طراحی داخلی مطب

برای داشتن احساس آرامش و دکوراسیونی جذب کننده در مطب خود، ابتدا باید به یکسری اصول توجه داشته باشید که در متن زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. استفاده از موسیقی آرامش بخش با صدای ملایم در فضای مطب می تواند از عوامل کاهش استرس بیماران باشد.از ایده های دیگری که می توان در جهت کاهش استرس بیماران در مطب از آن استفاده کرد می توان به نصب نمایشگرهایی بالای سر یونیت اشاره کرد تا در حین درمان، توجه بیمار را به برنامه هایی که از نمایشگر پخش می شود منحرف کرد. استفاده از تلویزیون، سیستم های پخش صوتی، قرار دادن انواع مجلات در روی میز و تزیین به وسیله ی گل و گیاهان آپارتمانی زیبا و هم چنین استفاده از تابلوها و آثار هنری، می تواند فضا را از کسالت و یکنواختی در آورده و آن را به محیطی جذاب و آرام تبدیل کند. در مطب دندانپزشکی انتخاب رنگ های روشن و آرامش بخش اولویت دارد که طبیعتاٌ این اقدام در روند اجرای کار تاثیر چشمگیری خواهد داشت.نصب تابلوها و پوسترهای نقاشی در مطب دندانپزشکی می تواند مراجعین را با یک محیط فرهنگی، درمانی مواجه کند و به این صورت بیمار با سرگرم شدن و تماشای تابلوها از استرس ناشی از یه محیط درمانی غافل شود.

از پر رفت و آمدترین مطب ها میتوان به مطب دندانپزشکی اشاره کرد که بسیاری از مراجعه کنندگان آن بر خلاف خواسته خود در آنجا حضور می یابند. هر مطب دندانپزشکی باید دارای چهار فضای مجزا از یکدیگر باشد.بخش اول به بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند و هر کدام رده سنی متفاوتی دارند، تعلق می گیرد.ایجاد دو فضای مجزا برای اتاق انتظار کودکان و اتاق انتظار بزرگسالان می تواند از عوامل مهمی در دکوراسیون مطب دندانپزشکی باشد.در اتاق انتظار کودکان می توان از رنگ های شاد و پوسترهای زیبا استفاده کرد و برای سرگرم شدن کودکان اسباب بازی هایی را در آن محیط قرار داد.

فضای بعدی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اتاق درمانی یا همان اتاق دندانپزشکی است که شامل اتاق لابراتور و اتاق استریلیزاسیون هم می شود. بناین اگر شما نیز می دانید که برای فضاهای درمانی به دلیل رفت. استفاده نشده است به همین دلیل بسیار شفاف بوده و حس پاکیزگی را به محیط درمانی می بخشد . از همین جهت رنگ، نور و آب می توانند به ایجاد محیطی شفاف و سر زنده بسیار کمک کنند. از مزیت های خوب برای یک مطب میتوان به داشتن آب سردکن، چوب لباسی، دستمال کاغذی و تعدادی مجله برای سرگرم شدن مراجعه کنندگان اشاره کرد.

بهتر است صندلی دندانپزشکی مقابل تلویزیون، پنجره، تابلویی زیبا و یا آکواریوم باشد تا توجه بیمار به آنها جلب شود و احساس آرامش کند. نوع مبلمان در این مکان باید دارای چند ویژگی باشد که به بیان آن می پردازیم. رنگ های استفاده شده در مطب پزشک با آن که باید آرامش و شادابی را به پزشک و بیمار هدیه دهد اما نباید بیش از حد غیرطبیعی باشد چرا که برای پزشک خسته کننده می شود. به دلیل اینکه مراجعه کننده زمان طولانی در این قسمت به انتظار می ماند. با یک طراحی داخلی مطب زیبا می توانید حس اطمینان و اعتبار بیشتری در مراجعه کنندگان ایجاد کنید.

ایجاد محیطی شفاف و زنده در مطب دندانپزشکی استفاده از رنگ و نور مناسب می باشد ولی قبل از انتخاب رنگ بهتر است به این نکته توجه کرد که دندانپزشکان آن مطب به چه رنگ هایی علاقه مند هستند. از پیچیده ترین طراحی ها و دکوراسیون ها می توان به طراحی دکوراسیون مطب ها اشاره کرد ولی در عین حال دیزاین داخلی مطب امری بسیار جذاب است زیرا با یک دکوراسیون مدرن و مناسب می توان تصویر معتبر و حرفه ای از پزشک را در ذهن بیمار ایجاد کرد. دقت شود که انتخاب این مبلمان ها در طراحی داخلی مطب روانشناسی باید به صورت و مطابق سلیقه ی جمعی باشد که اگر این نکته را مد نظر قرار دهیم می بینیم که با توجه به این که اغلب افراد از مبلمان گران قیمت و بیش از حد فانتزی استقبال نمی کنند و چون افرادی که به مطب های روانشناسی مراجعه می کنند، از هر قشری از مردم هستند، به این نتیجه می رسیم که استفاده از مبلمان راحتی بهترمی باشد، البته استفاده از مبلمان قدیمی، کهنه و یا خیلی کم قیمت نیز ممکن است، باعث ارسال پیامی اشتباه به مراجعین شود. به دلیل این که بیماران مطب دندانپزشکی وقت زیادی را در این محیط سپری می کنند، طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

همچنین رنگ این مبلمان باید با فضای داخلی مطب همخوانی داشته باشد تا ایجاد خستگی بصری برای شما و مراجعه کنندگان شما را نکند. همخوانی رنگ ها و استفاده از رنگ های متضاد در دکوراسیون داخلی مطب خستگی را از چشم مراجعه کنندگان دور می کند. هم چنین باید دقت کنیم که از یک رنگ در تمام طراحی استفاده نکنیم؛ چرا که باعث خستگی و یکنواختی می شود. طبق تحقیقات نشان داده حرکت آرام ماهی ها در آب می تواند بسیار آرامشبخش باشد و از این جهت اضطراب بیمار را کاهش دهد. تحقیقات مختلف نشان دادهاند آب و حرکت آرام ماهیها در آن میتواند در کاهش اضطراب و نگرانی بیماران مؤثر باشد. سعی کنید در داروخانه از سیستم های گرمایشی مناسبی برای بیماران استفاده کنید. بلکه ممکن است، به دلیل فضای مناسبی که در نظر گرفته شده است، تعامل خوبی با آن برقرار کنند و با بقیه بیماران به گفتوگو بپردازند و از این جهت می توانند معاشرت داشته باشند و گذر زمان را برای استفاده از خدمات دندانپزشکی حس نکنند. نور باعث روح بخشیدن به هر فضایی می شود به خصوص در محیط های درمانی مثل مطب دندانپزشکی که بیشتر مراجعین آن علی رغم میل خودشان در آنجا حضور می یابند پس ایجاد فضایی با نور مناسب امری ضروری می باشد.

در مطب هایی که رفت و آمد بیماران بسیار زیاد است، باید فضاها را به نحوی طراحی کرد که علاوه بر آرامش بیماران، آرامش پزشکان هم در نظر گرفته شود. بررسی و پاسخ گویی به موارد فوق، خط مشی طراحان و معماران داخلی را مشخص می کند . با تاکید بر اینکه استفاده هوشمندانه از نوع و چیدمان دکوراسیون داخلی مطب دکتر به این مکان فضایی زیبا هدیه می کند بر رونق کسب و کار شما نیز می افزاید. یک درگاه بزرگ پیشنهاد میشود تا آنها بتوانند به راحتی و با فضای کافی برای شخصی که آنها را همراهی می کند به مطب قدم بگذارند. این اتاق ها یا فضاها می توانند به عنوان ایستگاه های کاری یا مکان هایی که کارمندان می توانند جلسه خصوصی داشته باشند. حال پس از بررسی اثرات فیزیولوژیکی رنگ، با نگاهی نسبتاً عمیق در مسائل رواشناسی، به دنبال یک بررسی اولیه پیرامون اینکه چگونه می­توان عکس­العمل­­هاي محیطی به رنگ­ها را افزایش داد، می­باشیم. از مقوله های مهمی که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، می توان به طراحی مطب های پزشکی اشاره کرد.نداشتن یک طراحی دکوراسیون مناسب در مطب ها میتواند باعث سنگینی فضا و ایجاد استرس برای مراجعین و همینطور محیطی کسل کننده برای پرسنل مطب شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که بیمارانی که به مطب های روانشناسی برای درمان مراجعه می کنند، نسبت به بیمارانی که برای امراض جسمی به مراکز و مطب ها مراجعه می کنند و هم چنین بیماران بستری، نیاز بیشتری به حضور در فضاها و محیط های آرامش بخش و جذاب و صمیمی دارند. به عنوان مثال استفاده از پوسترهای شاد و کودکانه در اتاق انتظار مطب اطفال می تواند از استرس و ترس کودکان بکاهد. همیشه مبلمان در یک مکان کسب و کار مورد توجه قرار دارد و در بعضی از موارد به دیگر لوازم شاید توجهی نشود. را تغییر دهید. با این کار هم تمام ابزار و وسایل مورد نیاز خود را دارید و هم آن که توانسته اید تا از فضای کوچکی که در اختیارتان بوده است، به خوبی بهره مند شوید. باید به گونه ای رنگ ها را انتخاب کنیم که باعث ایجاد تشویش طراحی داخلی مطب زیبایی و اضطراب نشود.

نوع، رنگ و مدل از اطلاعات مهم در خصوص طراحی مبلمان اداری مناسب هستند که هرگز نباید آنها را نادیده گرفت. در صورت امکان، وجود یک رمپ یا نوعی سیستم پشتیبانی باید در نظر گرفته شود، به خصوص اگر پله وجود داشته باشد. درواقع این اتاق همانطور که مشخص است برای نگهداری کودکان طراحی می شود و به همین دلیل با عناصر و رنگ و شکلی که توجه کودکان را جلب نماید باید دکوراسیون شود . همانطور که طراحی دکوراسیون یک خانه با یک دفتر کار یا مطب کاملا متفاوت است، طراحی دکوراسیون داخلی مطب های مختلف هم باید با هم متفاوت باشد.پس در قدم اول شناخت حوزه فعالیت مطب بسیار مهم است. همانطور که میدانید قسمت پذیرش اولین مکانی است که مراجعین به آن جا مراجعه کرده و مدت زمان نسبتاً کوتاهی در آنجا به صحبت و بیان نیاز خود میپردازند. این در حالیست که در مطب یک روان پزشک یا پرشک سونوگراف، ممکن است بیماران علاقه ای به صحبت و گفت و گو و حتی ارتباط چشمی با یکدیگر و بیان مشکلات خود نداشته باشند و حفظ فاصله میان صندلی های انتظار و چیدمان آن ها به نحوی که حریم شخصی افراد حفظ شود، از ضروریات طراحی دکوراسیون مطب چنین پزشک انی خواهد بود.

از اصلی ترین قسمت ها در حیطه دکوراسیون داخلی ساختمان میتوان به طراحی مراکز درمانی اشاره کرد که متاسفانه در اکثر مطبهای پزشکی کشور چندان توجهی به آن نمیشود که این موضوع باعث افزایش استرس بیمار در هنگام مراجعه به مطب پزشک میشود. از مهم ترین مکان هایی که بیمار بیشترین وقت خود را در آنجا می گذراند می توان به اتاق انتظار اشاره کرد. برای مثال از رنگ هایی در مطب دندانپزشکی استفاده می شود که هماهنگ با تخصص پزشک باشد. برای ایجاد آرامش در اتاق انتظار مطب ها می توان به انتخاب مبلمان مناسب، نصب تابلوهای هنری زیبا و متناسب با تخصص پزشک و انتخاب رنگ مناسب برای آن محیط اشاره کرد. در دکوراسیون مطب ها باید این نکته را در نظر داشت که هر بیماری که از در وارد می شود، دارای نگرانی ها و نیازهای متفاوت است بنابراین استفاده از تابلوها و پوسترهای متناسب با تخصص پزشک از دیگر عوامل مهم در طراحی دکوراسیون یک مطب بشمار می رود. علاوه بر مواردی که گفته شد، استفاده از آیینه ها نیز می تواند به بزرگتر جلوه دادن مطب کمک کند.استفاده از رنگ های شاد در اتاق انتظار کودک میتواند ذهن کودک را از فضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه او نزدیک کند.