موتور دیزل چیست ؟ ورکات صنعت | centraldiesel

دلیل نام‌گذاری موتور دیزل 4 زمانه این است که هر 4 عملی که در بالا توضیح دادیم را در مراحل جداگانه انجام می‌دهد. بلوک سیلندر بدنه اصلی موتور را تشکیل می دهد و به روش ریخته گری ساخته می شود.بلوک سیلندر در موتورهای بسیار بزرگ چند تکه ساخته می شود. موتور دیزل دارای بخش های زیادی است که هر قسمت آن وظایفی را بر عهده دارند.

ایمنی موتورهای ژنراتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بسیار بیشتر است زیرا گازوئیل نسبت به بنزین کمتر فرار بوده و قدرت اشتعال آن هم به مراتب از بنزین کمتر است. که زمان زیادی از ماشین میگیرند از این نوع موتورها استفاده میکند. در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهار زمانه بودند. تفاوت عمده این دو موتور در نحوه ایجاد احتراق است که در موتور دیزل بدون جرقه و توسط متراکم کردن هوا انجام می‌شود. موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی قدرت بیش‌تری دارد، سوخت کم‌تری مصرف و آلودگی کم‌تری تولید می‌کند.

اجزای موتورهای دیزلی

پیش از آن مرسدس بنز و سایر مجله خبری دیزل مرکزی‌ها از موتور‌های دیزل بر روی خودرو‌های باربری و اتوبوس‌های خود استفاده کرده بودند اما این نخستین بار بود که موتور دیزل بر روی یک خودروی سواری به شکل انبوه نصب می‌شد. این موتور هر چند تنها 40 اسب بخار قدرت داشت اما در زمان خود پیشرف مهمی به شمار می‌رفت و مرسدس بنز را در مسیر موفقیت‌های آینده در زمینه موتور‌های دیزل سواری قرار داد، روندی که تا سال‌ها بعد ادامه داشت. با وجود این بی‌علاقگی آمریکایی‌ها به موتور‌های دیزل، این موتور‌ها پیش از این در رقابت‌های اتوموبیل‌رانی مشهور Indianapolis 500 در آمریکا شرکت کرده‌اند.

  • در یک موتور دیزلی ، هوا توسط یک پیستون درون یک سیلندر فشرده می شود و باعث گرم شدن هوا می شود (تا دمای حداقل 1000 درجه فارنهایت).
  • همین چرخش میل لنگ منجر به حرکت پیستون ها در سیلندرها می شوند.
  • سیستم اگزوز موتور ژنراتور دیزلی مانند اگزوز ماشین کار می کند که گازهای تولید شده توسط موتور دیزل را گرفته، از طریق سیستم لوله کشی وارد آنها می کند و آنها را از Genset خارج می کند.
  • قطعات و لوازم جانبی ژنراتورها از تعدادی قطعات و اجزای جداگانه تشکیل شده اند و می توانند همراه با طیف وسیعی از لوازم جانبی مورد استفاده قرار گیرند.
این روش در بسیاری از کشتی‌های بزرگ دارای موتور دیزل هم استفاده می‌شود. هم زمان با این عمل خروجی سوپاپ باز شده و گازهای حاصل از احتراق تخلیه می‌گردند. در نهایت هنگامی‌ که پیستون به نقطه مرگ پایین می‌رسد، فرآیند تکرار می‌گردد. موتورهای دیزلی نوع دیگری از موتورهای احتراقی درون سوز هستند که در اغلب وسایل نقلیه مانند کامیون، قطار، کشتی‌‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور از موتور احتراقی درون سوز این است که فرآیند سوختن درون سیلندر خودرو اتفاق می‌افتد و عملکرد و فرآیند آن با موتورهای بخار وبرون سوز متفاوت است. پیستون مکررا با شتاب زیاد در یک مسیر به صورت خطی می رود و بر می گردد.

بررسی 9 نکته مهم و شگفت آور درباره دیزل

فلایویل هایی که دارای لبه های دندانه ای هستند نیز در صورت نیاز به چرخش نیز کمک می کنند.

http://digitalmags.ir