هنگام خرید فرش ماشینی به این نکات توجه کنید

الیاف پلی پروپلین که به آن اولفین هم می گویند از آن دسته الیاف ارزان قیمت مصنوعی هستند که اگر تمایل به پرداخت هزینه های گزاف برای خرید انواع فرش ماشینی را ندارید، توصیه می فروشگاه آنلاین فرش شوند. به همین دلیل برای مکانهایی که نیاز است زیبایی و جلای فرش بیشتر به چشم آید، مانند سالن پذیرایی، این فرش توصیه میشود. البته به غیر از تولید فرش کلاسیک بعضی از کارخانه ها و برندهای تولید کننده فرش ماشینی در ایران از نخ اکریلیک برای بافت فرش های فانتزی نیز استفاده میکنند . در نخ تار نیز تماماً از جنس پنبه استفاده شده. در تار و پود فرش های ماشینی گفتگو کردیم و در قسمت دوم این مقاله به مقایسه آنها و مقایسه فرشهای بافته شده با انواع الیاف طبیعی و مصنوعی خواهیم پرداخت تا افق روشنی روبروی شما عزیزان در خرید فرش ماشینی روشن شود. فرش کلاسیک مدرن برای چنین فضاهایی بهترین انتخاب هستند، همچنین فضاهای کناری که میزان رسمیت کمتری دارند، بیشتر برای انواع فرش مدرن با طرحهای جسورانه و طیف وسیعتری از ترکیب رنگها مناسب هستند.

فرش طرح دار

از جمله ویژگیهای بارز فرشهای اکرولیک، مقاومت بالا در برابر شستشوی زیاد و عدم تغییر رنگ با قرارگیری در معرض آفتاب و نور قابل ذکر است. شستشوی فرش دستبافت با آب گرم رنگ پس میدهد و باعث می شود در قسمت های روشن فرش تثبیت شود به همین دلیل رنگبرداری آن سخت و پرهزینه است. با توجه به پیشرفت اینترنت در کشور، امروزه فروشگاههای اینترنتی زیادی در زمینههای مختلف، از جمله فرشهای ماشینی دایر است. فرشهای ماشینی با فناوریهای مختلف، جنسهای مختلف و با شانه و تراکمهای متنوعی تولید میشوند. از آنجاییکه نخ ابریشم گران بود الیافی بنام پلی استر یا ابریشم مصنوعی برای تولید فرش های درخشان و زیبا بوجود آمد.الیاف پلی استر باعث می شوند که فرش ماشینی کاشان تولید شده با آن تا حدی مانند فرش دستباف بنظر برسد و جذابیت و درخشندگی آنرا داشته باشد.

فرش پلی پروپلین دوام خوبی دارد و به خود لکه نمیگیرد و نیز به راحتی شسته میشود. هر چه نخی که برای بافت فرش مورد استفاده میگیرد از استحکام بالایی در برابر حرارت و پاخوردگی و .. برخوردار باشد دوام آن افزایش پیدا کرده و در اثر استفاده مداوم دچار آسیب نخواهد شد. این نوع فرش، دوام بسیار بالایی دارند. این نوع فرش پرزدهی ندارند اما عمر کمی در مقایسه با فرشهای آکریلیک دارند و به علت ظرافت بالایی که دارند، الیاف آن آسیبپذیری بیشتری دارد.

با ورود اولین دستگاه های تولید فرشهای ماشینی در ایران در دهه 40 و 50 تولیدات فرش بیشتر با نخهای بی سی اف بافته میشد، ولی رفته رفته با ورود دستگاهها با تکنولوژی بروزتر و جدیدتر، این نوع نخها جای خود را به نخهای اکریلیک برای بافت فرشهای کلاسیک در شانه و تراکمهای مختلف دادند. برای خرید بهترین فرش ماشینی حتما در هنگام خرید آن به دقت پشت کار را بررسی کنید. شما با مشاهده و بررسی آنها میتوانید بهترین فرش ماشینی متناسب با نیازتان را پیدا و خریداری کنید. با خرید یک فرش با کیفیت، پول تان را جای درستی خرج کرده اید. هر یک از الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است قبل از خرید فرش ماشینی تمام این موارد را بررسی کنید. در ادامه این مقاله از آراستا قصد دارم برخی از نکات مهم در ست کردن فرش ماشینی و مبلمان قهوهای و یا فرش قهوهای و مبلمان را بررسی کنم.

در ادامه به بررسی مشخصات انواع فرش ماشینی کاشان از نظر جنس خواهیم پرداخت. رافع در ادامه از نامیدن هفته پیش رو تحت عنوان هفته دیپلماسی اقتصادی فرش دستباف خبر داد و با اشاره به اهمیت اقتصادی و فرهنگی فرش دستباف ایرانی گفت: هر کشوری را با یک نشانه و دستاورد میشناسند و ایران در دنیا به فرش دستبافش معروف و شهره است. با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن!

فرشهای پشمی به راحتی لک نمیشوند و در صورت لک شدن نیز بدون مشکل تمیز میشوند. فرش های قدیمی تر (قبل از 1920) از تارهای پشمی بافته می شدند و با فرش های امروزی که از پنبه بافته می شوند متفاوت بودند. فرش های ماشینی از نظر جنس الیاف به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از فرش های ماشینی پشمی ، فرش های ماشینی اکریلیک ، فرش های ماشینی پلی استر و فرش های ماشینی پلی پروپیلن. چهار محال و بختیاری یکی از پهناور ترین مناطق تولید فرش دستباف است که عشایر و روستاییان از هر نژادی را به خود جذب می کند. قالیچههای عشایر شاهسون رنگ و لعابی کردی دارند، به گونهای که تولیدات دو پودی آنها با بافتی بسیار سفت و فشرده و نهچندان ظریف است. معمولا رنگ های این نوع فرش ها هم غالبا از طیف خاکستری انتخاب می شوند تا با فضاهایی که چیدمان سبک مدرن دارند هماهنگ تر باشند.

به دلیل بادوام بودن این نوع فرش، برای اتاقهای پررفت و آمد مانند اتاق نشیمن گزینه مناسبی است. درضمن به دلیل نرمی و لطافت برای اتاق خواب نیز قابل استفاده است. همین نخهای اکریلیک و فرش ماشینی نیز در طول این مدت زمان تا به الان هم تغییراتی داشته اند و همان طور که شانه و تراکم فرش ها افزایش پیدا کرد کیفیت الیاف و مواد اولیه بافت فرش ماشینی بیشتر شد , نخ های اکریلیک ابتدایی مشکلاتی داشتند ( مشکل پرزدهی , مشکلات تنفسی برای اشخاص و .. ) که رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات نیز با عملیات هیت ستینگ بر روی نخ های اکریلیک رفع شد. همانگونه که از نام آن پیداست، نقوش این گروه به صورت هندسی و با استفاده از خطوط زاویهدار به وجود میآید.

الیاف بیسیاف، پس از نخ پلی استر، بیشترین کاربرد را در بافت فرشهای فانتزی دارند. بهطورکلی فرش ماشینی ازنظر جنس نخ خاب، شانه و تراکم به انواع مختلفی تقسیم میشود. فرشها انواع گوناگونی دارند و بر اساس موارد مختلفی دستهبندی و نامگذاری میشوند که در ادامه به معرفی انواع فرش خواهیم پرداخت. اگرچه عوامل دیگری هم در تعیین قیمت فرش ماشینی تاثیر دارند ولی به طور حتم، عامل اصلی در تعیین قیمت همین نخ خاب فرش است. جنس این نخ می تواند صد در صد اکریلیک، مخلوط اکریلیک با پلی پروپیلن، صد در صد پلی پروپیلن ، پلی استر و یا ابریشم مصنوعی باشد. در ایران کارپت بیش از 1000 مدل فرش ماشینی در طرح ها و اندازه های مختلف و با کمترین قیمت ممکن عرضه شده است تا ضمن حمایت از تولید ملی، به اقتصاد خانواده های ایرانی نیز کمک کرده باشد. عمده استفاده از فرش های فانتزی در خانواده های ایرانی برای مکان هایی است که رفت و امد کمتری دارد مثل اتاق خواب ها به این دلیل سعی میکنند هزینه کمتری نسبت به اتاق نشیمن و پذیرایی برای فرش بکنند و از طرفی فرشی خریداری کنند تا زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را هم داشته باشد از این رو است که شرکت ها و برندهای تولید کننده فرش ماشینی برای بافت فرش های فانتزی ار بیشتر از نخ های پلی استر استفاده میکنند تا اکریلیک.

بنابراین بهصورت ناخودآگاه تمام المانهای حیاتی و مهمی که مردم در طول روز با آن در تماس سودند به نوعی خود را روی فرش نشان میداد. قیمت فرش 1200 شانه کاشان با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه، نواسان خواهد داشت، بهتر است قبل از خرید اینترنتی فرش با قسمت پشتبانی هماهنگ کنید. در این مقاله به معرفی و توضیح کوتاهی در مورد انواع فرش ماشینی ازنظر شانه و تراکم و جنس نخ خاب و ذکر مزایا و معایب هرکدام پرداختیم؛ و درنهایت تصمیمگیری بر عهده شماست که با توجه به اولویتها، شرایط، وضعیت اقتصادی و نیازتان، کدامیک از آنها را انتخاب کنید.

در این سالها چندین کارخانهی بزرگ فرش ماشینی تولیدات خود را روانهی بازار داخلی کردند و همان گونه که گفته شد، به دلیل قیمت مناسب و شباهت زیاد به فرش دستباف به خوبی مورد استقبال قرار گرفته اند. نخ پرز یا خاب فرش جهت بافت گره های رنگ مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت که به دور نخ پود به شکل گره و یا به شکل U قرار می گیرد. سلامت فرش را بررسی تا زدگی یا مشکلی از دو جهت رو و پشت نداشته باشد. الیاف پلی استر سبب میشود که فرش ماشینی تولید شده با این الیاف، تا حدودی شبیه به فرش دستباف به نظر آید. ویژگی بارز این دسته فرش ها این است که نخ خاب یا پرز در این نوع فرش ها از جنس آکریلیک است که با شستشوی زیاد و قرارگیری در معرض آفتاب دچار تغییر رنگ نمی شوند.حتی دوخت لبه های این نوع فرش ها هم از جنس آکریلیک است.

این فرشها در سطح صنعتی و با استفاده از ماشین آلات مکانیکی نساجی که به آنها دستگاه بافندگی قدرت میگویند، تولید میشوند. در این مقاله درباره انواع جنس فرش ماشینی گفتگو میکنیم. در ادامه دربارهی برخی از انواع فرش مدرن با هم صحبت میکنیم. با برداشتن ترنج از روی فرش طرح جدیدی به نام فرش طراح طراحی شد. ۱. فرش دستباف ایرانی در سه قالب اصلی ترنج، خشتی و افشان بافته میشود که لچک ترنج پرطرفدارترین قالب آن است. فرش دستبافت ایرانی به طور کلی در ۳ قالب ترنج ، خشتی و افشان بافته شده که نوع ترنج آن از همه پرطرفدارتر است. سر ژان شاردن در کتاب سفرنامه ایران مینویسد: “بافت مخملی زرینی که در ایران بافته میشود، بسیار دلفریب است. فرش پلی استر کاشان قابلیت رنگپذیری بالایی داشته و بسیار جذاب و درخشنده هستند. رنگ های تیره چرک تابی بالایی دارند. یکی از شاخصترین مواردی که موجب محبوبیت و مشهوریت فرش دستباف ایرانی شده است مواد مصرف شده در این قالیها است که دارای کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی هستند و این امر در کنار زیبایی محصول مورد اهمیت میباشد.

الیاف پلیاستر جلوهی درخشندهای به فرش میدهند و شباهت زیادی به فرشهای ابریشم دارند. یکی از معروفترین فرشهای ماشینی از الیاف اکرولیک بافته میشود؛ همچنین امروزه ترکیب اکرولیک و پلیاستر بسیار رایج میباشد. علاوه براین، الیاف مصنوعی که در بافت فرشهای ماشینی استفاده میشوند، پلیاستر (ابریشم مصنوعی) و پلیپروپلین هستند. همان طور که میدانید فرش دستباف اصل را فقط باید از فروشگاههای معتبر و قابل اعتماد خریداری کرد، چون با این کار خیال شما از بابت اصالت فرش راحت خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل استفاده از نخ پلی استر برای بافت فرش های فانتزی قیمت آن است . فرشهای ماشینی، با توجه به کیفیت بافت و نخ بهکاررفته در آنها، بهمرور زمان دچار پوسیدگی میشوند. ۳ـ كناره: از این نوع فرشها در قدیم برای پوشاندن فضاهای خالی كناره فرش تا دیوار استفاده میشده است ولیكن امروزه با آن معمولاً راهروها و راهپلهها را مفروش مینمایند و پهنای آنها عموماً از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر و طول آنها ۵/۲ الی ۸ متر است. همانطور که در مقدمه بیان کردیم قبل از خرید فرش ماشینی باید در مورد انواع فرش ماشینی کاشان و اینکه از چه الیافی برای بافت انواع فرش ماشینی استفاده کرده اند آگاهی داشته باشید. یکی از انواع فرش ماشینی کاشان، فرش اکریلیک است که ویژگیهای منحصر به فردی دارد. چون الیاف اکریلیک با گذشتن از مراحلی هیت ست میشوند و دارای ویژگیهای منحصر به فردی خواهند شد.

قرار دادن فرش با سایز کوچک یا قالیچه زیبایی دکوراسیون را از بین میبرد. همینطور به آنها یک مکان نشستن راحت و کوچک در کنار تخت خوابشان میدهد، همچنین اگر مبلمان سفید یا دیوارهای سفید داشته باشند، کمی به اتاق آنها زیبایی خاصی میبخشد. فرشهای ۱۲۰۰ شانه گل برجسته هم به دلیل ظرافت و زیبایی به فرشهای دستبافت بسیار شبیه هستند اما همچنان نسبت به فرشهای دستبافت ارزانتر میباشند. ۷ـ ذرع و چارك: ابعاد این نوع فرشها عموماً ۱۳۰-۸۰ سانتیمتر میباشند و بافت آنها نیز بیشتر در مناطق فارسیباف رایج است. حیوانات و پرندگان محلی نیز به طرح­های جدید راه یافتند که جذابیت­ خاصی به ساختار سنتی آن بخشید. با پیشرفت صنعت فرش بافی در کاشان بیشتر متخصصان نساجی و طراحی در شهر کاشان مستقر شدند بطوری که شرکت های طراحی نقشه و طرح ، بسیار حرفه ای اقدام به طراحی نقشه های جدید و سنتی فرش کاشان در فرش ماشینی کردند .

انواع فرشهای ماشینی جدید را میتوان با فناوری، مواد وتراکمهای بسیار متنوعی تولید کرد. فرشها در موارد فراوانی قابل استفاده می شوند به عنوان مثال شما می توانید برای عایق کردن کف خانه از فرشها استفاده کنید تا علاوه بر این که به سلامت پاهای خود کمک می کنید حتی از سرامیک کف سرد نیز رها می شوید همچنین فرشها می توانند سبب ایجاد فضایی راحت تر برای نشیمن باشند همچنین فرشها می توانند به عنوان یک عایق برای کاهش صدا نیز عمل کنند تنوع فرشهای دست بافت آن قدر زیاد است که میتوان با توجه به دکوراسیون و سبک منزل آنها را در طیفهای رنگی مختلف انتخاب کرد فرشهای دست بافت یا به اصطلاح قالی می تواند از مدلهای مختلفی تشکیل بشود که با استفاده از الگوها می توان آنها را به وجود آورد. فرشهای دستبافت را بر اساس نوع الیاف استفاده شده در بافت آنها نیز میتوان دستهبندی کرد که انواع متفاوتی چون ابریشم و پشم دارد.