رودلف دیزل؛ مخترعی که ناپدید شد

از سال ۱۹۱۰ استفاده آنها در زیر دریایی ها و کشتی ها شروع شده است و استفاده در لوکوموتیو ها ، کامیون ها ، تجهیزات سنگین ، نیروگاه های تولید برق و دیزل ژنراتور ها کمی دیرتر آغاز شد. اما اینکه این موتور دیزل چه استفاده هایی خواهد داشت و کدام بخش های نظامی می توانند از آن استفاده کنند، باید به بخش اصلی یعنی نیروی زمینی در قالب استفاده در تانکها و ادوات زرهی سنگین و نیروی دریایی در قالب بهره گیری از آن برای به حرکت درآوردن قایق های گشتی بزرگ و ناوچه ها اشاره کرد. به طور کلی وجود دوازده ماده ای که در روغن موتور دیزل ژنراتور برق وجود دارد، هر کدام معنا و مفهوم مشخصی دارند که با توجه به آن می توان به عیب و مشکل اصلی موتور دیزل ژنراتور پی برد. 10-آب: در روغن موتور دیزل ژنراتور در صورت بررسی دقیق حتی می توان آب نیز پیدا کرد که به دلیل تبخیر آب موجود در افتر کولر، اینتر کولر و یا سیستم خنک کنندگی کلی است. در این حالت میل لنگ 180 درجه گردش کرده به دلیل اینکه سوپاپ ورودی باز است و فشار داخل سیلندر در این مرحله حدود 0.8 الی 0.95 در دمای حدود 30 الی 50 درجه سانتی گراد می باشد.

فیلتر روغن دیزل ژنراتور فیلتر روغن دیزل ژنراتور در کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور دستگاه هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور موثر می باشد.پاکیزگی روغن موتور فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد. وظیفه اصلی روغن موتور دیزلی حفاظت از قطعات موتور و وسایل نقلیه می باشد. مهمترین بخش دیزل ژنراتور، موتور و ژنراتور آن است که موتور، وظیفه ایجاد حرکات چرخشی و ژنراتور وظیفه تبدیل حرکات چرخشی به انرژی الکتریکی یا همان برق را دارد. پس از تعیین توان الکتریکی مورد نیاز وقت آن است که به کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور مراجعه نموده و مدل مناسب را انتخاب نماییم.

• FPT IVECO یک روغن موتور دیزلی با کارایی بالا است که به طور رسمی برای استفاده تجاری در خودروهای تجاری Tata Daewoo مجهز به موتور Euro 6 تایید شده و تایید شده است. همانطور که در مقاله استانداردهای بین المللی کیفیت روغن موتور اشاره گردید در سال 1994 میلادی پس از آنکه خودروسازان از عدم سرعت کافی در تدوین استانداردهای بروز و جدید API برای روغن موتورها ناراضی بودند تصمیم به ایجاد سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها ( International Lubricant Standardization and Approval Committee ) و تدوین استاندارد سطح کیفی ILSAC گرفتند. با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروهای دیزلی می توان تعیین کرد که آیا سطح کیفی API FA-4 برای موتور دیزلی مناسب است یا خیر. در صورتی که در دفترچه راهنمای خودرو استفاده از روغن موتورهای با سطح کیفی API SP توصیه گردد می بایست از این سطح کیفی استفاده گردد. علت چنین اتفاقی این است که موتورهای دیزلی بر خلاف موتورهای گازی که از الکتریسیته برای تولید سوخت استفاده میکنند، با فشردهسازی هوا به تولید سوخت میپردازند. • روغن موتور با عملکرد بالا، سازگار با محیط زیست، با کارایی بالا، مناسب برای وسایل نقلیه جدید با کارایی بالا با دستگاه های تصفیه پساب مانند CPF، DPF، EGR و SCR است.

جهت نیاز مشتریان و در صورت نیاز با کارشناس فروش ارتباط برقرار نمایید. با توجه به آمار فروش سایت روغندان و بازار روانکارها روغن موتورهای دیزلی که بیشترین فروش را دارند محصولات تولید شده شرکت بهران، ایرانول و نفت پارس هستند که علاوه بر قیمت مناسب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. دفتر مرکزی ایرانول واقع در شهر تهران بوده، و در این مرکز فروش می توان انواع متنوع از این محصول را برندها و کیفیت های مختلف پیدا کرد. او برای این اختراع راه های بسیاری را پیمود و او در واقع با تحقیق بر روی بخار کارش را شروع کرد. در سال 2017 برای موتورهای دیزلی چهارزمانه با دور موتور بالا ( 1000 دور در دقیقه)، سطح کیفی API FA-4 براساس استاندارد انتشار گازهای گلخانه ای معرفی گردید. در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی دومین حرف که نشانگر کیفیت روغن موتور دیزلی است، از حرف A آغاز می گردد و در سال 2017 به حرف K ختم گردیده است. بعد از امکان سنجیهایی که در وزارت نفت انجام شد، ايران خودرو هم درگیر این موضوع شد و در واقع بحث طراحی موتور ملي ديزل سواري از سال 1387 آغاز شد.

معمولا بهتر است روغت دیزل ژنراتور بعد از هر 150 تا 200 ساعت کار تعویض شود تا عملکرد دستگاه و قطعات آن در حالت بهینه باقی بماند. روغن های مصرف عمومی به طور معمول جهت روانکاری، افزایش میزان انتقال حرارت و حفاظت قطعات اجزای داخلی دستگاه استفاده می شود. روغن های دیزل، یک نوع خاص از روغن های صنعتی محسوب می شوند که برای روان سازی اجزای موتورهای دیزلی (گازوئیلی) معمولی، کامیون ها، موتورهای توربو و شارژی، لوکوموتیو ها و همچنین موتورهای تولید کننده برق مورد استفاده قرار می گیرند. اگزوز نیز یکی از اجزای سیستم خنک کننده در انواع دیزل موتورها است. بله کاما پرفروش ترین موتور برق دیزل در ده سال اخیر بازار بوده. وزن این موتور دیزلی 45 کیلوگرم می باشد. این محصول دارای سطح کیفی CI-۴ پلاس می باشد و در گرید ۱۰W۴۰ و ۱۵W۴۰ تولید می شود. • این محصول در شرایط محیطی پایدار و غیر خورنده بوده و باعث خارش پوست و چشمها نمیگردد. ذرات کربن و آلوده با حل شدن داخل روغن باعث رسوب در موتور می شوند، این افزودنی باعث معلق نگه داشتن ذرات شده است و از رسوب دادن جلوگیری می کند.

به صورت کلی دوازده ماده مختلف می تواند در روغن دیزل ژنراتور برق وجود داشته باشد که هر کدام از آن ها معنی خاصی دارد. ساختار دیزل ژنراتور از بخش ها و قطعات دیگری همچون استاتور و روتور نیز تشکیل می شود که هر کدام نقش مهمی را در تولید برق توسط آن ایفا می کنند. در صورتی که ذرات و براده های آهن در روغن موتور وجود داشته باشند، بهتر است نسبت به میزان کاری که از موتور دیزل ژنراتور خود انتظار دارید، تجدید نظر کنید زیرا وجود آهن نشان دهنده آن است که موتور شما بیشتر از حد توانش کار می کند و باید نسبت به باز کردن موتور و تعویض برخی از قطعات داخلی آن اقدام کنید. روغن موتور دیزل با استفاده از مواد افزودنی خاص و عدد قلیائیت کل بالا، در موتورهای دیزلی با شرایط سخت کاری و نیز در آب و هوای مختلف منطبق با گرید ویسکوزیته وظایف یک روغن موتور دیزلی را به بهترین نحو انجام میدهد.

دمای نگهداری این روغن نباید از 40 درجه سانتیگراد بیشتر و از 5 درجه سانتیگراد کمتر شود. در فاز چهارم، پیستونی که در اثر احتراق و سوخت به سمت پایین حرکت کرده بود، حالا به سمت بالا حرکت میکند و گازها را از طریق دریچه خارج میکند این کار باعث میشود گاز از سیلندر تخلیه شود و آن را برای یک چرخه جدید آماده میکند در نتیجه احتراق وارد منیفولد اگزوز شده و به سیستم اگزوز متصل میشود. نصب نادرست، محدودیت حرکت نازل یا شکست نازل های خنک کننده پیستونی می تواند سبب تشنج خود بخودی پیستون شود. در نتیجه با انتقال نیروی میل لنگ به گیربکس چرخ حرکت میکند و ماشین کشاورزی راه میافتد. پس از یک طلسم طولانی با تعداد نسبتا کمی از اتومبیل های دیزلی در مجموعه آن، مرسدس بنز در قرن ۲۱ به ماشین های دیزلی بازگشته است با تاکید بر عملکرد بالا. برای اینکه رانندگان روغن مناسب ماشین خود را شناسایی کنند بهترین راه مراجعه به دفترچه خودرو و استفاده از روغن پیشنهادی سازنده خودرو است.

ناک در لغت به معنای درب را کوبیدن می باشد ولی در علم مکانیک خودرو به یک پدیده منفی در داخل موتور تلقی می شود. برخی از افراد بر این تصوراند که اگر ویسکوزیته روغن ها با یکدیگر مشابه باشد کارایی آن ها نیز یکسان خواهد بود که این تصور کالا اشتباه است؛ زیرا روغن های مختلفی وجود دارد که ویسکوزیته آن ها یکسان است ولی عملکرد کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. این روغن موتور دیزلی در برابر حرارت بالا عملکرد عالی دارد و دمای موتور را در حالت ایده آل نگه می دارد. شرح آزمون انجمن تست امریکا و سازندگان موتورهای دیزل برابر با MIL-L-2104C/D و MIL-L-45199 میباشد . شرکت رایا مولد وارد کننده پمپ روغن دیزل ژنراتور یا اویل پمپ دیزل ژنراتور OIL PUMP برند های مختلف همچون ولوو ، کامینز ، پرکینز ، کترپیلار، لوول ، دویتس و … در عموم جامعه و نیاز مشتریان از پمپ روغن دیزل زنراتور با نام های اویل پمپ دیزل ژنراتور ، پمپ روغن پرکینز ، پمپ روغن ولوو ، پمپ روغن کامینز و …

شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود . Some diesel engines contain a glow plug of some sort (not shown in this figure). این دو چرخ دنده در درون یک محفظه بسته قرار می گیرند. فشار روغن نشان داده شده در گیج یا آمپر روغن بسته به نوع ، ساختار موتور ، نوع روغن ، سردی و یا گرمی آن متفاوت است. و مردم برای خرید روغن های موتور ایرانول در شهرهای دیگر دقت لازم را باید داشته باشند، و تا زمانیکه از کیفیت محصول اطمینان حاصل نکرده اند، هر نوع روغنی را با قیمت ارزان خریداری نکنند. بشکههای پالت شده باید در فضای سرپوشیده نگهداری شوند. در زمان چرخش روتورها ، وقتی که فضای دو دندانه خالی میشود ، روغن به داخل آن نفوذ کرده و با ادامه چرخش روتور ها دنده ها به داخل هم فرورفته و در نتیجه روغن تحت تاثیر فشار قرار گرفته و به ناچار به سمت خروجی پمپ هدایت میگردد. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد.

عملکر روغن موتور های API CK-4 بسیار فراتر از معیارهای عملکرد CJ-4، CI-4، CI-4 PLUS، CI-4 و CH-4 بوده و می تواند برای موتورهای دیزلی که سطوح کیفی بالا توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد. روغن موتور دیزلی بهران توربو دیزل 15W40 برای برآوردن یا فراتر از الزامات گارانتی اکثر سازندگان موتورهای دیزلی و بنزینی فرموله شده است. اگر قصد خرید روغن موتور دارید و قیمت روغن موتور دیزلی برای شما مهم است، با ما همراه باشید. اگر فاصله باك تا پمپ گازوئيل زياد باشد، سوخت تحت فشار منفي ، يا در معرض مكش است. روغن های صنعتی در معرض فشارهای صنعت قرار می گیرند: محیط های پرفشار با تماس منظم با آلاینده های ماند خاک و آب هستند. سازگاری با سیستم هایی که در خودرو جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده به کار گرفته شده اند. به همین علت امروزه سختگیریهای بیشتری روی آلایندگی دیزل اعمال و از انواع تکنولوژیها از جمله فیلتر دوده یا سیستم SCR (برای کاهش ناکس) استفاده میشود. کوین فریک ، مدیر برنامه های API گفت: استانداردهای جدید در واقع ثمره صنعت روغن موتور، فرمولاسیون ها و ادتیوهای پیشرفته برای موتورهای امروزی می باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز در تامین نیاز بازار خودرو با یک نیاز واقعی و یک تقاضای غیر واقعی و مقطعی نیز مواجه هستیم که به عنوان نمونه در سال گذشته تعداد تقاضای خودروی کشور بیش از ۶ میلیون دستگاه بوده که در عمل مصرف واقعی خودرو این رقم نیست و دلایل خاص خود را دارد.

کاهش دمای موتور، محافظت از سایش قطعات و سیلندر ، پاک کنندگی قوی و رسوب زدایی از ویژگی های مهم این روغن موتور است. روغن دیزل ژنراتور برق، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. معمولاً قیمت دیزل ژنراتورهای تولیدی توسط این شرکتها رقابتیتر بوده و بر اساس نیاز و کشش بازار محصولاتشان را تولید میکنند. آیا خودرو من نیاز به روغن موتور سطح کیفی API SP دارد؟ در سال 2017 استاندارد API از حرف F که مخفف Fuel-Efficient (مصرف بهینه سوخت) است، برای طبقه بندی نسل جدید روغن موتورهای دیزلی استفاده نمود. فراموش نکنید که موتورهای دیزل ژنراتور برق معمولا در توان های مختلف و همچنین ابعاد گوناگونی وجود دارند که نمی توان این بررسی تخصصی روغن موتور را برای تمامی آن ها انجام داد؛ زیرا این نوع از بررسی و بازبینی دارای هزینه زیادی است که نمی توان برای موتورهای دیزل ژنراتور با توان پایین و موتورهای کوچک آن را انجام داد. را بصورت عملی و تخصصی برگزار می کند. پارس پایدار در برابر سایش از قطعات محافظت می کند و مانع آسیب های احتمالی به سوپاپ ها و سیلندر می شود.

تشخیص ضدیخ با بررسی وجود یا عدم وجود ماده سدیم سایت centraldiesel است. 12-ضدیخ: ماده آخری که در روغن موتور امکان پیدا شدنش وجود دارد ضدیخ است. موتورهای دیزل ژنراتور یکی از انواع محصولات و وسایل صنعتی هستند که می توان گفت بدون وجود آن ها در مناطقی که امکان برق رسانی با کابل برق نیست، نمی توانستیم از نیروی الکتریسیته بهره مند شویم. ولی استفاده از روغن موتور با سطح کیفی پایین تر از سطح کیفی پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای خودرو ممکن نیست، چرا که می تواند موجب صدمات و آسیب های متعدد به موتور خودرو گردد. زمانی که یک ژنراتور جایگزین راه میافتد، ممکن است با شرایطی بخصوص عمل کند مانند ۱۰٪ بار اضافه که در طی زمان فعالیت میتواند منظور شود.