موتور دیزل چیست ؟ ورکات صنعت | centraldiesel

برای اینکه بدانید چرا موتور دیزل شمع ندارد، باید مراحلی که این موتور طی کرده تا حرکت در آن صورت بگیرد را بدانید. برخی از تراکتورها نیز دارای موتور دیزلی می باشند در اینجا در خصوص عملکرد و نحوه ی کار موتور دیزلی صحبت خواهیم نمود. در واقع دیزل به نوعی از موتور اطلاق می شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی برای شعله ور کردن سوخت شروع به تولید توان می نماید. در موتورهای چهارزمانه سوپاپ‌ها بالای پیستون قرار دارند، درحالی‌که در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایین‌تر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بسته‌شدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام می‌شود. برای همین وقتی پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد، مانعی جلوی سوپاپ هوا نیست، (در این حالت سوپاپ تخلیه بسته است) بنابراین هوا به‌اندازه کافی وارد سیلندر شده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند.

http://digitalmags.ir

همان طوری که گفته شد، سیستم خنک کننده همچنین برای خنک کردن روغن نیز استفاده می شود. چرا که دماهای بالاتر ویسکوزیته روغن را کاهش داده و باعث افت کیفیت روغن شده و یک لایه روغن مضر بین قطعات متحرک را تشکیل می دهد. برای این که بتوانیم این مشکل را رفع کنیم از خنک کننده روغن موتور استفاده می کنیم. کامیون داران و اشخاصی که با این ماشین ها سر و کار دارند باید قسمت های اصلی موتور دیزل را بشناسند و با عملکرد آنها آشنا باشند تا در مواقع اضطراری بدانند که چه کاری انجام دهند. مخترع موتور دیزل رودولف دیزل است که اولین موتور دیزلی را در سال 1893 میلادی ساخته و به نام او نیز ثبت شده است. این قطعات با تهیه یک نقطه اتصال برای ژنراتور به زمین و تأمین برق تجهیزات کمک می کنند.

قطعات یدکی

انرژی مکانیکی تولید شده با ورود به بخش دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می‌گردد. دینام از دیگر اجزای دیزل ژنراتور است و وظیفه آن تولید جریان الکتریکی است. پس از رسیدن انرژی مکانیکی به دینام، این انرژی به‌وسیله نیروی الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. این عمل به کمک سیم‌پیچ آهنربایی که در دینام قرار دارد صورت می‌گیرد. موتورهای پیستونی و دیزلی در تراکتور مورد استفاده قرار می گیرند در این مقاله نحوه ی عملکرد موتور دیزلی و موتورهای پیستونی یا رفت و برگشت به طور اختصار توضیح داده شده است.

  • در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سرسیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده‌است.
  • سپس در مرحله بعدی مواد اضافه موجود در سوخت مثل خاک و آب توسط بخش جداکننده آب گرفته میشود.
  • روتور، با انرژی مکانیکی تأمین شده توسط موتور و چندین آهن ربای دائمی که در اطراف آن نصب شده می چرخد و یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند.
  • این میدان مغناطیسی به طور مداوم در اطراف یکی دیگر از اجزای مهم دینام یعنی استاتور می چرخد.
  • موتور دیزل را می‌توان بر اساس کاربرد، سر سیلندر، توان، نام برند و مصارف در دسته‌‌های متفاوتی قرار داد.
اندازه مجله خبری دیزل مرکزی ژنراتور دیزلی از این جهت مهم است که مستقیماً با میزان انرژی الکتریکی تولید شده متناسب است. این بدان معنی است که اگر قدرت خروجی مورد نظر بیشتر باشد، اندازه موتور بزرگتر خواهد بود. سیستم اگزوز در موتورهای دیزلی جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق مورد استفاده قرار می گیرد.

با محاسن و معایب سیستم های آبیاری قطره ای بیشتر آشنا شوید

موتور دیزل کمی ساده تر از یک موتور طراحی شده برای ژنراتورهای گاز طبیعی است. در یک موتور دیزلی ، هوا توسط یک پیستون درون یک سیلندر فشرده می شود و باعث گرم شدن هوا می شود (تا دمای حداقل 1000 درجه فارنهایت). نکته مهم درباره استفاده از موتورهای دیزلی این است که حتماً باید از روغن استاندارد برای آن استفاده کرد. موتورهای دیزلی باتوجه‌به اینکه روی چه دستگاهی بسته می‌شوند به دو نوع هندلی و استارتی روشن می‌شوند.