موتور دیزل چیست؟ مشخصات فنی اجزای انواع قیمت | centraldiesel

در حالی که این عدد برای موتورهای گازوییل سوز بالای 45 درصد و حتی در مواردی به ۵۰ تا ۶۰ درصد نیز می‌رسد. فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی. سطح فشرده سازی نباید بیش از 10 تا 15 درصد (30 psi تا 50 psi) تغییر کند. اگر موتور شما با دور کم کار می کند ، پمپ دیزل شما قادر به تولید فشار سوخت به اندازه کافی برای راه اندازی تزریق سوخت نیست، و مشکلاتی را شروع می کند. این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد.

موتورهای دیزلی و ویژگی های آن ها

عضو دیگری که در مجله خبری دیزل مرکزی قوی به کار رفته و دارای دقت بالایی میباشد، انژکتور و سوزن آن است. باک در زیر شاسی و پمپ انژکتور در روی شاسی در ارتفاع بالاتر نصب میگردد. از آنجایی که کار پمپ انژکتور یک پمپ فشار قوی است و برای کشیدن سوخت از باک طراحی نشده است لذا ضروری است که سوخت توسط پمپ اولیه با فشار 1تا 7 اتمسفر از باک کشیده شده و به کانال مکشی ارسال گردد. بنابراین پمپ اولیه در مدار فشار ضعیف این وظیفه را به عهده دارد که سوخت را از باک گرفته و با فشار گفته شده به فیلتر رسانده و پس از عمل فیلتراسیون (تصفیه) آن را به کانال مشترک پمپ انژکتور برساند. اینکه از چه نوع سوختی برای دستگاه خود استفاده می‌کنید، بستگی به نوع دستگاه و نظر سازنده دارد.

مخترع موتور دیزلی، رودولف دیزل، در ابتدا موتور خود را برای استفاده از سوخت گرد زغال طراحی کرد. او با روغن‌های گیاهی یا بیودیزل هم آزمایش‌هایی انجام داد تا اینکه صنعت نفت شروع به تولید سوخت دیزلی کرد. بیشتر سوخت‌های دیزلی که امروزه استفاده می‌شود از نفت خام تهیه می‌شود.

سیستم مکش در موتور دیزل

بنابراین میتوان اینگونه نتیجه گرفت که فشار سبب اشتعال خواهد شد. به همین دلیل این نوع موتورها را اشتعال بر اثر فشار بالا نامیدهاند. امروزه جدیدترین سیستم تزریق سوخت در موتورهای بنزینی به نام تزریق مستقیم یا GDI شناخته می‌شود. در این روش، نازل انژکتور در داخل سرسیلندر قرار دارد و نوک آن به طور مستقیم داخل محفظه احتراق، پاشش می‌کند. این روش از موتورهای دیزلی گرفته شده است و پیشرانه های دیزل، سالیان زیادی است که از این روش تزریق سوخت استفاده می‌کنند.

http://digitalmags.ir

به طور کلی گازوئیل دارای نقطه انجماد دقیقی نیست و محدوده‌ای از انجماد دارد. در ابتدا قسمت‌های کوچکی از مواد چسبنده و رسوبات آن از این مایع خارج شده و سپس با سرد شدن شدید هوا، مولکول‌های هیدروکربن به آرامی شروع به انجماد می‌کنند. ظروف سوخت دیزل باید زرد رنگ باشند، در حالی که بنزین در یک ظرف قرمز قرار می‌گیرد.

  • همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود.
  • اگر موتور هوا را بیش از اندازه متراکم کند ، مخلوط سوخت و هوا به طور خود به خودی مشتعل می شود و سبب ضربه زدن می شود .
  • قدرت خروجی موتور بیش از 4% بهبود یافته و شرط احتراق دما پائین نیز برقرار می باشد.