آموزش عیب یابی خودرو با موتور دیزلی + مزایا و معایب موتور دیزل

موتورهای دیزلی، نوعی پیشرانه است که در فرایند خود به شیوهای متفاوت از خواهرخوانده خود یعنی موتورهای سایت centraldiesel بنزینی عمل میکند. همانگونه که اشاره شد موتور دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتور های چهار زمانه و دو زمانه تقسیم می شوند. در ایالات متحده آمریکا همچون بسیاری از کشورها از موتور دیزلی بر روی کامیونها و اتوبوسها استفاده می شود. پر کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشد زیرا بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها قابل نصب است و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت پیش فرض قابل خواندن می باشد. در میان مدل های مختلف دیزل ژنراتور پرکینز ایرانی دیزل ژنراتور مدل 4.244MN که دارای توان 50 کاوا می باشد از پرفروشترین موتور ژنراتور ها در بین دیگر دیزل ژنراتور های پرکینزتبریزی می باشد که اکثر شرکت ها و موسسات از این دیزل ژنراتور ها استفاده کرده اند همانطور که مطرح شد این دیزل ژنراتورایرانی را میتوان با انواع ژنراتور ها مطابق درخواست مشتری برروی شاسی کوپله و با سایر متعلقات آن به همراه تابلو دستی یا اوتوماتیک بنابه درخواست مشتری مونتاژ کرد.

موتور که انرژی شیمیایی سوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی مورد نیاز ژنراتور می کند و تامین کننده انرژی ورودی مورد نیاز ژنراتور می باشد که در ذیل نگاهی اجمالی به ساختمان، سیستم ها و قطعات آن خواهیم داشت. در موتورهای بنزینی ابتدا هوا و سوخت با یک نسبت از قبل تعریف شده وارد سیلندر شده و سپس به کمک یک سیستم احتراق داخلی که عملش به جرقهزنی شمع ختم میشود، سوخت و هوا منفجر شده و پیستون را به حرکت در میآورد. با این تفاوت که اولاً فاقد سیستم جرقه زنی هستند و ثانیاً در آن ها از نسبت تراکم های بالاتر در حدود 14:1 الی 22:1 استفاده می شود. که 99 درصد موتور برق ها دارای سیستم هوا خنک می باشند. این موتورها فرایندی مشابه موتورهای بنزینی دارند با این تفاوت که مرحله انفجار در این موتورها بهوسیله شمع اتفاق نمیافتد بلکه با تراکم هوا رخ میدهد؛ بنابراین در پاسخ به افرادی که میپرسند آیا موتور دیزل شمع دارد؟

۲- فشار تولید شده توسط احتراق سوخت، پیستون را به سمت پایین می راند.این مرحله ی قدرت می باشد. کمبود اکسیژن طرز کار دیزل ژنراتور را با اختلال مواجه می کند. موتور EFD می تواند سطح استاندارد آلايندگي یورو5 را پاس کند اما با توجه به نیاز بازار در زمانی که این موتور عرضه میشود، استانداردش یورو4 خواهد بود ولی بعدها با ارتقا استاندارد ملی، استاندارد این موتور هم ارتقا پیدا خواهد کرد. در واقع واژه «دیزل» از نام رودولف دیزل مخترع نامدار آلمانی برگرفته شده است که ایده ساخت نوعی پیشرانه در سال 1986 در ذهنش شکل گرفت و توانست به این ایده در سال 1982 جامه عمل بپوشاند. تحت نام تجاری خود به بازار عرضه مینمایند. هنوز دیزل ۵۰ درصد بازار اروپایی را در اختیار دارد اما این روند رو به افول است و پیشبینی شده که در آینده نه چندان دور خودروهای هیبریدی بخش بزرگی از سهم دیزل را از آن خود کنند و دیزل از بازار حذف شود که از نظر من این پیشبینی حداقل در مورد سواری دیزلی منطقی است. رحمانی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان تصریح کرد: این اتفاق در ایجاد فرصت های جدید همکاری با برخی از کشورها موثر واقع خواهد شد و با این حال در تامین برخی اقلام اساسی هم محدودیت هایی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در این خصوص در حال برنامه ریزی و تحلیل دقیق شرایط هستیم.

این محصول در کلیه موتورهای دیزلی چهار زمانه، توربوشارژ و سوپرتوربوشارژ، ماشن الات راهسازی، حفاری معادن، ساختمانی، کامیونت ها و ماشین آلات کشاورزی که درجه و سطح کیفی API CF-4/CF و پایین تر توصیه شده باشد قابل استفاده است. بزرگترین موتورهای دیزل برای برقرسانی کشتیهای باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده میشود. همه مشتریان توانایی و تخصص راه اندازی یک وسیله خاص را ندارند، به همین دلیل اگر یکی از این موتورهای دیزلی تولید شده توسط کارخانه ها نصب ساده ای داشته باشد و حتی افراد عادی و بدون تخصص نیز بتوانند آن را به کار بیاندازند، امتیاز و مزیت بسیار بزرگی برای آن محصول به حساب می آید. در محدوده اندازه حدود 50 مگاوات و بالاتر، یک توربین گازی با چرخه باز در بار کامل نسبت به مجموعه ای از موتورهای دیزلی کارآمدتر و بسیار مفیدتر است. او یادآور شد: درحالحاضر خودروهای دیزلی سواری زیادی در سراسر جهان در حال تولید است. او افزود: سالانه خودروها آزمون میشوند و آزمون آلایندگی دارند اینکه انژکتورها تنظیم هستند یا خیر و چه قطعاتی نیاز به تعویض دارند اما در کشور ما چون فرهنگ استفاده درست از خودرو وجود ندارد و صاحب خودرو بدون در نظر گرفتن استهلاک قطعات از آنها حداکثر بهرهبرداری را دارد، درنتیجه بخشی از مشکلات موجود آلودگی هوا به این امر برمیگردد.

گفت: با توجه به مشکلات دیزل در حوزه آلودگی هوا و وضعیت نامساعد کشور به لحاظ سوخت دیزل، فلسفه تولید سواری دیزلی که از سوی برخی خودروسازان مطرح میشود، برای من روشن نیست. البته موضوع فقط منحصر به کارگاه ها و فضای باز نیست و گاهاً حتی در فضای بسته نیز به علل مختلفی استفاده از موتور جوش دیزل توجیه بیشتری نسبت به استفاده از انشعاب برق دارد. با این حرکت، سوپاپ هوا باز و سوپاپ تخلیه بسته میشود. در موتورهای چهارزمانه سوپاپها بالای پیستون قرار دارند، درحالیکه در موتور دو زمانه، سوپاپ هوا روی بدنه سیلندر و پایینتر از سوپاپ تخلیه قرار دارد و باز و بستهشدن سوپاپ هوا، توسط خود پیستون انجام میشود. در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد. در این مرحله از فرایند موتور دیزل، پیستون درحالیکه همچنان در نقطه بالای مرگ قرار دارد، میزانی از سوخت دیزلی مثل گازوئیل درون سیلندر پاشیده میشود که به علت وجود هوای بسیار داغ 600 درجه سانتیگرادی بهسرعت منفجر میشود، در این مرحله آنقدر فشار ثابت میماند تا تمام سوخت دیزل بسوزد.

این موتورها به دلیل آن که از سوخت دیزل یا همان گازوئیل استفاده می کنند، نسبت به موتورهای بنزینی بسیار کم مصرف تر بوده و هزینه کمتری را نیز نیاز دارند. نکته مهم درباره استفاده از موتورهای دیزلی این است که حتماً باید از روغن استاندارد برای آن استفاده کرد. دلیل مخالفت برخی با موتورهای دیزلی، نبود سوخت استاندارد است. 3. از آنجایی که در موتورهای دیزل، پاشش سوخت بر روی هوای فشرده شده انجام می پذیرد، نیاز به فشارهای خیلی بالا داریم که برای این منظور لازم است از یک پمپ اولیه و یک پمپ انژکتور استفاده شود. ١- وقتی پیستون در حرکت به سمت بالا می باشد،سیلندر شامل یک هوای بسیار فشرده می باشد.سوخت دیزل توسط تزریق کننده به درون سیلندر اسپری می شود و به دلیل گرما و فشار درون سیلندر به سرعت مشتعل می شود.این همان رویه ای است که در موتور های دیزل چگونه کار می کنند؟ کم هزینه بودن چنین وسیله ای می تواند در ابعاد وسیع، در خصوص کاهش هزینه ها بسیار موثر باشد. برآمدگیهای بادامک شکل صفحه را به جلو و عقب می برد و علاوه بر حرکت رفت و برگشت،سبب چرخش پیستون هم می شود. کربن سخت از احتراق ضعیف شکل میگیرد و بسیار خراشنده و ساینده است، سپس سبب افزایش مصرف سوخت میشود (دود آبی)، انتظار میرود که انسداد پیستون و فشار حفظ شود.

استخراج میشود که باید مورد استفاده قرار گیرد، گفت: چگونه استفاده کردن از خودرو در کنار کیفیت سوخت بسیار دارای اهمیت است. این بدین معنی است که موتور دیزل دو زمانه هیچ کدام از مشکلات محیطی که موتور دو زمانه ی بنزینی باعث آن می شود را ایجاد نمی کند. وی افزود: سالها در کشور بحث مافیای بنزین، واردات و مشکلات آن مطرح بوده و باعث شده تا ما از فناوری جهان عقب بمانیم. آشنایی با موتور دیزل، شما را با تفاوتهای این دو نیز آشنا خواهد کرد، هرچند در این مطلب قصد بررسی این تفاوتها را نداریم چراکه در مطلبی با عنوان «هفت تفاوت موتور دیزلی و بنزینی» به این موضوع بهصورت کامل پرداختیم و حالا میخواهیم یک بحث کاملاً تخصصی درباره اینکه «موتور دیزل چیست» انجام دهیم. ورمزیار در ادامه با اشاره به سایر مزیتهای موتورهای دیزلی، گفت: این موتورها میتواند استانداردهای بالاتر را با تجهیزات کمتری بگذارند، منظور در بحث طراحی موتور است؛ از اینرو برخی کشورها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خودروهای سواری شان دیزل است. وی تصریح کرد: در موتورهای دیزلی احتراق خودبهخود انجام میشود، به طوریکه مخلوطی همگن از هوا و سوخت وارد محفظه احتراق میشود و در دما و فشار معینی مخلوط به خوداشتعالی میرسد و احتراق آغاز میشود اما در خودروهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط و بهصورت میکسشده وارد سیلندر میشود و بعد شمع جرقه میزند و احتراق صورت میگیرد ولی در خودروهای دیزلی مخلوط سوخت و هوا به خوداشتعالی میرسد بنابراین نسبت تراکم دیزل بالاتر از بنزینی است به طوری که نسبت تراکم موتور بنزینی معمولاً یک به ۸ و یک به ۱۲ است اما نسبت تراکم دیزلی از یک به ۱۴ تا یک به ۲۵ امکانپذیر است.

یک سری از مکان ها وجود دارند که نباید صدا از حد مجاز بالاتر برود، در این جا استفاده از موتور برق های بنزینی بسیار مناسب تر از موتور برق دیزل بوده است. بسیار سخت است؛ اما موتورهای دیزلی پرکینز به سادگی قابلیت جابه جایی دارند و می توان آن ها را از جایی به جایی دیگر منتقل کرد. همین حرکات میل لنگ هم به واسطه وجود دیگر مکانیزمها، به چرخها منتقل شده و در نهایت، ماشین شروع به حرکت میکند. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر میرسد. در این مرحله پیستون از بالا به پایینترین نقطه داخل سیلندر حرکت میکند که به آن نقطه پایین مرگ میگویند. Motul ۵W-40 یک روغن موتور دیزلی و بنزینی است که ۱۰۰% سنتتیک می باشد. به طور کلی همه ی بتونیر ها از نظر نوع موتور به چند دسته تقسیم می شوند. در صنایع، در طی فرآیندهای بحرانی، ژنراتورها میتوانند برق اضطراری را برای همه بارهای ضروری و انتخابشده بهاندازه موردنیاز تأمین کنند. این دیزل ژنراتور دارای توان نامی 50 کاوا و حداکثر توان 60 کاوا در حالت اضطراری نیز می باشد.

موتور دیزل چگونه روشن می شود؟ در این طرح سه موتور با کمک مشاوران آلمانی طراحی شدند. راشامگ با بررسی تفاوت موتورهای بنزینی و دیزلی در این مقاله به شما کمک می کند تا انتخاب مطمئنی را تجربه کنید. این امر کمک میکند تا مقاومت سیلندر و حلق های پیستونی نسبت به حرارت بالا رود . وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد وضعیت تولید و فروش موتورهای سواری دیزلی در تهران با اشاره به اینکه رشد فروش خودروهای سبک دیزل از سال ۱۹۹۰ آغاز شد و پس از مدتی به دلیل کاهش مصرف سوخت و بازدهی بالا به اوج رسید و از بنزینی پیشی گرفت، گفت: البته بعد از رسوایی فولکس واگن یا همان دیزل گیت اعتماد عمومی نسبت به خودروهای دیزلی از بین رفت و در ادامه وضع سیاستهای محدودکننده مبنی بر «ممنوعیت ورود دیزلیها به برخی نقاط شهرها» باعث افت شدید فروش دیزل شد. این کارشناس ارشد مکانیک در ادامه با اشاره به اینکه دومین تفاوت موتورهای دیزلی با بنزینی در نوع سوخت مصرفی است، گفت: سوخت دیزلی، انرژی حرارتی بالاتری نسبت به بنزین دارد. ابراهیم احمدی، رئیس انجمن قطعهسازان استان اصفهان که در زمینه موتور خودرو هم فعالیت دارد درباره ساخت موتورهای دیزلی در کشور به صمت گفت: موتورهای دیزلی دارای فناوری بالایی هستند.

سومین موردی که بسیار مورد توجه مشتریان و مصرف کندگان موتورهای دیزلی پرکینز قرار گرفته است، در خصوص حمل و نقل ساده این موتورها است. بنابر نظر برخی کارشناسان اگر بنزین یا گازوئیل تولیدی استاندارد باشد، آلایندگی خودروها بسیار کاهش مییابد چهبسا که موتورهای دیزلی نسبتبه بنزینی برای خودروهای سواری بینشهری مناسبتر است. شرکت پرکینز یکی از شرکت های بسیار بزرگ و مشهور در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی و سنگین است که از زمان تاسیس آن تاکنون بیشتر از 90 سال می گذرد. این موضوع شاید یکی از دلایلی باشد که مردم اروپا را به سمت خودروهای دیزلی سوق داده است؛ زیرا هزینه سوخت در اروپا بسیار بالاست. نخستین موتور دیزلی پرکینز که در همان سال 1932 روانه بازار شد، دارای قدرت 4 هزار دور در دقیقه بود که به نوبه خودش موفقیت چشمگیری به حساب می آمد. در شرایط حاضر اجرای قانون فیلتر دوده (مصوبه سال ۱۳۹۳) که بر اساس آن کلیه خودروهای سنگین موظف به نصب فیلتر دوده شدهاند، به دلیل کیفیت نامناسب گازوئیل تا حدی تحتالشعاع قرار گرفته است و تعدادی از خودروسازان و وزارت کشور نبود یا کمبود گازوئیل یورو۴ را دلیل عدم اجرای دقیق و صحیح این قانون عنوان میکنند.

بهطور قطع، موتورهای دیزل با استاندارد یورو۴ به بالا میتوانند آزمونهای آلایندگی را پاس کنند چون فناوری روز جهان در آن بهکار رفته است. ورمزیار در پایان عنوان کرد: خودروهایی با سوخت بنزینی، گازوئیلی و گازی برای کلانشهرها مناسب نیست چون تمام موتورها برای سوختن نیاز به اکسیژن دارند. این موتورها چون تراکم بیشتری نسبت به بنزینیها دارند(تراکم آنها ۲۲ به یک است اما برای موتورهای بنزینی حدود ۱۱ به یک) در نتیجه بازدهی بالاتری دارند. او تاکید کرد: بهطور معمول، در طراحی خودرو باید به این شکل عمل کنیم که ببینیم خودرو قرار است برای کجا ساخته شود اگر برای کلانشهری مانند تهران است خودرو برقی مناسبتر بوده و در این زمینه باید سرمایهگذاری کرد؛ اما برای خودروهایی که قرار است بینشهری تردد داشته باشند بهترین نوع، همین سواریهای دیزلی است زیرا هم توان بیشتری دارند و هم بازدهی بالاتری. دوزندگان تاکید کرد: در چنین شرایطی که در کشور سوخت دیزل استاندارد به اندازه کافی وجود ندارد بنابراین ورود سواری دیزلی به چرخه حمل و نقل کشور میتواند فاجعهآمیز باشد. وی با اشاره به تفاوت قیمتی موتور دیزلی و بنزینی تاکید کرد: موتور دیزل از بنزینی گرانتر است و بهطور نسبی قیمت موتور دیزل سواری نسبت به سواری بنزینی چند صد دلار بیشتر برآورد میشود.

موتورهای دیزلی یکی از عمده تولیدات این شرکت به حساب می آید که می توان گفت شرکت پرکینز به واسطه همین تولید بوده است که تا به حال تا این حد شهرت یافته است. یک نیروگاه جزیرهای در نظر گرفته شده برای منبع توان اصلی، یک اجتماع مجزا (“توان اصلی”) غالباً دارای حداقل سه ژنراتور دیزل خواهد بود، که از هر دوی آنها انتظار میرود که بتوانند بار مورد نیاز را حمل کنند. وی افزود: موتورهای دیزلی سواری نمونهسازی و آزمونهای لازم روی آنها انجام شده است از نظر بازدهی و نرخ برای مردم صرفه اقتصادی دارد، اما باید زیرساختها سوختی برای تولید انبوه این موتورها در کشور فراهم شود. رضا هاشمی، عضو هیاتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور درباره مزیت موتورهای دیزلی برای خودروهای سواری نسبتبه موتورهای بنزینی، گفت: استفاده از موتورهای دیزلی صرفه اقتصادی دارد، بهشرط آنکه گازوئیل با کیفیت تولید شود.