نگاهی کلی به موتورهای دیزلی

هوای متراکم بهاندازه کافی گرم میشود تا سوخت را محترق کند. همچنین ، در سوخت های مدرن از سال 2007 ، گوگرد کمتری استفاده می شود ، به طوری که اگزوز بوی نامطبوع و تندی تخمهای پوسیده را ندارد. با استفاده از تراکم هوا بهجای یک ترکیب هوا و سوخت، موتور دیزلی با مشکلات پیش احتراقی که موتورهای احتراق جرقهای تراکم بالا را درگیر میکند، محدود نمیشود؛ بنابراین نسبت تراکم بالاتر میتواند بر خلاف انواع موتور اشتعال جرقهای، در موتورهای دیزلی به دست بیاید به همین نسبت، بازده نظری بالاتر هم معمولاً قابل تحقق است. علت برتری پرخورانی نسبت به بقیه پارامترها این است که افزایش راندمان قابل ملاحظه ای نسبت به بقیه پارامترها دارد و همین علت موجب شده بیش تر خودروهای به روز دنیا از این فرآیند بهره مند شوند. ویستگیت (Wastegate): این قطعه پس از اینترکولر و قبل از منیفولد هوا نصب می شود تا فشار هوای داخل سیلندر از مقدار مجاز بیش تر نشود، طرز کار این قطعه شباهت زیادی به شیر فشارشکن دارد. پرخوران کردن موتورها نیازمند به کارگیری قطعاتی مانند توربوشارژر (Compressor)، اینترکولر (Intercooler) و ویستگیت (WasteGate) است. اینترکولر (Intercooler): پس از خروج هوای پرفشار از توربو دمای آن به علت در تماس بودن بدنه (Casing) توربوشارژر با گازهای خروجی از اگزوز بالا می رود، در این جا با نصب اینترکولر دمای هوای پرفشار مورد نیاز سیلندر کاهش می یابد و با این کاهش دما از احتراق پیش بینی نشده مخلوط سوخت و هوا جلوگیری می شود و به همین ترتیب از کوبش موتور (knock) نیز کاسته می شود.

سیستم تزریق سوخت موتور دیزلی معمولاً برای تأمین فشار تزریق بین 7 تا 70 مگا پاسکال که معادل 1000 تا 10000 پوند در هر اینچ است، طراحی میشود؛ اما تعدادی سیستم فشار بالا هم وجود دارند. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. همچنین ، قدرت آن به این دلیل است که در تولید کننده با استفاده از مواد قوی تر ، طراحی موتور و قطعات آن را تقویت می کند. این موتور یا با دوره 2 زمانه و یا 4 زمانه کار میکند اما برخلاف موتور احتراق-جرقهای بنزینی، فقط هوا را در زمانه مکش به داخل محفظه احتراق هدایت میکند. طرح و چهارچوب ساختار موتور دیزل فقط در سیستم مصرف و تنظیم سوخت با موتورهای دیزل اشتعال جرقهای متفاوت است؛ پس چهارچوب بسیار مشابهی بین این موتور دیزل ها وجود دارد و تنها تفاوت ساختاری آنها دستگاهها و قطعات ذیل می باشد که در موتور دیزل ها وجود دارد و در بقیه ی موتور دیزل های احتراق داخلی وجود خارجی ندارد.

محل ساخت دیزل ولوو با توان های مختلف، کشور های مختلفی اروپایی چون آلمان ، سوئد و فرانسه می باشد اما تمامی این محصولات تحت برند گروه صنعتی ولوو کشور سوئد وارد بازار می شوند. دیزل ولوو به راحتی قابلیت نصب بر روی ژنراتورهایی با توان بالا را داشته و از این نظر نیز مقرون به صرفه است. علاوه بر این ، اگر در نظر بگیرید که یک خودروی هیبریدی می تواند در مقایسه با خودروهای بنزینی صرفه جویی کند ، می تواند پول مناسبی را پس انداز کند. 1. مقرون به صرفه. همان طور که توضیح داده شد هوای پرفشار پس از خروج از توربو وارد محفظه سیلندر شده و سپس سوخت از طریق انژکتور به روی هوای پرفشار تزریق می شود. اگر سوخت ارسالی به یک سیلندر، از سوخت ارسالی به دیگر سیلندرها بیشتر باشد، علاوه بر آنکه احتراق حاصله به پیستون ضربه میزند، از درون سیلندر نیز صدا بلند میشود. موتور دیزل گونهای موتور درون سوز است که در آن از سوخت دیزل برای ایجاد حرکت و انرژی مکانیکی استفاده میشود. مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با موتور دیزلی آشنا کنیم و تاریخچه این دستاورد مهم بشری را بازگو کنیم. در موتور دیزل برای سوزاندن سوخت از حرارت های بالا استفاده میشود. رانندگان باتجربه توصیه می کنند از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنند ، زیرا بوی سوخت دیزل روی دست آنها حتی برای مدت زمان طولانی حتی پس از شستن کامل دست از بین نمی رود. آوانس بیش از حد تزریق سوخت و ایجاد دود سفید:در این حالت چون پیستون به آخر کورس تراکم نمی رسد لذا درجه حرارت هوای متراکم شده به حد اشتعال کامل سوخت نمی رسد ودر نتیجه قسمتی از سوخت بصورت کامل محترق نمی شود و نسوخته از موتور خارج می گردد این حالت شبیه حالت خام سوزی می باشد.

4. به دلیل خاصیت روانکاری سوخت دیزل ، این واحد از دوام بالاتری برخوردار است و دارای ماندگاری بالایی است. اساس عملکرد موتور دیزل احتراق بر اساس تراکم است که این نوع احتراق وجه اصلی تمایز موتور های دیزل با سایر موتور های احتراق داخلی است. دیزل ولوو مشابه سایر موتورهای دیزل موجود در بازار از قطعات مختلفی تشکیل شده است که از این میان می توان به پمپ انژکتور، انژکتورها، فیلتر های سوخت ، لوله های انتقال سوخت و توربو شارژ ها اشاره نمود اما طراحی کارآمد آن را به محصولی متمایز تبدیل نموده است. موتور دیزلی، هر نوع موتور احتراق داخلی است که در آن هوا متراکم میشود تا به دمای بالا برسد و سوخت دیزلی (گازوئیلی) را که به درون یک سیلندر تزریق شده به احتراق برساند.

اما برای مسافرت های کوتاه مدت بی فایده است ، زیرا نمی توانید پس انداز زیادی انجام دهید و مجبور خواهید بود هزینه های بیشتری را صرف تعمیر و نگهداری از یک واحد بنزین کنید. 3. در موتور های دیزلی هنگام سوختن سوخت، جرقه ای زده نمی شود بنابراین به سیم و یا شمع اضافی نیازی نیست در نتیجه هزینه تعمیر و نگه داری موتور کاهش می یابد. دمای هوا معمولاً بیش از 526 درجه سانتیگراد است؛ اما در هنگام روشن شدن موتور، از آنجایی که دمای هوا در سیلندرها توسط نسبت تراکم موتور و دمای فعلی تعیین میشود، گاهی متدهای گرم کردن سیلندر هم به کار گرفته میشود. در موتورهای بنزینی به علت این که احتراق در فشار پایین تری نسبت به احتراق در دیزل رخ می دهد، نیازی به استفاده از قطعات محکم و با جرم بالا نیست و همین اینرسی پایین این اجازه را به ما می دهد تا از این موتورها در دورهای (rpm) بالا بهره ببریم که این دسترسی به دورهای بالاتر باعث می شود هوای بیش تری را وارد محفظه سیلندر کنیم تا نیاز ما به توربوشارژر حیاتی نباشد و در این موتورها فقط برای افزایش راندمان از پرخورانی استفاده شود. ما تفاوت کوچکی در هزینه این نوع سوخت ها به آن اضافه می کنیم و مبلغ اضافی برای قطعات یدکی جدید یا تعمیر و نگهداری خودرو دریافت می کنیم.

در نتیجه، تبخیر و ترکیب سریع سوخت در هوا برای احتراق کامل سوخت تزریق شده بسیار مهم است. یک چشم انداز واقعا هیجان انگیز از دیزل بیش از بنزین امکان حذف کامل نفت است. می کند. درنتیجه طی یک سیکل احتراق توان بیش تری تولید می شود و بر طبق این دلایل با مقایسه دو موتور، با حجم ثابت و از یک مدل، اما یکی با تنفس طبیعی و دیگری پرخوران شده، شاهد اختلاف قدرت چشم گیری میان این موتورها هستیم. هر دو نوع موتورهای دو زمانه و چهارزمانه ممکن است با قطر سیلندر کمتر از 600 میلیمتر طراحی میشوند؛ اما موتورهایی که قطر سیلندر بیش از 600 میلیمتر دارند انحصاراً سیستم دورهای دو زمانه دارند. روغن موتور دیزلی نیمه سینتتیک مرغوب است که برای روانکاری خودرو های دیزل چهار زمانه سرعت بالا با طراحی موتور سال 2002 و بالاتر که مجهز به سیستم های کنترل نشر آلاینده ها هستند و در شرایط عملیاتی سخت کار می کنند، توصیه می شود. به همین دلیل ، تجهیزات پیشرفته و مدرن برای تنظیم و تعمیر مورد نیاز است. رویکرد شرکت ولوو در خصوص این موتور شامل به روز رسانی فناوری محصولات موجود و معرفی محصولات جدید با فناوری های پیشرفته تر است.

در سوخت دیزل مقداری آب وجود دارد. در مورد میزان کیلومتر کارکرد روغن موتور دیزلی باید توجه داشت که این میزان کارکرد برای شرایط رانندگی و آب و هوایی عادی است، کارایی موتور دیزل و طول عمر روغن موتور به فاکتورهایی بستگی دارد که در تشکیل رسوبات و لجن سهیم هستند. کارایی واحد با ویژگی احتراق مخلوط هوا و سوخت توضیح داده می شود ، به ویژه اگر سیستم سوخت از نوع انباشته کننده (Common Rail) باشد. اگر سوخت و روغن مناسب را انتخاب کنید ، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی ، واحد با پایداری راه اندازی می شود.

اگر ماشین اغلب مسافت های طولانی را طی می کند ، بهترین گزینه دیزل است ، زیرا فرصتی برای صرفه جویی کمی در مصرف سوخت فراهم می کند. در فاصله لندن-ژنو ، یک بی ام و که 200 کیلوگرم سنگین تر است ، تقریباً 17 کیلومتر در هر لیتر سوخت مصرف می کند و یک هیبرید به طور متوسط 16 کیلومتر. با توجه به پیشرفت روزافزون مصرف برق و نقش مهم این انرژی با ارزش شرکت پیشرو موتور پارسیان با بیش از چند سال تجربه و اخذ مجوز های رسمی در امر تامین و فروش انواع دیزل ژنراتور با بهرهگیری از تجارب سازندگان بزرگ دیزل ژنراتور در دنیا و همچنین با تکیه بر دانش مهندسان و متخصصین مجرب خود به عنوان یک توزیع کننده متخصص و فعال اقدام به فروش دیزل ژنراتور، موتور های دیزلی و دیزل ژنراتور کوپله با بهترین قیمت دیزل ژنراتور ، موتور دیزلی و کوپله نموده است. بهمن با شرکت در این نمایشگاه بار دیگر ثابت کرد توانایی تامین هزاران دستگاه نیاز مشتریان عمده خود همراه با ارائه خدمات را خواهد داشت. به این ترتیب فشار هوای ورودی، هم از طریق پره ها (Blades) هوا را که سیالی تراکم پذیر (Compressible) است، متراکم می سازد و هم پوسته توربو که با شکل حلزونی خود از سرعت هوا می کاهد و به فشار آن می افزاید.

Ignition)، احتراق سوخت و هوا در اثر اعمال جرقه ای توسط شمع، که در بالای پیستون واقع است صورت می گیرد. در دسته دوم CI(Compression Ignition)، پس از ورود هوا و سوخت، دمای مخلوط در اثر فشار زیادی که توسط پیستون اعمال می شود، بالا می رود و این افزایش دما به حدی است که خوداشتعالی رخ می دهد و احتراق مخلوط بدون جرقه شمع امکان پذیر می شود. مقدار گوگرد در گازوئیل مستقیماً با میزان آلودگی تولید شده در هنگام سوزاندن سوخت در موتور مرتبط است. سوخت مورد استفاده در موتورهای دیزلی گازوئیل بوده و نحوه عملکرد این نوع از موتورها متفاوت با موتورهای بنزینی و یا گازی می باشد. با پرخوران کردن موتورها، ۵۰ درصد هوای بیش تر وارد سیلندر می شود بنابراین باید انتظار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قدرت در موتور را داشته باشیم (اگر توربوشارژر ما ایدهآل می بود، افزایش قدرت هم مانند افزایش هوای ورودی می بایست ۵۰ درصد می بود، اما تلفات به وجود آمده ۱۰ تا ۲۰ درصد از افزایش قدرت می کاهد).

به طور کلی توربو مانند پمپی عمل می کند که هد (Head) (اصطلاحی سیالاتی) جریان ورودی را افزایش می دهد اما در این میان ما تلفات هد (Head Loss) را هم داریم که مهندسان تلاش شان بر این است که این تلفات را با استفاده بهبود فرم های پره ها و پوسته کاهش دهند. ژنراتورها تولید قدرت تک یا سه فاز را تولید می کنند. در ادامه به بررسی بیشتر موتور تک سیلندر گازوئیلی خواهیم پرداخت. بنابراین باید توجه داشت که بعد از مدتی باید موتور برق تعمیر و بررسی قرار بگیرد. در طی عملکرد نرمال در همزمان سازی با شبکه نیروگاهی برق با پنج درصد افت سرعت کنترل اداره شدهاند. علاوه بر این، موتورهای دیزلی به مهار کردن ترکیب سوخت وارده برای کنترل قدرت وابسته نیستند. فرآیند احتراق در یک موتور دیزلی ناهمگون یا نامتجانس است که یعنی سوخت و هوا قبل از شروع احتراق با هم ترکیب نمیشوند. در این نوع موتور ها اساس عملکرد افزایش دمای اتاقک احتراق است به طوری که پس از حصول دمای مناسب اتاقک، سوخت دیزلی که اغلب گازوئیل می باشد، با هوا مخلوط میشود.

بدون لرزش و با سر و صدای کم در مقایسه با سایر موتور دیزل های مشابه است که خود مزیت بزرگی محسوب می سایت centraldiesel شود. در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور بنزینی است. دیزل ولوو نسبت توان به وزن بالایی دارد که به معنی سبک وزن بودن این موتور دیزل در مقایسه با موتور هایی با توان یکسان است. اولین محصولات گروه صنعتی ولوو از میان موتور های احتراق داخلی، موتور های خودرو های سواری بود اما امروزه این شرکت یکی از بزرگترین و معتبر ترین تولید کنندگان انواع موتور های احتراق داخلی است و موتور های دیزل این برند سهم بازار قابل توجهی را در اختیار خود گرفته اند. زمانه قدرت هم شامل فرآیند فشار ثابت در طول احتراق و هم انبساط محصولات داغ حاصل از احتراق پس از پایان تزریق سوخت است. سوپاپ ندارد ، در نتيجه شروع و پايان سوخت پاشي را پمپ كنترل مي كند.