موتور دیزل ملی؛ خودکفایی در زمینه نیروی محرکه بخش نظامی

او در سال ۱۸۷۹ بر اثر ابتلا به بیماری تیفوئید نتوانست در امتحانات نهایی شرکت جوید و در مدتی که در انتظار تاریخ بعدی امتحانات بهسر میبرد تجربهٔ مهندسی را بهطور عملی در ماشینآلاتسازی برادران زولزر در وینترتور سوئیس کسب نمود. مشابه هر دستگاه سنگین دیگر، لازم است به سادگی همه ی مزایا و معایب وضعیت خاص خود را سبک و سنگین کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نیاز خود تعیین نمایید. در این مرحله مخلوط موجود در سیلندر به صورت آیزنتروپیک از حالت ۳ تا ۴ منبسط میشود. بنابراین بهطور خلاصه میتوان گفت در این مرحله حرارت به صورت فشار ثابت به مخلوط درون سیلندر اضافه شده و مقداری کار نیز انجام میشود. در این مرحله (موقعیت ۲ تا ۳) هوای درون سیلندر در فرآیندی فشار ثابت گرما میگیرد. در موتور دیزل، هوا تا حدی فشرده می شود تا حرارت آن سوخت را مشتعل کند. این چرخ دنده ها نیروی مورد نیاز خود را از دنده های سینی رو به روی موتور دریافت می نمایند. این سیستم با استفاده از میل سوپاپ ها، نیروی دورانی را از موتور گرفته و سبب پمپاژ روغن به داخل موتور می گردد. این نوع oil pump معروف به پمپ روغن ژیروتوری نیز می باشد.

در موتورهای دیزل ابتدا هوا به تنهایی متراکم گردیده و سپس با عمل پاشش سوخت روی آن، احتراق به صورت خود به خود و بدون نیاز به سیستم جرقه زنی آغاز می شود. سپس در سال 1930 در اولین نسل از قطارها از این موتورها استفاده شد. در سال 2001 فروش این خودروها در اروپای غربی با تولید 5.45 میلیون خودرو 12% رشد داشته که حدود 36.1% فروش کل خودروهای رده سواری را در بر می گرفت. فروشگاه اینترنتی تهران ابزار با سابقه سال ها فروش انواع تجهیزات صنعتی، مفتخر است که با ارائه انواع ابزارآلات اصل و با کیفیت رضایت تمام مشتریان محترم خود را در کارنامه کاری خود دارد. این کار بهاینعلت انجام میشود تا امکان خود اشتعالی مخلوط فراهم شود. هوای بیشتر با سوخت بیشتر مخلوط شده و در نتیجه کارایی موتور را افزایش میدهد. با ذکر این موضوع متوجه می شویم که، در واقع موتورهای دیزلی بالاترین راندمان حرارتی را در بین موتورهای احتراق داخلی دارند.

در حالی که در موتورهای دیزلی، هوا به تنهایی به مقدار بسیاری زیادی متراکم شده و در لحظهای که در موتورهای بنزینی شمع جرقه می زند، در موتورهای دیزلی پاشش گازوییل انجام میشود و در نتیجه انفجار رخ میدهد. دمای بالا باعث تبخیر مقدار کمی سوخت تزریق شده بسیارریز می شود. امروزه جدیدترین سیستم تزریق سوخت در موتورهای بنزینی به نام تزریق مستقیم یا GDI شناخته میشود. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه میشود. حمل و نقل: بخش بزرگی از حمل و نقل در شهرها و جابهجایی مسافر بین شهرها با اتوبوس انجام میشود.

مراحل شش تا هشت باید برای دیگر خانه ای سیلندر هم انجام شود. اما ضریب تراکم در موتورهای دیزلی از حدود ۱۴ تا بالای ۲۵ دیده میشود. به طور معمول بر روی نسل جدید قایق های تندرو ایرانی تا2 موتور از این نوع قابل نصب بوده و مجموع دو پیشران 1300 اسب بخاری در مجموع قدرتی در حدود 2600 اسب بخار را برای شناور مورد نظر فراهم کند. از این رو ضریب تراکم در موتورهای بنزینی قدیمی تا به امروز در حدود ۷.۵ تا ۱۳ بوده که در برخی از پیشرانههای خاص به حوالی ۱۴ نیز میرسد که البته به شکل تجاری از این پیشرانهها استفاده نمیشود.

موتورهای دیزل برای رسیدن به قدرت و پیشرفت امروزی خود مسیر بسیار طولانی از گذشته تا به امروز طی کردهاند. گشتاور بالای موتورهای دیزلی در دورهای پایین موتور به دست میآید که استفاده از این پیشرانهها را برای خودروهای تجاری، بسیار مناسب میکند. موتورهای دیزل ژتراتور ولوو پنتا Volvo Penta برای حفظ درجه حرارت مناسب در سیلندر و محفظه احتراق به خنک کننده پیستون مجهز شده اند. احتراق پیستون را به سمت پایین می آورد و در وضعیت ضربۀ قدرت قرار می دهد. البته گونه دیگری تیونینگ تحت عنوان توربواکسپندر نیز به شکل محدودتر برای افزایش قدرت موتور استفاده میگردد که سازوکار آن خنک کردن هوای پیش از ورود به موتور است که باعث متراکم شدن هوا و ورود اکسیژن بیشتر به موتور میشود که نمونههای بلو کر از گونههای همین گونه از تیونینگ هستند. ضمن اینکه برخلاف تصور عموم، امروزه موتورهای دیزلی بسیار پاکتر از گذشته و حتی پاکتر از نمونههای بنزینی هستند و گازهای گلخانهای کمتری تولید میکنند. Duramax LM2 3.0 لیتری دارای طراحی شش خطی است که بسیار شبیه به نیروگاه های 5.9 و 6.7 لیتری کامینز است. کامینز(CUMMINS)شرکت صنایع سنگین آمریکایی است، که در سال ۱۹۱۹ توسط کلسی کامینز تاسیس شد و امروزه در زمینه ارائه خدمات طراحی و تولید موتورهای درونسوز و فناوریهای مرتبط با آن، مانند: تولید سامانههای سوخترسانی انژکتوری، سامانههای کنترل، تجهیزات فیلتراسیون و سیستمهای تولید برق، فعالیت مینماید.محصولات کامینز یکی از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین موتور های دیزلی جهان است که به صورت موتور دیزلی دریایی (MARINE ENGINE)و موتور دیزلی صنعتی(GENERATION ENGINE) تولید و عرضه می شود.کیفیت بالا و نیز عملکرد خوب کامینز در شرایط آب و هوایی گوناگون سبب استفاده آن در اغلب نیروگاه های تولد برق گشته.هم اکنون موتورهای دیزلی کامینز در بسیاری از کشورهای جهان کوپله شده و به عنوان دیزل ژنراتور کوپله فابریک وارد بازار ایران می شود.فقط بخشی از بازگشت مالی شرکت کامینز بیشتر از 9 میلیارد دلار بوده و این شرکت در همه جای دنیا به مانند هندوستان ، آمریکا ، انگلستان ، سنگاپور ، برزیل و چین نزدیک به 500 شرکت مستقل به عنوان توزیع کننده آزاد یا وابسته داشته که توسط 4500 مرکز خدمات و قطعات پشتیبانی می شود.

شرکت ولوو پنتا سعی کرده که مصرف سوخت را در این نوع دیزل ژنراتورها پایین بیاورد. دلیل عامیانه اش این است که چون قدرت موتور افزایش پیدا کرده پس لازم نیست زیاد تخته گاز رانندگی کرد و رانندگی در دورهای پایین باعث کاهش مصرف سوخت میشود. این دستگاه از دو بخش اصلی متصل به هم تشکیل شده که با هماهنگی همدیگر، حجم و فشار هوای ورودی به محفظه سیلندر را افزایش داده و در نهایت موجب افزایش قدرت کلی موتور میگردند. روغن موتور دیزلی بهران توربو دیزل 15W40، به دلیل استفاده از پایه معدنی مرغوب و مواد افزودنی مناسب یکی از پروفروش ترین محصولات بهران میباشد و میتواند نقش مهم و قابل توجهی در بهبود روانکاری موتورها داشته باشد. موتورهای دیزل همه آلایندهها را دارند، اما سوخت آنها غنیتر و تمیزتر میسوزد این کار به سوزاندن مواد جامد در گازهای خروجی از اگزوز نیز کمک میکند. پیشرانههای بنزینسوز، قابلیت تقویت و دستکاری بسیار بیشتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند. موتور دیزل به دلیل نسبت انبساط بسیار بالا و سوختگی ذاتی بدون چربی که امکان از بین رفتن گرما توسط هوای اضافی را فراهم می کند، بیشترین بازده حرارتی (کارایی موتور) هر موتور احتراق داخلی یا خارجی عملی را دارد. بدون استفاده از بدنه محکم و آلیاژهای ضخیم موتورهای دیزلی مقاومتی در برابر احتراق و حرارت بالا نداشتند!

شما نیز اگر به دنبال خرید یک روغن موتور ایده آل هستید به شما پیشنهاد می شود که سری به نمایندگی های فروش این روغن موتور زده سپس کالای خود را از میان انبوه موجود آن ها در بازار پیدا کرده و خرید نمایید سایت centraldiesel . موتور برق بی صدا کیپور سری KDE از پر فروش ترین و پر طرفدارترین محصولات این شرکت در دنیا میباشد. دیگ دستگاه را بیش از اندازه پر نکنید. عملکرد: روغن موتور با کیفیت مصرف سوخت شما را کاهش می دهد. به طور کلی مصرف سوخت ماشین های کشاورزی دیزلی نسبت به بنزینی کمتر است. آلایندگی کمتر موتور برق دیزلی – آلایندگی سوخت گازوئیل و تولید گاز های آلوده مثل CO ( مونواکسید کربن ) بسیار کم و ناچیز نسبت به سوخت بنزین در موتور برق های بنزینی بوده است.

موتورهای بنزینی دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزل هستند. مصرف سوخت موتورهای دیزلی، به صرفهتر بوده و هزینههای کمتری به مالک خودرو تحمیل می کند. ۲- مصرف سوخت کاهش پیدا میکند. با توجه به مطالب بالا روغن موتور های دیزلی مرغوب باعث افزایش راندمان موتور، جلوگیری از اصطکاک قطعات، کاهش مصرف سوخت و همچنین به دلیل افزودنی های مرغوب و با کیفیتی که در روغن موتور دیزلی بهران استفاده میشود باعث میشود این روغن در دماهای پایین هم بتواند به بهترین صورت ممکن عملیات روانکاری را انجام دهد. روغن دیزل ، روغنی است که شما برای روانکاری موتور خود استفاده می کنید و نباید با روغن موتورهای بنزینی اشتباه شود. پمپ روغن دیزل ژنراتور نوعی وسیله است که سبب هدایت روغن موجود در موتور با فشار به داخل محفظه روغن کاری می گردد که این کار به منظور روانکاری صورت می گیرد. دود سیاه به علت کم شدن فشار پاشش انژکتور: چون احتمالا سوراخهای انژکتور و سوزن انژکتور گشاد شده و درنتیجه سوخت کاملا پودر نمی شود و بصورت چکه ای تزریق می گردد مقدار نسبت سوخت به هوا تنظیم نبوده و احتراق کامل صورت نمی گیرد و رفع این مساله با تنظیم مجدد انژکتورها و یا تعویض سوزن انژکتور می باشد.

پس از انجام شدن احتراق، گازهایی که فشار و دمای بسیار بالایی در داخل محفظه دارند پیستون را به سمت نقطه پایینی هل میدهند و ازآنجاییکه همه پیستونها با یکدیگر از طریق میللنگ متصل هستند، درحالیکه یک پیستون بالا میرود پیستون دیگر به سمت پایین حرکت میکند و مکانیزم انجام میشود. پس از تخلیه دودها، پیستون به سمت نقطه مرگ پایین تغییر جهت داده و دور جدیدی آغاز میشود. CD. CF. CH. CI روی بسته روغن های دیزل قابل مشاهده بوده و در واقع نوع روغن و استفاده های آن را به مصرف کننده گوشزد می کند. اینکه روغن های مصرف عمومی قیمت کمتری نسبت به روغن های تخصصی دارند به این معنا نیست که نیازی به مراقبت و نگهداری ندارند یا اینکه آلوده شدن آنها اهمیتی ندارد. Motul یک برند تولید کننده روغن های روانکاری فرانسوی است که به خوبی در سراسر جهان شناخته شده است.

در این مرحله هر دو سوپاپ بسته میشود. در مقابل یک موتور دو زمانه ی دیزلی باید یک توربو شارژر یا یک سوپرشارژر داشته باشد و این بدین معنی است که شما هرگز یک موتور دیزل دو زمانه را روی یک اره موتوری نخواهید یافت. ۴- بهکارگیری توربو شارژر باعث کاهش آلایندگی میشود. در این حالت ، همانطور که در مقاله دوم پیوند داده شده در بالا ذکر شد ، بنزین ممکن است به سیستم آلایندگی آسیب برساند و قطعاً منجر به آسیب دیدن موتور می شود. توینشارژر (به انگلیسی: Twincharger) موتوری است که شامل هر دو تجهیز «سوپرشارژر» و «توربوشارژر» باشد.توربوشارژر یک موتور مکانیکی بوده که میزان هوای ورودی به درون موتور را افزایش میدهد. هر چند موتورهای دو زمانه هم طرفداران زیادی دارد ولی سمت و سوی استقبال مصرف کنندگان بیشتر به سمت ادواتی است که با موتورهای چهار زمانه کار می کند. سوخت دیزل موتور را هنگام مصرف روغن کاری می کند. روغن های دیزلی حجم بیشتری از افزودنی ها را در حجم روغن خود دارند.

دلیل این موضوع ثابت بودن فشار داخل محفظه در زمان احتراق موتورهای دیزل است؛ یعنی احتراق از نوع فشار ثابت می باشد. توان اعلام شده در کاتالوگ دیزل ژنراتورها بر اساس شرایط استاندارد است یعنی در ارتفاع سطح دریا و در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و استفاده از سوخت مصرفی مناسب و با کیفیت. به ویژه این مساله درباره موتورهای دیزل که به دلیل سهولت نسبی در تعمیر ونگهداری و نیز نوع سوخت مصرفی هنوز هم طرفداران زیادی در نیروهای مسلح کشورهای مختلف دارد بیشتر به چشم می خورد. جریان هوای خروجی موتور یا اگزوز موجب چرخش پروانههای توربین شده و گردش توربین، کمپرسور را به حرکت درمیآورد. به هر طریق در هر شکل و حجم و نوعی، موتور در این وسیله یک نیروی مکانیکی (حرکتی) تولید میکند که این نیرو در قالب گردش یک شفت (محور) خروجی ظاهر خواهد شد.

شرکت پنتا در سال ۱۹۳۵ توسط شرکت ولوو خریداری شد و جزئی از گروه ولوو گردید.ولوو پنتا(volvo penta) به عنوان یک برند جهانی و معتبر در زمینه موتور دیزلی می باشد، که نوع صنعتی آن جهت دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه در سراسر جهان شناخته شده است. اگر بخواهیم فارق از قیمت، فقط کیفیت محصول را ملاک خرید قرار دهیم، آن موقع ما برند کوپ (KOOP) را به شما پیشنهاد میدهیم. توان اصلی دیزل ژنراتور، بر حسب کاوا (Kva)، مربوط به توان موتور کوپله شده در آن با یک دینام موسوم به ژنراتور تک یا آلترناتور است. تفاوتی وجود ندارد که شرکت کوپله کار در کدام کشور مستقر باشد، بلکه بیشتر نوع و کیفیت کوپله کاری آنها مهم است.