همه جیز درباره خودروهای دیزلی

موتورهای دیزلی قدیمی ساخت شوروی و اروپای شرقی از سایت centraldiesel این نوع بودند. یک قسمت تازه هوا از سوراخ باز وارد سیلندر می شود. ابتدا هوا و بنزین وارد کاربراتور شده، که پس از فشرده شدن با یک جرقه، احتراق ایجاد میشود. برای آشنایی با انواع مختلف ژنراتورها، کاربرد آنها، انواع برند سازنده ژنراتور و موارد دیگر، این مقاله را بخوانید. کمپرسور هوا باید از پمپ متمایز شود زیرا که برای هر گاز یا هوایی کار می کند، در حالی که پمپ ها تنها روی مایع کار می کنند. در نظر بگیرید که ژنراتورهای شما برای چه کاری استفاده خواهند شد، اگر برای یک کار کوچک مانند تأمین برق یک ساختمان به ژنراتور نیاز دارید، ژنراتور گازسوز را انتخاب کنید. مصارف خاص متفاوت هستند اما یک پلنت دیزل جدید بین ۰٫۲۸ تا ۰٫۴ لیتر از سوخت هر کیلووات ساعت را در ترمینالهای ژنراتور مصرف خواهد کرد.

اگر پمپ بنزین یا انژکتور مشکلی داشته باشد، هر چیزی که زمان موتور را از بین ببرد می تواند منجر به دود سفید موتور دیزل شود. اگر ژنراتوری میخواهید که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی داشته باشد، دیزل ژنراتورها گزینه ایدهآلی هستند. اما برای مسافرت های کوتاه مدت بی فایده است ، زیرا نمی توانید پس انداز زیادی انجام دهید و مجبور خواهید بود هزینه های بیشتری را صرف تعمیر و نگهداری از یک واحد بنزین کنید. این خروجی هوا است که در آن شیلنگ هوا را وصل خواهید کرد. یک ژنراتور دیزل، ابتدا هوا را فشرده کرده و سپس سوخت دیزل را به داخل محفظه تزریق میکند. هر روغن موتور با فرمولاسیون خاصی مناسب برای یک موتور خاص است. با این حال، برای گرم کردن موتور دیزل در فصل زمستان قبل از رانندگی، شما می توانید دستان خود را فقط به دلیل این واقعیت که ما نیاز به پیش از گرم گیربکس، به خصوص گیربکس اتوماتیک. با این حال، این موتور آلایندگی بالایی هم دارد که در استفاده از آن باید حتماً مدنظر قرار داده شود. آلاینده های خروجی از موتور دیرلی پایه قبل از تبدیل در حد استانده EURO0 سال 1983 بوده که پس از تبدیل به دوگانه سور به سطح آلایندگی EUROII کاهش می یابد.

در سال 2011 ، وزارت انرژی آمریكا پیش بینی كرد كه موتورهای آینده می توانند از 40 درصد به 60 درصد یا بیشتر ، بازده خود را افزایش دهند. کامینز(CUMMINS)شرکت صنایع سنگین آمریکایی است، که در سال ۱۹۱۹ توسط کلسی کامینز تاسیس شد و امروزه در زمینه ارائه خدمات طراحی و تولید موتورهای درونسوز و فناوریهای مرتبط با آن، مانند: تولید سامانههای سوخترسانی انژکتوری، سامانههای کنترل، تجهیزات فیلتراسیون و سیستمهای تولید برق، فعالیت مینماید.محصولات کامینز یکی از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین موتور های دیزلی جهان است که به صورت موتور دیزلی دریایی (MARINE ENGINE)و موتور دیزلی صنعتی(GENERATION ENGINE) تولید و عرضه می شود.کیفیت بالا و نیز عملکرد خوب کامینز در شرایط آب و هوایی گوناگون سبب استفاده آن در اغلب نیروگاه های تولد برق گشته.هم اکنون موتورهای دیزلی کامینز در بسیاری از کشورهای جهان کوپله شده و به عنوان دیزل ژنراتور کوپله فابریک وارد بازار ایران می شود.فقط بخشی از بازگشت مالی شرکت کامینز بیشتر از 9 میلیارد دلار بوده و این شرکت در همه جای دنیا به مانند هندوستان ، آمریکا ، انگلستان ، سنگاپور ، برزیل و چین نزدیک به 500 شرکت مستقل به عنوان توزیع کننده آزاد یا وابسته داشته که توسط 4500 مرکز خدمات و قطعات پشتیبانی می شود.

زیرا هوایی که آزاد می شود، مخزن منجر به کاهش فشارش می شود.هنگامی که فشار مخزن به حد پایین خود می رسد، کمپرسور هوا دوباره روشن می شود و دوباره به مخزن فشار وارد می کند. توجه داشته باشید که کمپرسور هوا یک دکمه قرمز رنگ در قسمت بالایی دارد. تنظیم آن در مقایسه با یک واحد 4 زمانه اثر کمتری دارد. این سوخت درمقایسهبا بنزین مقادیر بسیار کمتری مونواکسیدکربن و دیاکسیدکربن و سایر گازهای گلخانهای تولید میکند؛ اما با احتراقش مقادیر زیادی ترکیبات نیتروژن و دوده وارد جوّ میشود که نتیجهی آن بارش بارانهای اسیدی و مهآلودگی و بیماریهای تنفسی است. با این حال ، تعمیر و نگهداری منظم از جمله تعویض روغن و سایر خدمات تعمیر و نگهداری هنوز لازم است. این ژنراتورها بسیار بادوام هستند و میتوانند سالها با تعمیر و نگهداری منظم دوام بیاورند.

علاوه بر این ، اگر در نظر بگیرید که یک خودروی هیبریدی می تواند در مقایسه با خودروهای بنزینی صرفه جویی کند ، می تواند پول مناسبی را پس انداز کند. درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگینتر و مقاومتر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایینتر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه میکند. در انتها، پیشنهاد شده است که از آلیاژهای مقاومتر نسبت به خوردگی شیاری و حفره ای برای لوله های باریک فولادی استفاده گردد. استفاده کمپرسورهای هوا برای هدایت ابزار و تجهیزات در محل کار می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند و در عین حال عمر ابزار شما را نیز افزایش دهد. منظور از دو زمانه و چهار زمانه نوع طرز کار دیزل موتور است. هر دو نوع ژنراتور، برق قابل اعتماد تولید میکنند. ژنراتورها از منابع سوختی مانند گاز طبیعی، گازوئیل یا بنزین برای تولید برق استفاده میکنند. این موتورها تنها 10 درصد سوخت برای به حرکت در اوردن خودرو استفاده می کردند و باقی آن صرف تولید گرمای بیهوده می شد. این دو عامل به موتورهای مدرن تزریق مستقیم سوخت دیزل کمک میکند که بتوانند حدود ۵۰ درصد بیش از نوع بنزینی خود از لحاظ مصرف سوخت کارایی داشته و اقتصادی باشند.

دو روش اصلی تزریق مستقیم و تزریق غیر مستقیم وجود دارد. یک ژنراتور گازی برای تولید برق به سوخت گاز طبیعی نیاز دارد. کمپرسور یک دستگاهی است که با هوای فشرده کار میکند. ژنراتور دیزلی چگونه کار میکند؟ برای کارهای سنگینتر، مداوم و تولید برق با ظرفیت بیشتر از ژنراتور دیزلی استفاده کنید، که میتواند برای مدت زمان طولانی کار کند. بهترین کمپرسورهای فندکی سبک وزن هستند و در عین حال به اندازه کافی قدرتمند می باشند، تا بتوانند کار را به خوبی انجام دهند. خوبی این کمپرسورهای باد لاستیک قابل حمل این است که کوچکتر و سبکتر از همیشه هستند و به راحتی میتوان آنها را بدون اشغال فضای زیادی در صندوق عقب نگه داشت.

کمی بعد ، نگاه دقیق تری به ساختار آن خواهیم داشت. در موتورهای بنزینی به علت این که احتراق در فشار پایین تری نسبت به احتراق در دیزل رخ می دهد، نیازی به استفاده از قطعات محکم و با جرم بالا نیست و همین اینرسی پایین این اجازه را به ما می دهد تا از این موتورها در دورهای (rpm) بالا بهره ببریم که این دسترسی به دورهای بالاتر باعث می شود هوای بیش تری را وارد محفظه سیلندر کنیم تا نیاز ما به توربوشارژر حیاتی نباشد و در این موتورها فقط برای افزایش راندمان از پرخورانی استفاده شود. علاوه بر تامین هوا در لاستیک های وسیله نقلیه، دوچرخه، ماشین چمن زنی و غیره، این کمپرسورهای فندکی را می توان برای نیرو دادن به دریل، استپلرهای برقی، تفنگ های اسپری برای رنگ آمیزی و سایر ابزارها نیز استفاده کرد. ژنراتورهای گاز طبیعی کارآمدتر و مقرون به صرفهتر از سایر ژنراتورهایی هستند، که با سوختهای فسیلی کار میکنند.

افزونبراین، مهندسان تلاش میکنند سوختهای گیاهی را جایگزین گازوئیل کنند که البته پاکتر از نمونهی فسیلی است. مارک لیناس، یک مبارز کهنه کار محیط زیست و یکی از بنیانگذاران RePlanet، می گوید: «اروپا می تواند و باید باج خواهی جهانی پوتین را شکست دهد. موتورهای بنزینی موتورهای احتراق داخلی می باشند که دارای جرقه اشتعالی بوده و به موتور اشتعال جرقه ای معروف هستند که با سوخت های نسبتا فرار مانند بنزین کار می کنند. موتور برق های گازوئیلی به علت نوع سوخت و اشتعال آن صدای بالاتری نسبت به موتور برق های بنزینی دارند. برخلاف نظر عموم نکته جالب در موتور های دیزلی آلودگی کم تر آنها به نسبت موتور بنزینی است! بااینحال، با پیشرفت علم و استفاده از سیستمهای نوین تزریق سوخت درکنار استفاده از فیلترها و کاتالیزورهای پیشرفته، آلودگی خودروهای دیزلی تا ۹۰درصد کاهش یافته است. همچنین، امروزه با پیشرفتهای حاصل درزمینهی پالایش نفت کیفیت گازوئیل بهشدت افزایش یافته و در این سوخت، دیگر از عناصر خطرناک خبری نیست. توان پمپاژ آب این موتور نسبت به انواع موتورهای بنزینی تقریبا نصف است و میتواند تا ۱۳ متر آب را به سمت بالا پمپاژ کند؛ این میزان در موتورهای بنزینی تا ۲۵ متر ارتفاع هم افزایش مییابد در سایر نمونههای دیزلی نیز تا ارتفاع ۱۷ متر پمپاژ وجود دارد با این حال این موتور ۱۳ متر را پوشش میدهد.

خوشبختانه گشتاور منفی مربوط به شتاب دادن پیستون تا حد زیادی با گشتاور مثبتی که هنگام کاهش شتاب رخ می دهد هم تراز می شود ولی طی هر ۴ سیکل کاری موتور فشار روی میل لنگ، پیستون، گژن پین، شاتون و یاطاقان در هر سیکل افزایش می یابد. معایب سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور و چگونگی رفع آن ؛ آشنایی با قسمتهای مختلف سیستم روغن کاری دستگاه ژنراتور برق به دلیل نقش اساسی آن در بهبود عملکرد این سیستم مولد برق و کاهش استهلاک آن از سوی دیگر از موارد کلیدی هست که شناسایی آن جهت کاربران دستگاه دیزل ژنراتور یک نیاز اساسی محسوب می شود. کمپرسورهای بادی عموماً با باتری های قابل شارژ یا برق کار می کنند، زیرا مخازن گاز وزن و حجم زیادی به دستگاه می دهند. با این کار باعث چرخش روتور در دستگاه و تولید جریان الکتریکی میگردد.

ژنراتور، وسیلهای است که انرژی مکانیکی (نیروی محرکه) را به انرژی الکتریکی (برق) تبدیل میکند. قیمت ژنراتورها به عوامل مختلفی مانند برند سازنده مولد، نوع ژنراتور، ظرفیت تولید و ثابت یا قابل حمل بودن آن بستگی دارد. این ژنراتورها برای قابل حمل بودن شهرت دارند و معمولاً برای کاربردهای کوتاه مدت مانند قطع برق استفاده میشوند. یک خانه متوسط حداقل ۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰ وات برای یخچال، تلویزیون، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی برق مصرف میکند. با وجود تعداد زیادی کمپرسور هوا که این روزها در بازار لاستیکها را باد میکنند، انتخاب کمپرسور درجه یک دشوار است. این روغن رسوب و لجن را کاهش می دهد ، در برابر تشکیل لاک محافظت می کند و از ویژگی های ضد اکسیداسیون و پایداری درجه حرارت بالا برخوردار است. از ویژگیهای آن می توان به سهولت استفاده و نگهداری آسان، طول عمر بیشتر، مقرون به صرفه بودن، ایمنی بالا و همچنین بدون بو و دود بودن آنها اشاره کرد. این دستگاهها برای حداکثر بازدهی توان الکتریکی، هزینههای راه اندازی و نگهداری کم و قابلیت اطمینان بالا طراحی شدهاند. کمپرسورهای هوا برای کارهای مختلفی از جمله تامین هوای تمیز پرفشار برای پر کردن سیلندرهای گاز، تامین هوای تمیز با فشار متوسط برای غواصی سطح زیر آب، تامین هوای تمیز با فشار متوسط برای هدایت تهویه مطبوع هوایی برخی از ساختمانهای اداری و مدرسه استفاده میشوند.

شرکتهای بزرگ و قدیمی در دنیا هستند که ژنراتورهایی با هدف تولید برق دائم یا اضطراری میسازند. کمپرسورهای سانتریفیوژ در کاربردهای بسیار بزرگ رایج می باشند، در حالی که کمپرسورهای پیچی دوار، اسکرول و هوای رفت و برگشتی برای کاربردهای کوچک و متوسط مورد علاقه هستند. به همین دلیل است که تقریبا تمام شرکتهای ارتباطی و مخابراتی، به ژنراتورهای دیزلی برای تأمین برق پشتیبان اصلی مراجعه میکنند. امروزه، اکثر وسایل حملونقل عمومی و تبادل کالاها از سوخت گازوئیل استفاده میکنند و همهی امور به نحوی به گازوئیل وابسته است. اکثر این موتورها در کامیونهای سنگین استفاده می شوند. دراینبین برخی اوقات شاهد حرف انگلیسی W بعد از واژگان اختصاری بالا هستیم که به معنی زمستان و مخفف واژه winter است و منظور از آن گرانروی روغنموتور در دمای پایین است. برای موتورهای با حجم بالا عملکرد مناسبی دارد. همچنین میتوان با وصل کردن به گاز المک شهری برای مصارف مجتمعهای مسکونی، برجها، مصارف کشاورزی و ادارات استفاده کرد. موتور برق گازسوز خانگی با استفاده از گاز شهری برق تولید می کند. بر خلاف ژنراتورهای گازی که از کاربراتور استفاده میکنند، دیزل ژنراتور کاربراتور ندارد و در عوض جریان الکتریکی را با فشردهسازی هوا ایجاد میکند.

موتورهای دیزل، به انواع گستردهای از موتورها گفته میشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی میتوانند ماده سوختنی را شعلهور سازند. این احتراق به ژنراتور نیرو میدهد و جریان الکتریکی (برق) ایجاد میکند. این شرکت ضمانت و کلیه خدمات پس از فروش راهاندازی ژنراتور را با پشتیبانی از سوی کمپانیهای سازنده مولد، ارائه میدهد. برای حل این مشکل مکملهایی به گازوئیل افزوده میشود که دمای انجاد را تا منفی ۱۲ الی ۱۵ درجهی سانتیگراد کاهش میدهد. این دستگاه ها از ژنراتورهای کوچک قابل حمل که برای مصرف خانگی و موقت ایدهآل هستند، تا ژنراتورهای آماده به کار بزرگ، متغیر هستند. روغنهای تصفیه شده توسط کارخانجات و کارگاههای غیر معتبر دارای افزودنیهای فوق به مقدار استاندارد نبوده و موجب اسیب دیدگی موتور دستگاه دیزل ژنراتور میگردد لذا هرگز از روغنهای تصفیه شده و فروشندگان غیر معتبر روغن خریداری نفرمایید. اگر شیرهای تخلیه سرریز روغن موتور در موقعیت باز قرار داشته باشند، می تواند موجب فشارروغن موتور پایینتر شود. گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .نسبت تراکم موتور های بنزینی8:1 تا12:1 است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی 14:1به بالا مثلاً 25:1است . به طور متوسط ، یک گالن (3.8 L) گازوئیل تقریباً 155×106 j (147,000 BTU), انرژی دارد ، در حالیکه یک گالن بنزین 132×106 j (125,000 BTU) انرژی دارد .