تفاوت بین پله برقی و آسانسور

زمانی که پله برقی و یا رمپ در یک محلی نصب و راه اندازی می گردد مانند آسانسور و بسیاری از تجهیزات صنعتی دیگر، باید در بازه های زمانی مشخص، مورد بازدید و بررسی قرار بگیرند. این امر باید توسط افراد متخصص و کارشناس در این حوزه صورت پذیرد تا در صورت وجود مشکل، سریعا شناسایی شده و برطرف گردد تا امنیت جانی افرادی که از پله برقی و یا رمپ استفاده می کنند به خطر نیافتد. شرکت آسانسور و پله برقی امیدیار با هدف ارتقاع و ارایه خدمات متفاوت در زمینه مشاوره، طراحی، فروش، نصب و خدمات پس از فروش این صنعت در سال 1386 شروع به فعالیت نموده است. موارد مهم در استاندارد پله برقیپله های برقی، کاربرد زیادی در طول روز دارند و از ظرفیت جا به جایی بالایی برخوردار هستند؛ بنابراین در ساخت و نصب آنها باید استانداردهایی رعایت شود تا سلامت کاربران را به خطر نیاندازد. پله برقی، مجموعه ای از پلکان به هم پیوسته است که به منظور جا به جایی افراد بین طبقات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. پله ها در این سیستم به صورت چرخه ای تکرار شونده و بازگشتی در گردش هستند و موتور باید توانایی وزن افراد روی پله ها را داشته باشد.

مجموعه کتاب های راهنمای جامع نصب آسانسور و پله برقی و راهنمای جامع سرویس آسانسور و پله برقی منتشر شد.

از پله برقی غیر تجاری در ایستگاه های قطار و پایانه های مسافربری استفاده می شود. در سیستم پیاده روی متحرک یا رمپ به جای استفاده از استپ از پالت بهره می گیرند و همان نقشی را که پلکان در مجموعه پله برقی ایفا می کند را پالت در سیستم رمپ دارد و افراد در هنگام جابجایی بر روی آن می ایستند. زمانی که بخواهیم ارتفاع یک پله برقی را برای طراحی بدست آوریم باید اندازه فاصله دو طبقه از هم را داشته باشیم تا بر اساس آن ارتفاع پله برقی برای ساخت، تعیین شود. این نوع از پله برقی ها را معمولا در فضای باز مثل پل عابر پیاده نصب می کنند. پله برقی نیمه تجاری در طول 24 ساعت شبانه روز در حال کار هستند و در زمان های پر ترافیک نیز به خوبی قابلیت سرویس دهی به مسافرین را دارند. در طراحی پله برقی به فاصله عمودی بین طبقات برای به دست آوردن شیب درست باید توجه گردد.

نصب این تابلو همچنان ادامه دارد با اینکه بدلیل تاثیرات مخرب بر ولتاژ و مصرف بالا در برخی شهر‌‌‌‌های بزرگ در ایران ممنوع شده‌است. اما در ساختمانهایی که نیاز به پروانه پایان کار ندارند و یا در تعمیرات آسانسور‌‌‌‌های قدیمی همچنان به دلیل قیمت پایین تر آن نسبت به تابلو‌‌‌‌های جدید پیشنهاد می‌شود. با پیشرفت الکترونیک صنعتی و ارزان‌تر شدن اینورترها استفاده از آن‌ها در تابلو‌‌‌‌های فرمان آسانسور رایج شده است و کم کم جایگزین سیستم‌‌‌‌‌های کنتاکتوری می‌شوند. کاهش تکان ها در هنگام تغییر سرعت و افزایش ضریب توان به دلیل اتصال با واسطه از طریق بانک خازنی اینورتراز مزایای تابلو‌‌‌‌های فرمان اینورتری است که به تابلو‌‌‌‌های درایودار شناخته می‌شوند. در طراحی آسانسور علومی همچون مکانیک، برق و الکترونیک، معماری و صنایع مورد استفاده‌است. به همین علت هیچگاه یک متخصص به تنهایی قادر نخواهد بود که یک آسانسور را به تنهایی و با تکیه بر یکی از شاخه‌‌‌‌‌های علوم طراحی نماید.

هرگاه پله برقی بعنوان عامل اصلی جابجائی مسافر بین طبقات انتخاب شود، پیشنهاد می گردد که در مجاورت پله برقی، راه پله ای نیز در نظر گرفته شود . همچنین ممکن است لازم باشد که آسانسور ویلچربری در مجاورت پله برقی درنظر گرفته شود تا معلولین بتوانند از آن استفاده نمایند. درنهایت، رعایت هارمونی پله برقی با دکوراسیون داخلی محل نصب نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. معماران و طراحان داخلی می توانند طیف وسیع و متنوعی از سلایق و رنگ ها را برای دستگیره و حفاظ های پله انتخاب نموده و سفارش دهند. از نکات جالب در مورد پله برقی می‌توان به نحوه نصب آن اشاره کرد. پله برقی نیز مانند سایر دستگاه‌‌‌‌های مکانیکی نیاز به سرویس و نگهداری ماهیانه دارند که این امر میبایست توسط متخصصین انجام گردد.

تفاوت بین پله برقی و آسانسور

سیبرگ، کلمه پله برقی را از ترکیب دو واژه ESCALA که در لاتین به معنای پله ها می باشد و ELEVATOR که به معنای آسانسور است ابداع نمود. در 1910 سیبرگ حق ثبت اختراع خود را به شرکت آسانسور اوتیس واگذار نمود. علیرغم پیشرفتهای بسیاری که در زمینه تکمیل این اختراع از بدو تولد تا کنون صورت گرفته، اما طراحی اولیه سیبرگ، هنوز هم اساس ساخت پله برقی است.

قطعات پله برقی به همراه اصطلاحات پله برقی

وزنه یا ترکیبی از وزنه‌هاست که برای متعادل کردن وزن کابین و بخشی از ظرفیت آسانسور بکار می‌رود. این سیستم برای چاهک‌های با عرض کم استفاده می‌شود که درب کابین به‌صورت اتوماتیک درون کابین بازشده و درب طبقه به‌صورت لولایی بوده و توسط کاربر به‌صورت دستی باز می‌شود. خرپا سازه ایست فلزی و توخالی که قسمت پائین و بالای پله برقی را بهم متصل می کند.

در اغلب موارد، شرکت های نصاب تجهیزات مورد نیاز پروژه خود را از شرکت های سازنده تهیه نموده و آنها را مطابق سلیقه و نیاز مشتری فرآوری و نصب می منبع کنند. چرخهای هدایت کننده، زنجیر پله ها، مجموعه پله ها ، گیربکسها و فلکه ها همگی قبل از ارسال از کارخانه، در داخل خرپا و در محل خود نصب می شوند. شرکت آسانبرکاران عرشیان بر اساس پروانه بهره برداری مجوز تولید 375 دستگاه انواع پله برقی را در سال 1398 از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت نموده است.

  • جهت ثبت نام حجره اینترنتی کسب و کار خود ابتدا قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.
  • فرم بازرسی و سرویس ادواری باید در نزدیک پله برقی نصب شده یا در مقر ساختمان در دسترس باشد.
  • “پله برقی چگونه کار می کند؟” عرشیان اینجاست تا بینشی جدید را ارائه دهد.
  • به عنوان مثال در مراکز خرید مکان پله برقی باید به گونه ای طراحی شود که افراد دسترسی مناسبی به فروشگاه ها داشته باشند و در واقع پله برقی ها می توانند یک نوع راهنما و کنترل کننده مسیر حرکتی افراد باشند.
  • هرچه از آسانسور شما بیشتر استفاده شود، احتمال شکستن قطعات بیشتر می ‎ شود.
  • اشتباه– بسیاری از مردم فکر می کنند پله برقی خیلی سریع حرکت می کند.