مقایسه ماشین های دیزلی و بنزینی و نکات مثبت و منفی آن ها

با پیشرفت صنعت و به وجود آمدن کارخانه ها و ماشین آلات مختلف استفاده از روغن های صنعتی نیز رو به رو در حال افزایش است. روغن های صنعتی در معرض فشارهای صنعت قرار می گیرند: محیط های پرفشار با تماس منظم با آلاینده های ماند خاک و آب هستند. به طور خلاصه، موتور های دیزلی چون در شرایط سخت تری قرار دارند نیاز به روغن هایی با افزودنی بیشتر دارند. موتور دیزلی گونهای موتور درونسوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده میشود. سوخت دیزل (گازوئیل) چیست؟ 2. روغن موتور دیزلی چیست؟ عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست پیشتر در گفتوگو با صمت اعلام کرده بود به موتور دیزلی برای تولید انبوه مجوز نمیدهد. قطعات موتور محرک دستگاه دیزل ژنراتور را خنک کاری کرده و حرارت آن را جذب میکند.

دیزل ژنراتور ها برای برطرف نمودن نیازهای تجاری کوچک و متوسط در صنعت طراحی شدهاند. پاور استروک 7.3 لیتری از طریق سرمایه گذاری مشترک بین فورد و اینترنشنال ناویستار برای استفاده در کامیون های سری هوی دیوتی فورد طراحی شده است. در برخی از دیزل ژنراتور ها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود. در موتورهای دیزلی هنگامی که پدال گاز فشرده میشود به طور مستقیم میزان سوخت تزریق شده به موتور کنترل میشود. اما این اصول می توانند برای اکثر موتورهای دیزلی به کار روند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بهسادگی امروز با ما تماس بگیرید!

استفاده از روغنهای دیزل ژنراتور در دستگاهها و ماشینآلات مختلف تعویض بهموقع روغن مخصوصاً در دستگاه دیزل ژنراتور باعث افزایش کارایی دستگاه، افزایش طول عمر و همچنین کاهش استهلاک آن میشود که دارای اهمیت فراوانی است. در مورد تسمه ها، تعویض تسمه ها در خودروهای بنزینی بین 120 تا 150 هزار کیلومتر توصیه می شود، در حالی که در خودروهای دیزلی می توان تا 200 هزار کیلومتر به تعویق افتد. نکته قابلتوجه در این دستگاهها این است که همانند دیگر موتورهای دیزلی ساختمان اجزای داخلی آنها متشکل از مجموعهای از چرخدندههاست که متناسب با قدرت موتور به حرکت در میآید و در انتها به چرخاندن خود ژنراتور ختم میشوند.

به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند. در واقع واژه «دیزل» از نام رودولف دیزل مخترع نامدار آلمانی برگرفته شده است که ایده ساخت نوعی پیشرانه در سال 1986 در ذهنش شکل گرفت و توانست به این ایده در سال 1982 جامه عمل بپوشاند. اسماعیل نادری، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشکل کمبود روغن موتور دیزل برای کامیونداران، افزود: قیمت گذاری روغن دیزل بر عهده سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان است اما واحدهای تولید کننده این روغنها معتقدند که قیمت تمام شده روغن دیزل بیشتر از قیمتگذاری کنونی است.

هر چرخه کامل موتورهای چهار زمانه، نهایتاً به دو بار چرخش میل لنگ منجر میشود. اولین مکان برای بررسی پایین بودن سطح روغن، کارتر (محل قرار گیری میل لنگ یا (کارتل) میباشد. این امر باعث انفجار مخلوط می شود ، با ایجاد نیرویی که پیستون را به پایین سیلندر سوق می دهد و چرخ ها را از طریق میل لنگ و چرخ دنده ها چرخانده است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد. گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود .

این روغن ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها کاربردهای متنوعی دارند پس ساختار همه آن ها سایت centraldiesel یکسان نیست. یک نوع خاص از روغنهای صنعتی، روغنهای دیزل ژنراتور هستند که برای روانکاوی اجزای موتورهای تولیدکننده برق، موتورهای توربو و شارژی، کامیونها، لوکوموتیوها و همچنین موتورهای دیزلی (گازوئیلی) معمولی مورداستفاده قرار میگیرند. در ضمن به یاد داشته باشید که با توجه به بالا بودن نسبت تراکم در موتورهای دیزل و سنگین تر بودن اجزای محرک آن، هم در هنگام راه اندازی موتور و هم در موقع کارکرد آن نیاز به نیروی بیشتری می باشد. 4. به قید شدن یا نشدن W بر روی قوطی توجه داشته باشید تا از بروز مشکل جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید تمام قطعات را تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نگه دارید. به همین خاطر توصیه میشود، پس از گذر یکزمان مشخص این روغنها تعویض شوند. زمان تعویض فیلتر روغن را هم در دفترچه باید ثبت نمود. روغن های صنعتی باید ضمن تحمل روغن کاری برای ماشین های دارای حالت روان، قادر به تحمل این شرایط باشند.

ضمن اینکه یک روغن استاندارد ژنراتوری باید مقاومت زیادی در برابر دماها و فشارهای بالا داشته باشد و در ضمن خاصیت خود را نیز از دست ندهد. همچنین لازم است این روغن در برابر خوردگی قطعات دستگاه و زنگزدگی آن مقاومت نشان دهد و بتواند از این عمل جلوگیری کند. چرا که این روغن موتور، وظیفه محافظت از موتور را داشته و در برابر سایش با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل در موتورهای دیزل، از سوختی استفاده می شود که میل به اشتعال (عدد ستان) بالایی داشته باشد و برعکس در موتورهای بنزینی از سوختی استفاده می شود که دارای مقاومت در برابر خودسوزی (عدد اکتان) زیادی است. فشار بالای گازهای متراکم شده به دلیل احتراق پیستون را به سمت پایین و تا پایینترین نقطه سیلندر حرکت می نماید. احتراق در موتور برق دیزلی به علت تراکم و فشرده سازی داخل محفظه تقریبا 15 الی 25 برابر بیشتر از موتور برق های بنزینی است. درواقع روغنهای دیزلی ترکیبی از مواد ضد سایش (AW) بیشتری هستند و اما این مقدار زیاد برای مبدلهای کاتالیستی خودرو بنزینی گاهی ممکن است ایجاد مشکل کند.

پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکههای زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکهها مربوط به باتری خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتری خودرو دارد. سوخت خودروهای دیزلی، گازوئیل است و نسبت به دیگر سوختها، روغنی و سنگینتر است. نسبت فشردگی زیاد، نیروی زیادی را ایجاد خواهد نمود. یکی از موضوعاتی که در هفتههای اخیر برای شهروندان دغدغه ایجاد کرده موضوع تهیه روغن موتور است. در قسمت فوق به برخی از کاربرد های روغن های صنعتی اشاره کرده ایم. معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت و توان کارخانه تولید روغن دیزل در این استان بخشی از تقاضای به حق رانندگان اجابت شد و در زمان حاضر در تلاشیم که روغن موتور دیزل در پایانه امیر کبیر اصفهان و دیگر نمایندگی ها در شهرستان ها به دست رانندگان برسد. یکی دیگر از مزیت هایی که روغن ها دارند می توان به کاهش سر و صدای دستگاه ها و وسیله های مختلف اشاره کرد. ورود هرگونه آلودگی یا خرده های آشغال به موتور می تواند باعث سایش، عدم تقارن قطعات مهم یا مسدود کردن مسیرهای عبور مختلف روغن شود.

این دانشآموخته رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با تاکید بر اینکه مشکل شماره یک دیزل آلایندگی است، تصریح کرد: آلایندگی دیزل یک چالش عمده برای موتور دیزل به حساب میآید و برای کاهش آلایندگی آن باید همقیمت با موتور برای تجهیزات پساپالایش هزینه شود و همین امر باعث میشود که موتور دیزل خیلی گرانتر از موتور بنزینی باشد. در مقابل نیز اگر از یک روغن نامناسب استفاده شود، نتیجه چیزی جز خرابی دستگاه و دچار مشکل شدن آن نخواهد بود. در واقع این روغن اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش میدهد و در نتیجه ساییدگی و آسیبهای ناشی از گرما و اصطکاک در بین قطعات نیز به وجود نمیآید. انتظار میرود یک روغن استاندارد ژنراتوری بتواند در زمان کار دستگاه بهخوبی باعث شود قطعات داخلی روان شده و از ساییدگی و ایجاد اصطکاک در سطح آنها جلوگیری نماید. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد میکنند، اینکه درب خانههای باتری را باز کنید و بهوسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانههای باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) بهطور اصولی انجام نمیشود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.

در هنگام شروع سرما، روغن ممکن است برای پمپ روغن بسیار مهم و ضخیم باشد و تحویل آن به اجزای حیاتی موتور برسد. روغن های صنعتی پلی گلیکول هیچ خطری برای برنز، مس یا اجزای برنجی وسایل ایجاد نمی کنند، اما آنها برای استفاده با چرخ دنده های ساخته شده از آلیاژ برنز آلومینیومی پیشنهاد نمی شود. در سیستم سوخت رسانی دیزل پمپ های انژکتور تک سیلندری در بین وسایل نقلیه قدیمی است.هر سیلندر پمپ جداگانه ای دارد.پمپ به وسیله میل بادامک که متصل به موتور است یا با تاپپیت موثر می شود.پمپ های تکی می توانند فشار پاششی تا 1800 بار را تولید کنند،که برای موتورهای دیزل با پاشش مستقیم مناسب است که البته نسل جدید آن ها سیستم سوخت رسانی کامان ریل است و در ادامه به آن می پردازیم.

موتورهای دیزلی و بنزینی موتورهای قابل احتراق هستند به این معنی که آنها با انفجارهای کوچک سوخت را به انرژی تبدیل می کنند. در فاز سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در انتهای تراکم درون آنها به وجود میآید، احتراق به صورت خودبهخود انجام میشود. به همین دلیل توصیه میشود که برای دور بودن از هرگونه آلودگی روغن دیزل ژنراتور را بهصورت دربسته و در محیطی امن نگهداری نمایید و باید این مسئله را در نظر گرفت که این روغنها در برابر دما نیز حساس بوده و ممکن است خاصیت خود را از دست دهند. خاصیت روانکاوی (روانکنندگی) و خنککنندگی، مهمترین کاربردهای یک روغن دیزل ژنراتوری است.

وی گفت: طبق آمار های موجود صنعت خودرو در کشور ما نیز به لحاظ حجم سرمایه گذاری و اشتغال زایی از جایگاه مهمی برخوردار است و به تناسب از مسائل و مشکلات خاص خودش را نیز دارد. در صورتی که روغن های معدنی قابل استفاده نباشند روغن های گیربکس مصنوعی وارد عمل شده و تا حد زیادی نیاز های ما را برطرف می کنند. 3)وجود بیش از حد نرمال آب و مایع خنک کننده در روغن میتواند دلیلی بر ورود مایع خنک کاری به روغن باشد که یکی از دلایل آن خرابی اورینگ های دور بوش تر است . زمانی که اصطکاک در دستگاه های مختلف کاهش پیدا می کند گرمای تولیدی از برخورد آن ها نیز تا حد زیادی کم می شود که این عامل باعث ماندگاری بالای دستگاه می شود. این نوع روغن ها به طور کلی عمر ماشین آلات را افزایش می دهند و مانع آسیب رسیدن به قطعات مختلف در صنعت می شوند که این مورد اصلی ترین مزیت روغن های صنعتی است.