وظیفه شمع گرمکن در موتور دیزل چیست؟ تهران یکتا | centraldiesel

در مقابل، مجله خبری دیزل مرکزیهای بنزینی هستند که برای فرآیند احتراق نیازی نیست فشار بالایی را متحمل شوند؛ به همین دلیل قطعات به کار رفته در این موتورها سبک‌تر و ظریف‌تر است. زمانی که آقای دیزل موتور خود را اختراع کرد هنوز گازوئیل وجود نداشت. وی اولین موتور ساخت خود را با گرد ذغال سنگ به کار انداخت بکار انداخت ولی بعداً به فکر استفاده از روغن های گیاهی به عنوان سوخت افتاد. این امر امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که استفاده از روغن گیاهی و بیودیزل ( سوختی که از طبیعت بدست می آید و به جای گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد. ) باعث میشود تا هیچ مقدار دی اکسید کربن اضافی وارد هوا نشود. به عبارتی دی اکسید کربن حاصل از احتراق روغن و یا سوخت گیاهی همان دی اکسید کربنی است که قبلاً توسط گیاه از هوا جذب شده و این یعنی یک چرخه قابل بازیافت و یک منبع طبیعی برای تامین سوخت . در این وضعیت الکل به آرامی خواهد سوخت ولی اگر همان مقدار الکل را درون یک افشانه ریخته و به سمت یک شعله شمع بیافشانید، شاهد احتراقی بهتر، کامل تر و سریع تر خواهید بود.

http://digitalmags.ir

در موتورهای بنزینی، نسبت تراکم به طور کلی بسیار پایین تر است، زیرا آنها برای شروع فاز احتراق بیشتر به شمع متکی هستند. در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد. هر چند طراحی جدید موتورهای دیزلی باعث شده است که خودروهای سواری کم‌صداتر و با آلایندگی کمتر روانه بازار شوند که در نزد خریداران محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. امروزه خودروها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا کرده‌اند و انواع موتورها مزیت‌های خاص خود را دارند.

موتورهای دیزلی و بنزینی چه تفاوت هایی دارند؟

۳٫سوخت های سنگین مانند دیزل (گازوئیل) دارای رتبه ساتان بالاتر و اکتان پایین تر هستند در نتیجه باعث افزایش تمایل برای احتراق خود به خودی و به طور کامل در سیلندر هستند . به همین سبب در هنگام تزریق دیزل به محفظه عمل سوختن به طور کامل انجام می‌شود. این سوختن و احتراق باعث انرژی زیادی می‌شود و موجب آن است تا پیستون به سمت پایین حرکت کند و باعث حرکت میل لنگ میشود . روش بالا بر خلاف موتور های بنزینی و گازسوز است که برای مخلوط کردن سوخت و هوا از یک سوپاپ جرقه ای برای ایجاد احتراق استفاده می‌کنند. اکثر کامیون‌های باربری و حمل و نقل و همچنین قطارها، اتوبوس‌ها، قایق‌ها و وسایل نقلیه مزرعه، ساختمانی و نظامی و برخی خودروها و کامیون‌های سبک دارای موتورهای دیزلی هستند.

  • همان طوری که گفته شد، سیستم خنک کننده همچنین برای خنک کردن روغن نیز استفاده می شود.
  • درآمد سالانه این برند از ۲/۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۵ به ۳/۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۹ رسید.
  • پمپ انژکتور (پمپی با لوله های فلزی که جریان سوخت را به انژکتورها می رساند).
  • زیرا گازوئیل اضافی به جای عمل به عنوان مخلوط سوخت، به عنوان حلال پاک کننده عمل کرده و روغن سیلندر را از بین می برد.
  • با افزایش فشار به فشار شکاف (نقطه ای که سوپاپ به علت فشار ایجاد شده است.
چند سال پیش مرسدس بنز از پیشرفته ترین مورد هشت سیلندر دنیا پرده برداری کرد. یک موتور هشت سیلندر به حجم چهار لیتر با ۳۲ سوپاپ و دو توربو چارجر که سیستم تزریق سوخت آن از نوع CDI ( ریل مشترک ) بود. اگر همین اتومبیل را به جادوگران برابوس بسپارید، شاهد عملکرد بهتری هم خواهید بود. نصب رینگ های ۲۰ انچی آلومینیومی، دستکاری موتور و اعمال اندکی کاهش وزن باعث خواهد شد تا این سدان شاخ برادر ۱۲ سیلندر خود یعنی ۶۰۰ S بنزینی را به راحتی خرد کند.

معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل

بنا به چند دلیل گفته می شود که موتور دیزل از موتور بنزین ایمن تر هستند. گازوئیل بخار کمتری دارد و برخلاف بنزین که خیلی شعله ور است، گازوئیل این حالت را ندارد. همان طوری که گفته شد، سیستم خنک کننده همچنین برای خنک کردن روغن نیز استفاده می شود. چرا که دماهای بالاتر ویسکوزیته روغن را کاهش داده و باعث افت کیفیت روغن شده و یک لایه روغن مضر بین قطعات متحرک را تشکیل می دهد. برای این که بتوانیم این مشکل را رفع کنیم از خنک کننده روغن موتور استفاده می کنیم. موتورهای کوچک در خودروها، کامیون‌ های سبک، ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی (ژنراتورهای برق) و… استفاده می‌ شوند که معمولا تزریق مستقیم، چهار یا شش سیلندر و… هستند.

اجزای اصلی یک موتور دیزل