون و یک دور میل لنگ می باشد. برخی از موتورها (به طور مثال موتور تراکتور) دارای چند سیلندر می باشند که هر کدام از این سیلندرها این سیکل به طور جداگانه و مستقل انجام می پذیرد. نکته ی بسیار با اهمیت دیگر که باید در این جا بگوییم زمان ها و مراحلی که برای یک سیکل در سیلندر انجام می شود باید به ترتیب گفته شده انجام گیرد. بعد از افزایش دمای هوا و قبل از رسیدن به نقطه مرگ بالای سوخت، تزریق و پاشش سوخت انجام می‌گیرد.

  • امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بده باشد و با موتور دیزل اشنا شده باشید.
  • در این پروسه نیاز است سوخت با فشار بسیار بالا به درون محفظه احتراق تزریق شود چرا که به دلیل فشار بالای محفظه نمی‌توان از مکش و فشار منفی برای وارد کردن سوخت استفاده کرد.
  • زمانی که روغن بین یاتاقان و میل لنگ جریان می یابد مانع فاصله افتادن بین یاتاقان و میل لنگ شده و از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری می نماید.
  • نظارت بر سیستم توسط نمایشگرهای مختلف انجام می شود و تنظیمات ژنراتور از طریق یک سری دکمه ها و / یا سوئیچ ها تنظیم می شود.
  • برای همین وقتی پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد، مانعی جلوی سوپاپ هوا نیست، (در این حالت سوپاپ تخلیه بسته است) بنابراین هوا به‌اندازه کافی وارد سیلندر شده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند.
  • تمام قطعات موتور ژنراتور دیزلی در یک ماشین الکتریکی ترکیب شده که با گرفتن انرژی مکانیکی برای تبدیل آن به انرژی الکتریکی کار می کند.