تفاوت موتورهای بنزینی و دیزلی

موتور های دیزلی کوچک: این موتور ها که ساختار آنها تک سیلندر می باشد از توان های کوچک تا نهایتا توان 15 الی 20 کاوا موجود می باشد که کاربری آنها بیشتر خانگی، ویلا ها، و مصارف بیشتر تکفاز می باشد، این موتور های دیزلی معمولا تا توان 30 اسب بخار نیز موجود می باشند، از نمونه های این موتور دیزلی می توان موتور های تک سیلندر استریم را نام برد. به طور کلی می توان گفت کاربرد موتورهای چهار زمانه در ادوات و ماشین آلات کشاورزی بیشتر از موتورهای دو زمانه است. بنابراین هزینه سرویس و نگهداری ماشین آلات کشاورزی دیزل نسبت به بنزینی به مراتب بیشتر است. اگر علاقه مند هستید تا تفاوت های بیشتر روغن 15W40 با 20W50 را بهتر مطالعه کنید به شما پیشنهاد می دهیم مقاله تفاوت روغن 15W40 با 20W50 را مطالعه کنید.

این مصرف سوخت در بار های مختلف به طور میانگین بوده و هر چه اصطحلاک موتور برق شما بیشتر باشد مصرف سوخت آن هم بیشتر است. با پیشرفتهای بیشتر در زمینه صنعت و اختراعات به تدریج موتورهای احتراق داخلی ساخته شدند.موتورهای احتراق داخلی ، انرژی شیمیائی سوخت ( گازوئیل ، بنزین و …. برای یک نوع موتور که ١۶ سیلندر دارد (با یک جا به جایی کلی به بزرگی ۱۰,۰۰۰ اینچ مکعب یا ١۶۴ لیتر). های پرکینز را می توان برروی دستگاه های CAT و یا دیزل های ماشین آلات کاترپیلار استفاده نمود. روغن موتور دیزل ولوو مصرفی و تعویض به موقع ان در دستگاه ها و ماشین آلات مختلف از جمله دستگاه دیزل ژنراتور در افزایش طول عمر ، افزایش کارایی دستگاه و هچنین کاهش استهلاک آن دارای اهمیت فراوانی می باشد.

قبل از دستیابی به موفقیت در موتور دیزل و مدت زیادی قبل از آن که به عنوان (سوخت دیزل) معرفی شود، روغن سنگین به (تقطیر) گفته میشد. پس از آن در سال 1939 در یک چهارم از کشتی ها و شناورهای فعال در آب های جهان از موتور دیزل استفاده شد. تاریخچه موتورهای دیزلی از آنجایی آغاز شد که رودولف دیزل سال ۱۸۵۸ در شهر پاریس دیده به جهان گشود. آزمایشگاه دیزل BWM در اتریش، به عنوان برترین تولیدکننده موتورهای دیزل خودروها در سراسر جهان شناخته شده است. یکی از مزایای هیجان انگیز دیزل نسبت به بنزین، امکان حذف کامل مصرف بنزین است. دورههای کوتاه مدت بار کم در حال اجرا هستند و این اجازه را میدهد تا مجموعه با بار کامل یا نزدیک به بار کامل بر یک مبنای منظم آماده شود. در موتورهای بنزینی، هوا و سوخت پس از فشرده سازی یا متراکم شدن با هم مخلوط می شوند. یا در شرایطی که کار طولانی و سنگین است، مثلا بولدوزری که در جاده سازی به کار برده می شود، قطعا موتور دیزلی گزینه منطقی تری هستند. در سیستم سوخت رسانی دیزل پمپ های انژکتور تک سیلندری در بین وسایل نقلیه قدیمی است.هر سیلندر پمپ جداگانه ای دارد.پمپ به وسیله میل بادامک که متصل به موتور است یا با تاپپیت موثر می شود.پمپ های تکی می توانند فشار پاششی تا 1800 بار را تولید کنند،که برای موتورهای دیزل با پاشش مستقیم مناسب است که البته نسل جدید آن ها سیستم سوخت رسانی کامان ریل است و در ادامه به آن می پردازیم.

موتورهای دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده میکنند یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر میپاشند.توجه کنید که موتورهای دیزل شمع ندارند. بازه توانی در این نوع موتور برق ها از ۲۵۰۰ وات شروع میشوند و به ۷۵۰۰ وات ختم میشوند (تک سیلندر). بسته به مدل، نام برند، نوع دسته بندی، و قیمت های تعیین شده توسط فروشندگان آن، متفاوت است. امروزه برخی از موتورهای CAT از جمله سری 400 توسط پرکینز تولید و با نام تجاری CAT به بازار عرضه می شوند. حمل و نقل جاده ای تجاری. مراکز مخابراتی، (Data Center) مراکز اطلاعاتی، مراکز انفورماتیک، شبکه های تلفن همراه، پایگاه های نظامی، مراکز رفاهی، تفریحی و تجاری همچون هتل ها، سالن های ورزشی، فرودگاه ها و … به همین دلیل است که تقریبا تمام شرکتهای ارتباطی و مخابراتی، به ژنراتورهای دیزلی برای تأمین برق پشتیبان اصلی مراجعه میکنند. اطلاعات بیشتر در مورد تیپ و توان موتور دیزل این کارخانه را می توانید با جستجوی عنوان Cummins DCEC China و مراجعه به سایت این شرکت بیابید. به علت حجم بالای تولید برق بیشتر مصارف صنعتی دارند.

پس از جنگ جهانی اول موتور دیزل بسیار مورد استفاده قرار گرفت. مشخصات فیزیکی و شیمایی روغن شامل ویسکوزیته، عدد قلیائیت TBN، عدد اسیدیته TAN و چندین شاخص دیگر می­باشد که در این تحقیق شاخص­ های زیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. شاخص­ های مختلفی برای نشان دادن فرسایش در موتور ارایه شده­ اند که از آن جمله می­توان به شاخص ذرات درشت آهنی PQ (Particle Quantifier) اشاره کرد. رودولف دیزل در ابتدا موتور دیزل را برای صنعتگران مستقل و صنعتگرانی که به رقابت با صنعت بزرگ می پرداختند، طراحی نمود. سوخت قبل از این که به سوزن انژکتور برسد در قسمت ریل سوخت قرار میگیرد. همانطور که گفته شد، سوخت دیزل جهت تأمین برق مورد نیاز، بوسیله ژنراتورها به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود.

شرکت پایور دیزل آسیا با داشتن نمایندگان فروش در نقاط مختلف ایران آماده مشاوره و خدمت رسانی به مشتریان می باشد. اما در بخش فنی و ساختار این دستگاهها یک تفاوت مهم وجود دارد که حتما قبل از خرید، توجه کنید تا در آینده به مشکل نصب و راه اندازی بر نخورید. چرا که طرف ایرانی تجربه ه­ای در این زمینه برای موتورهای دیزل نداشته است. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بستهاست و سوپاپ هوا باز است. همان طور که می دانید هرچه ارتفاع از سطح زمین بیشتر شود میزان و غلظت اکسیژن نیز کمتر می شود و ما در ارتفاعات بالاتر نیاز به تجهیزات جبران کمبود اکسیژن داریم. معمولا در نسل جدید خودروها طراحی موتورها با حجم کمتر و قدرت بیشتر مواجه خواهد بود. موتور گازوئیلی اغلب در ماشین آلاتی استفاده می شود که ماهیت قدرت در آنها بسیار اهمیت دارد. نتایج آنالیز عنصری روغن موتور دیزل نشان می­دهند که مقادیر عناصر آلاینده پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد موتور در ناحیه هشدار واقع نشده ­اند و این خود می­تواند نشان دهنده و دلیل این موضوع باشد که تعویض روغن موتور پس از ۱۲۵ ساعت کارکرد موتور اصلا مقرون به صرفه و اقتصادی و علمی نمی­باشد.

نتایج نشان می­دهند که مقادیر عناصر آلاينده پس از ۱۶۰ساعت کارکرد موتور در ناحیه هشدار واقع نشده ­اند و این خود می­تواند نشان دهنده و دلیل این موضوع باشد که تعویض روغن موتور پس از ۱۲۵ ساعت کارکرد موتور اصلا مقرون به صرفه و اقتصادی و علمی نمی­باشد. نمودار شماره ۲ مقادیر عناصر افزودنی در تاریخ­ های مختلف آزمایش را نمایش می­دهد. نتایج نشان می­دهند درصد تغییرات عناصر فرسایشی پس از ۱۵۰ ساعت کارکرد روغن همگی کمتر از ۵۰ درصد و در حد قابل قبول بوده­ اند و درصد تغییرات عناصر فرسایشی در آخرین آزمایش یعنی پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد موتور در مورد اکثر عناصر کمتر از ۵۰ درصد بوده است و تنها در مورد سرب این درصد بالاتر از ۵۰ درصد می­باشد. در این جدول متوسط عناصر فرسایشی بعلاوه یک و دو برابر انحراف معیار نیز در این جدول آورده شده است. در ماشینهایی که با موتورهای دیزلی کار میکنند، همان ابتدا هوا متراکم شده و سپس به داخل محفظه سیلندر تزریق میشود اما در پیشرانههایی که بنزینی هستند، همان اول اکسیژن و سوخت با یکدیگر ترکیب شده و بعد در محفظه سیلندر مخلوط میشوند و بعد به وسیله پیستون متراکم شده و در بالاترین نقطهای که پیستون حرکت میکند، شمع جرقه میزند و احتراق ایجاد میشود.

در موتورهای دو زمانه چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه با هم ترکیب شده اند؛ به طوری که این عملیات تنها در دو مرحله سایت centraldiesel انجام میشود. به همین سبب در هنگام تزریق دیزل به محفظه عمل سوختن به طور کامل انجام میشود. با این حال، در عمل می توان موتورهای اشتعال تراکمی را با نسبت تراکم بالا به کار برد تا بازدهی بیشتر از آنچه که با سیستم های اشتعال با جرقه قابل دستیابی بوده تولید کند. بیشتر صاحبخانه ها برق تک فاز را ترجیح میدهند، در حالیکه در کاربردهای تجاری و صنعتی اغلب برق سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد. ژنراتور یک محصول انقلابی است که برق آماده باش پاک و قابل استانداردی را در اختیار میلیون ها شرکت ، موسسه های تجاری کوچک ، و خانهها قرار میدهد. دیریست که به مثابهی فشار های متعددی که از سوی استعمارگران و خودکامگانِ دنیا بر ما اِعمال شده، کشور عزیزمان در تلاطمِ این بحران ها از بسیاری جهات آسیب دید و این صدمات غیر قابل کتمان است.

تخلیه : مجددا پیستون به سمت بالای موتور حرکت و انفجار ایجاد شده را از سوپاپ اگزوز خارج میسازد. ١- وقتی پیستون در حرکت به سمت بالا می باشد ، سیلندر شامل یک هوای بسیار فشرده می باشد. استفاده آنها از جرقه الکتریکی، تزریق سوخت، و سیستمهای مدیریت موتور سطح بالا نیز باعث آسانی عملکرد نسبت به موتورهای وسایل نقلیه هوایی با جرقه احتراقی کرده است. شرکت پایور دیزل آسیا با برگزاری دوره های آموزشی دیزل ژنراتور در جهت ارتقاء سطح دانش متقاضیان این صنعت، در تلاش است تجربیات خود را منتقل کرده تا بتوانیم در شرایط بی برقی و اضطراری خسارات را جبران کنیم و باری از نیروگاه های برق برداشته تا همه بتوانیم از این نیاز ضرروی بهره بگیریم. موتورهای دیزل مدرن پیشرفت بسیاری کرده اند و با سیستم تزریق مستقیم توربو در خودروهای امروزی، متوجه تفاوت بین موتورهای گازوئیلی و دیزل شدن سخت است. میزان شاخص در آخرین اندازه­ گیری نیز در وضعیت هشدار یعنی پین مقادیر متوسط تغييرات بعلاوه یک انحراف معیار و دو انحراف معیار نمی­باشد. در این جدول متوسط عناصر فرسایشی منهای یک و دو برابر انحراف معیار نیز نشان داده شده است.

ضمنا میزان کرم نیز در این اندازه ­گیری حدود ۴۹ درصد تغییرات داشته است و درصد تغییرات تمامی عناصر در ۱۵۰ ساعت کارکرد موتور کمتر از ۵۰ درصد می­باشند. در موتورهای دیزلی ، فشرده سازی هوا حدود 25 برابر شدیدتر از موتور بنزینی صورت گرفته و بعد با ورود سوخت، به خاطر دمای خیلی بالای سیلندر که از فشرده سازی هوا ناشی شده است، انفجار صورت می گیرد. ژنراتور باید توان مورد نیاز پیشبینی شده معتبر را بدون آسیب فراهم کند این امر با دادن یک یا چند رتبه به ژنراتور بدست میآید. قیمت روغن موتور دیزل ایرانول ، از بهترین روغن موتور دیزلی با کیفیت ایرانول با کیفیت ایرانول ۹۰۰۰ ، ایرانول ۱۷۰۰۰ و ایرانول ۷۰۰۰ با بهترین لیست قیمت موتور دیزلی در مقایسه با برندهای روغن دیزل بهران و روغن دیزل پاس یا اسپیدی می باشد. قیمت روغن موتور بهران توربو دیزل 15W40 در سانا شیمی البرز. هم چنین شما می توانید انواع روغن موتور های مختلف را از شرکت تولید کننده توربو دیزل بهران خرید نمایید . در واقع نوع عملکرد موتور برق های گازوئیلی، مانند دیزل ژنراتورها، در سایز و ابعاد کوچک تر می باشد. موتور های متوسط برای کاربری نیمه صنعتی و کارگاهی: این موتور های دیزلی که ساختار آنها در انواع دوسیلندر، سه سیلندر، چهار سیلندر، موجود می باشند برای انواع مصارف کارگاهی و نیمه صنعتی که معمولا تا توان 100 کاوا تا تامین می کنند، از برند های مطرح این مدل موتور ها می توان به موتور های دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز ایدم که از تولیدات داخلی ایران هستند نام برد.

تولید این نوع گازها درموتورهای دیزلی علاوه براین که سبب آلودگی محیط زیست میشوند به موتور دستگاه هم میتوانند آسیب برسانند. موتورهای دوزمانه کاملاً سوخت را استفاده نکرده طوریکه آلودگی زیادی را ایجاد می نمایند. ۵- دریچه های سوخت بسته می شوند و پیستون به سمت بالا برگردد و ورودی های مکش هوای فشرده را می بندد. سنسورهای روغن موتور ژنراتور دارای کنتاکت محافظ ، یک دیافراگم لاستیکی قابل ارتجاع میباشند که به نسبت فشار روغن حرکت میکنند. بزرگترین تجهیزات دیزلی با چرخ لاستیکی مورد استفاده در صنعت معدن ، کامیونهای خارج جاده با 2500 اسب بخار توان هستند که قادر به حمل 300 تن بار میباشند. این نوع خودروها در کل گرانتر از خودروهای بنزینی میباشند. شرکت پایور دیزل آسیا با داشتن امکانات به روز در جهت تولید انواع دیزل ژنراتور و ژنراتور گازسوز در رنج توانی 22 تا 3500 کیلو ولت آمپر توانسته است نیاز های کشور را در مصارف خانگی، تجاری، بیمارستانی، دیتاسنتر، کشاورزی، پتروشیمی ها و … تأمین کند و روز به روز به دانش خود افزوده و امکان خدمت رسانی به تمام مشتریان را در سرتاسر ایران فراهم سازد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده میشود که در نتیجه آن سوخت شعلهور میشود.

همانگونه که اعداد جدول نشان می­دهند درصد تغییرات سدیم در روغن پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد روغن 8/33 درصد بوده است و در بقیه عناصر درصد تغییرات بسیار پایین بوده است. همانگونه که نتایج آزمایش ­ها نشان می­دهند تغييرات ویسکوزیته در تمامی اندازه ­گیری­ ها بسیار متفاوت بوده و نتیجه مطمئن و قابل اطمینانی از نحوه این تغییرات حاصل نمی­شود. ویسکوزیته (Viscosity) یا گرانروی مهم­ترین مشخصه فیزیکی روغن می­باشد که مقاومت آن را در مقابل سیلان تحت نیروی جاذبه نشان می­دهد و معمولا در دمای ۴۰ و ۱۰۰ درجه سانتی­گراد اندازه ­گیری می­شود. در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از خود اشتعالی) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد. در صورت قطعی برق شروع به کار میکنند و نیز به محض برقراری مجدد، خاموش میشوند. 50 درصد کاهش مونواکسید کربن و 30 درصد کاهش گاز دی­ اکسید­کربن هم از مزایای این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی در زمینه آلایندگی هوا است.