سوخت دیزلی بهتر است یا بنزینی؟

عنوان موتورهای دیزل که به نام موتورهای اشتعال بر اثر فشار بالا نیز شناخته می­شوند، از نام دکتر رودلف دیزل اقتباس گشته که در حدود سال 1893 در آلمان اختراع آن را به ثبت رسانید. برای مثال لقی بین پلانجر و بارل حدود یک میکرون است (یک هزارم میلی متر). مبدل کاتالیزوری محفظه ای است که حاوی پرکننده فلزی متخلخل است که بین موتور و صدا خفه کن در سیستم اگزوز قرار دارد. موتور دیزل نیز به مانند سایر موتور دیزل های احتراق داخلی بر اساس مختلفی قابل طبقه بندی می باشد. متأسفانه در بازار، روغن موتور های دیزلی نیز مانند روغن موتورهای بنزینی دارای محصولات تقلبی و غیر استاندارد هستند.

نباید در کاربردهای ساخت توان استفاده شود. با توجه به پیشرفت های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در چند دهه اخیر درعرصه طراحی و ساخت و نیز مهندسی معکوس انواع تجهیزات نظامی در چند سال اخیر توجه خاصی به ساخت موتور دیزل ملی صورت گرفته است.در نقطه عطفی جدید در زمینه بومی سازی و خودکفایی در عرصه پیشرانه های دیزل در خرداد 1397 از موتور دیزل ملی کشور با توان 1300 اسب بخار در دو نوع گازوئیلی و دوگانه سوز رونمایی شد. با توجه به تصویر بالا روغن موتورهایی که سطح کیفی آنها در کادر سبز رنگ قرار دارد، در حال حاضر تولید می شوند و روغن موتورهایی که سطح کیفی آنها در کادر آبی یا بفش قرار دارد، تولید آنها متوقف شده است. در غیر این صورت جداره داخلی بارل و سطح خارجی پلانجر به سرعت خش برداشته و از قدرت تراکم پمپ میکاهد. سرعت یکی دیگر از تفاوتهای موتورهای بنزینی و دیزلی است. با شناختن تفاوتهای هر دو موتور میتوانید درک بهتری از نحوه استفاده و کاربرد آنها داشته باشید. در یک موتور بنزینی ، مخلوط سوخت و هوا تا حدود یک دهم از حجم اصلی آن فشرده می شود. سوختي كه از باك خارج مي شود، تا رسيدن به پمپ گازوئيل، بسته به محل قرار گرفتن باك، تحت فشار گرانش (ثقل) يا مكش است.

روغن موتور دیزل در هر حجم مواد افزودنی بیشتری دارد. توان پمپاژ آب این موتور نسبت به انواع موتورهای بنزینی تقریبا نصف است و میتواند تا ۱۳ متر آب را به سمت بالا پمپاژ کند؛ این میزان در موتورهای بنزینی تا ۲۵ متر ارتفاع هم افزایش مییابد در سایر نمونههای دیزلی نیز تا ارتفاع ۱۷ متر پمپاژ وجود دارد با این حال این موتور ۱۳ متر را پوشش میدهد. بنابراین شما پیش از خرید باید به این عبارات توجه کنید تا بهترین و مناسب ترین نوع روغن های موتور را برای موتور برق بنزینی یا دیزل خود انتخاب کنید. موتور دیزل ملی باقدرت 1300 اسب بخار کاملا ایرانی است، بلوکه و سرسیلندر و سامانه سوخت موتور در داخل کشور ساخته شده است و با توجه به اینکه تاکنون از خارج از کشور این موتور وارد می شد به همت و تلاش مهندسان داخلی در طی 3 سال این موتور ساخته و از خروج ارز جلوگیری شد. مقادیر بالاتر مواد افزودنی شوینده و پراکنده مورد نیاز است تا ذرات دوده را پراکنده کرده و آنها را در حالت تعلیق نگه دارید تا از افزایش ویسکوزیته، لاک زدن، لجن و سایش جلوگیری شود. در سال 1890 میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند.

Total NATERIA از محصولات تولیدی این شرکت بوده که در گروه محصولات روغن موتور دیزلی قرار دارد . عنوان شد که موتور دیزلها در دو گروه دو زمانه و چهار زمانه تقسیمبندی میشود. کمبود هوا در سیلندر منجر به ایجاد دود سیاه از موتور دیزلی شما می شود. روغن موتور در کنار بدنه (یا کاپوت سیلندر) به ظرف روغن موتور دیزل اضافه می­شود. دود آبی که از اگزوز خارج میشود: دود آبی خارج شده از لوله اگزوز نشان میدهد که موتور در حال سوختن روغن خود است که احتمالاً ناشی از فرسودگی سیلندرها یا پر شدن بیش از حد محفظه روغن است.

این موتورها را به دسته کلی موتور چهار زمانه و موتورهای دو زمانه می توان تقسیم کرد. موتورهای دیزلی در نحوه کار کردن به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی می شوند. این پمپ به دو صورت ساده و دوبل که در موتورهای بزرگ پر مصرف دیزلی نوع دوبل استفاده میگردد. بنابراین لازم است سوختی که به مدارات خصوصاً فشار قوی وارد میگردد عاری از هرگونه مواد جامد و شناور و خالص باشد. زمان قدرت: با حرکت پیستون به طرف نقطه مرگ پایین سوخت اتمیزه از انژکتور به سیلندر تزریق میگردد. فشرده سازی : پیستون رو به بالا حرکت و هوا را کاملا فشرده میسازد.

در واقع میتوان گفت موتورهای دیزلی بیشتر برای کارهای سنگین، آهسته و قدرتی مناسب هستند؛ بنابراین از موتورهای دیزلی در کامیونها، اتوبوسها، بلدوزرها، تراکتورها و به طور کلی ماشینهای سنگین استفاده میشود. تغییر مقاومت سنسور روغن را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. سان پاور یک شرکت معتبر چینی در زمینه تولید انواع موتور ها مصل موتور برق های بنزینی و دیزلی و پمپ های بنزینی و دیزلی میباشد. در این مقاله با تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی آشنا شدید. اولین تفاوت عمده بین روغن ها در اینجا نهفته است. تفاوت ما بین موتورهای دیزلی و بنزینی هم بخشی از این ماجراست. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگینتر هستند. در این مرحله ازکار موتور فشار به 60تا100اتمسفر و احتراق خود به خودی انجام میگیرد. سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل به این ترتیب عمل می کند که ابتدا گازوییل از باک توسط پمپ برقی گرفته شده و پس از عبور از فیلتر وارد پمپ فشار بالا می شود. بنابراین پمپ اولیه در مدار فشار ضعیف این وظیفه را به عهده دارد که سوخت را از باک گرفته و با فشار گفته شده به فیلتر رسانده و پس از عمل فیلتراسیون (تصفیه) آن را به کانال مشترک پمپ انژکتور برساند.

طراح موتور اندازه باك را طوري تعيين مي كند كه بتواند سوخت كافي را براي كار موتور براي مدتي معقول را در خود جاي دهد ، بدون آنكه نيازي به سوخت گيري مجدد داشته باشد . اسن سرویس به جز تعویض روغن موتور دیزلی شامل تعویض فیلتر روغن موترو نیز می شود. برای اینکه متوجه شوید در چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن دیزل ژنراتور خود کنید، چندین راه کار وجود دارد. 3. فیلتر سوخت را تعویض کنید. استفاده تحت بار زیر حد مجاز بهناچار نه تنها باعث دود سفید از سوخت نسوخته میشود بلکه با گذشت زمانهای بیشتر، با دود آبی روغن کاری سوخته نشتی از رینگهای پیستون قدیمی آسیب دیده همراه خواهد شد و دود سیاه نیز حاصل از خرابی تزریقکننده هاست. در پایان پیستون یک بار دیگر به طرف پایین حرکت می کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می گردد. در هنگام شروع سرد، روغن ممکن است بسیار غلیظ باشد و پمپ روغن به اجزای حیاتی موتور در دره بالابر برساند.

برخی از محصولات جانبی احتراق (سرب، روی و فسفر) می توانند به شدت توانایی مبدل را برای انجام این کار سایت centraldiesel فلج کنند. در ادامه با برخی از مشخصات روغن موتور های دیزلی آشنا خواهید شد. پس از طراحی موتور اول با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی و موتور 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7طراحی شده است. همانطور که در مطالب قبل تر اشاره کردیم، روغن موتورها بر اساس نوع روغن پایه به سه گروه معدنی، سینتتیک و نیمه سینتتیک تقسیم می شوند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو جهش در نوآوری و شکوفایی و همچنین داخلی سازی و کاهش وابستگی تولید را طبق راهبردهای وزارت صمت از اهداف سال جاری این خودروساز دانست و گفت: جهش در حوزه کیفیت و ادامه اجرای پروژه های ارتقای کیفیت نیز از اهداف گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری است. 7. به غیر از اتومبیل، در تجهیزات و ماشین آلات سنگین، تراکتور و سایر دستگاه های صنعتی از موتورهای دیزلی استفاده می شود.

فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار میگیرد و علاوه بر حفظ پاکیزگی روغن موجب استارت اولیه در هوای سرد، فشارهای زیاد ناشی از رفت و آمدهای پی در پی و … هم فيلتر اوليه و هم فيلتر ثانويه ، به تدريج ،دچار گرفتگي مي شود؛ دراين حالت موتور با قدرت كمتري كار مي كند . فيلتر هاي اوليه و ثانويه را مي توان در يك محفظه ،يا در محفظه هاي جداگانه قرار دارد. فيلتر ثانويه يا نهايي، ذرات بسيار ريز را مي گيرد. آن توجه کرد تا مناسبترین انتخاب را داشته باشید. مقدار مناسب سوخت گاز و گازوئیل در هر نقطه عملکردی موتور با توجه به نسبت هوا به سوخت بهینه برای داشتن کمترین میزان نشر آلایند ها، بیشترین راندمان حرارتی و حفظ توان و گشتاور در حد پایه پی از آزمون های متعدد آلایندگی 13 مد و عملکردی برای نقاط کاری مهم موتور بدست آمده است. همانطور که پیش تر اشاره شد، بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه، به نوع و حجم کار، موقعیت مکانی، و بررسی مولفه ای مانند سرعت، توجه کرده تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

موتورهای دیزلی باید از جنسی ساخته شوند تا در برابر فشرده سازی زیاد گازها مقاومت کنند، بنابراین هزینه ساخت آنها معمولا بیشتر است. موتورهای دیزلی باید از جنس هایی با خواص مکانیکی بالا ساخته شوند تا در برابر فشرده سازی زیاد گازها مقاومت کنند، در نتیجه هزینه ساخت آنها معمولا بیشتر است و هزینه تمام شد خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی می تواند قیمت بیشتری داشته باشد. باك گازوئيل را مي توان تقريباً به هر شكلي ساخت. فيلتر اول، كه مي تواند صافي هم باشد ،كه در باك يا در پمپ گازوئيل قرار دارد و طوري طراحي شده كه ذرات درشت را بگيرد.

منظور از ماشین هر وسیله مکانیکی که کار انجام میدهد و برای انجام کار نیاز به موتور است. خروجی موتور تا 252 اسب بخار: این موتور دیزلهای کوچک روی ماشین و کامیونهای ضعیف استفاده میشود. منبع اگزوز معمولاً بخشی از موتور نیست، بلکه یک وسیله اضافی برای کاهش سر و صدا برا کاربران است. موتورهای دیزل اولیه دارای ساختمانی سنگین و معمولا تک سیلندر بودند و از آنها برای تولید توان ثابت و یا به کار انداختن پمپهای آب و خرمن کوب ها استفاده می شد ، این موتورها ی تک سیلندر دیزل نه تنها دارای سر و صدا ی زیاد ، مصرف سوخت بالا و بازده کم بودند بلکه راه اندازی اولیه آنها نیز مشکل بود .

مواد شوینده همانطور که طراحی شده عمل می کند و سعی می کند دیواره های سیلندر را تمیز کند. زمانی که من به عنوان مشاور کار می کنم و یک برنامه روانکاری طراحی می کنم، یکی از اولین قدم هایی که برمی دارم محاسبه ویسکوزیته مورد نیاز است. فروشگاه روغندان یکی از مراکز و فروشگاه های معتبر در کشور می باشد که تمامی محصولات را با قیمت مصوب و تضمین اصالت کالا در اختیار مشتریان قرار می دهد. اما در مقابل، قیمت این پیشرانه ها کمی بالاتر است. با این حال، این ضمانت­ به بهای افزایش قیمت ارائه می ­شود. با این حال، هنگام بررسی عملکرد مورد نیاز روان کننده برای هر نوع موتور، شروع به واگرایی می کنیم. زمانی که دیگ شروع به حرکت کرد آن را در حال بارگیری قرار دهید. اما با این تفاوت که در روغن موتورهای بنزینی سطح کیفی روغن با حرف S شروع می شود و حرف دوم هر چقدر به Z نزدیک تر باشد، سطح کیفیت روغن بالاتر است. اما ژنراتورهای برقی دیزل، ریسک خاموشی را حذف میکند. این مطلب، مزایا و معایب هر موتور را مشخص میکند. چرا EPA مواد افزودنی دیزل را تنظیم میکند؟ نام دیزل در اصل متعلق به یک مهندس آلمانی به نام “رودلف دیزل” است.