آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور

به همین دلیل است که بهتر است با دقت نظر و حساسیت بیشتری اقدام به خرید روغن موتور برق بنزینی و دیزل کنید. اما در کاتالوگ و دفترچه راهنمای دستگاه ذکر نشده که از چه نوع روغنی بهتر است استفاده شود. البته این را در نظر بگیرید که میزان گوگرد بالاتر از 15 PPM ممکن است به سیستم کاتالیزوری آسیب برساند. امروزه در صنعت ساخت از این دستگاه استفاده زیادی می شود. در واقع این روغن اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش میدهد و در نتیجه ساییدگی و آسیبهای ناشی از گرما و اصطکاک در بین قطعات نیز به وجود نمیآید. در این صفحه تعداد 1021 مقاله تخصصی درباره موتور دیزل که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. از جمله معیارهایی که برای آنالیز روغن موتور دیزل در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است می­توان به روش روندگرایی (Trending analysis) اشاره کرد. بدین دلیل به آنها موتورهای دو زمانه گویند که قبل از احتراق یک ضربه همفشردگی هوا و سوخت و یک ضربه اشتغال در آن وجود دارد.

وقتی پیستون در سیلندر بالا میآید، دود ناشی از احتراق به سمت سوپاپ دود میرود و این چرخه خودش را تکرار میکند، صدها یا هزاران بار در دقیقه! کاربردهای عمومی : برای ژنراتورهایی که بار یکسان پیوسته را تامین میکنند و یا به صورت موازات با فیدر توان اصلی و دائم شبکه برای ماکزیمم سطح مجاز ۸۷۶۰ ساعت در سال . اما به عنوان یک تفاوت، موتور دیزلی به خاطر نوع سوخت خود ، که گازوئیل است، آلایندگی بیشتری دارد؛ چرا که دوده های نسوخته و بوی بسیار بدی تولید می کند که برای سلامتی ضرر زیادی دارد. اما به نسبت همتای خود یعنی موتور برق دیزلی، ایمنی سوخت کمتری دارد. از نظر اقتصادی موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی گران تر هستند اما موتورهای بنزینی تراکم بیشتری دارند یعنی می توانند انرژی بیشتری را تولید کنند.

این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند. روغن موتور اکسترا توربو دیزل 15W40 یک روغن موتور دیزلی با کیفیت بالا، پایداری در گستره وسیع دمایی و کنترل عالی دوده است که از روغن پایه نیمه سنتتیک و مواد افزودنی مناسب تهیه شده است. همچنین با مطالعه مقاله بهترین مارک موتور برق، با ۵ برند برتر موتور برق در بازار ایران آشنا شوید. در حال حاضر دیزل ژنراتور ولوو دارای بهترین بازار فروش در ایران می باشد. نوع ژنراتور بر حسب نیاز ما تعیین می شود. بیشتر خانه ها به برق تک فاز نیاز دارند در حالی که کاربردهای صنعتی یا تجاری معمولا به برق سه فاز نیاز دارند.

در معیارهای دسته اول محدوده ­هایی برای خواص روغن تعیین می­شود که در صورتیکه خواص روغن در آن محدوده باشد روغن برای کارکرد مورد نظر قابل استفاده است. به ویژه در مورد سنگ دانه های بسیار سنگینی مانند ذرات پانچی فولادی ، توصیه می شود میزان بار را تا حدود ۵۰٪ ظرفیت ماشین کاهش داد.زیرا بار اضافی باعث وارد شدن آسیب به ماشین و کاهش عملکرد آن می گردد. ✅ روغن دیزل CF-4 با کارایی فوق­العاده بالا که از ترکیب روغن­های پایه معدنی با کیفیت و شاخص ویسکوزیته بالا و مواد افزودنی ویژه تولید می­شود. روغن موتوری توتال، روغن موتور گازسوز توتال بعنوان یک روان کننده خاکستر متوسط بر اساس ترکیبی از روغن پایه معدنی و مواد افزودنی ویژه برای استفاده در موتورهای گازسوز اشتعالی تغذیه می شود، طراحی شده است. در حالت قطع برق شهری به صورت خودکار اقدام به تامین برق مشترکین می کند. که موتور آن انرژی لازم در جهت تولید برق توسط ژنراتور را تامین می کند.

در ظروف باز یا بدون برچسب نگهداری نکنید. هیچگاه دستگاه بتونیر را بدون مراقب و اپراتور در حالت روشن رها ننمایید. روغن مصارف عمومی بهران برای استفاده روانکاری چرخ خیاطی، دوچرخه، لولای در و پنجره و ابزارهای ساده بدون ترکیبات آرومتیک طراحی شده است. ترکیبات و عناصری که در روغن موتور بنزینی و دیزل وجود دارد؛ سبب روانکاوی هر چه بیشتر دستگاه می شود تا شما بتوانید لذت بیشتری به هنگام کار با دستگاه مورد نظر ببرید. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی، مشکلات یاد شده برطرف و پیشرانههای دیزلی بهبود پیدا کردند و به این صورت بود که بعدها از آنها در سیستم اتومبیلهای تولید شده که توسط شرکتهای بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز ساخته میشدند، استفاده شد.

به این صورت که اگر شما از روغن موتور برق بنزینی و دیزل بسیار با کیفیتی استفاده کنید و آن ها را درست سر موعد مقرر شده خود مورد استفاده قرار دهید؛ به روانکاوی هر چه بیشتر دستگاه خود کمک کرده اید تا بتوانید بیشترین بهره وری را از دستگاه مورد نظر داشته باشید. از مجموعه دیزل ژنراتورها در مکانهایی بدون اتصال به شبکه توان، مانند مواقعی که نیاز ضروری به فراهم کردن توان و انرژی است و نیز زمانهایی که شبکه وجود ندارد، استفاده می کنند. از مهمترین کاربرد دیگر موتور دیزل استفاده در دیزل ژنراتور برای تولید برق میباشد که با اتصال به یک مولد الکتریکی میتوانند تولید برق را انجام دهند. می دانید که تغییرات دمایی می تواند روی کیفیت روغن اثر بگذارد. همانطور که می دانید در دنیای امروزی بتن از پرکاربردترین مصالح ساخت و ساز به حساب می آید. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شدهبودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. اما از این طرح منصرف شد و کار بر روی طرحی از خود را آغاز نمود که سپس به افتخار او موتور دیزل نام گرفت. به هر حال، معمولا یک فرض معمول این است که اگر یک مولد در حالت اضطراری ۱۰۰۰ کیلووات باشد، در حالت پایه و دائم به ۸۵۰ و ۸۰۰ کیلووات اکتفا شود.

به دلیل دارا بودن مقاومت بالا که این میکسرها دارند از آنها در مناطق گرم وخشک یا با رطوبت بالا و با شرایط کاری سخت و دشوار استفاده زیادی می گردد که همین موضوع منجر شده تا قیمت مدل دیزلی از بنزینی و برقی بالاتر باشد ولی عملکرد میکسر بتن دیزلی در مناطق سردسیر کمی کاهش می یابد که این یکی از ایراد و معایب های این دستگاه بتن ساز سایت centraldiesel محسوب می شود. اضطراری از مواردی نیست که بتوان مبلغ ثابتی را به آن اختصاص داد. معمولا هر ۱۰ ساعت کار با دیزل ژنراتو باید سطح روغن آن را کنترل کرد و در هر ۵۰۰ ساعت روغن باید تعویض شود. ولی در بقیه بخش­ ها ایپکو با توجه به تجربه طراحی موتور EF7 با دانش داخلی کار طراحی را انجام داده است. به این معنی که این دستگاه نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل توسط موتور را به ژنراتور انتقال داده و در خروجی جریان برق را به ما می دهد. به همین دلیل است که برخی از دیزل ژنراتورهای کوپله شرکتهای معتبر داخلی کیفیتی به مراتب بالاتر از دیزل ژنراتورهای کوپله فابریک (خارجی) دارند. چه عوامی کیفیت کوپله دیزل ژنراتور را مشخص میکند؟ همانطور که از نام این ابزار ها مشخص می باشد، بتونیر های دیزلی با استفاده از موتورهایی با سوخت گازوئیل طراحی و عرضه می شوند.

در واقع هم موتور باید توان تولید این نیرو را (که بر حسب اسب بخار نیز عنوان می شود) داشته باشد و هم ژنراتور باید بتواند با نیروی محرکهای که موتور تولید میکند این خروجی را بدهد. کاهش هزینه برق پشتیبان و آسان نمودن نصب ژنراتورها در این دوره در حال رواج است. عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن در سرماست و عدد بعدی گرانروی آن را در دمای کارکرد موتور نشان می دهد.عدد 15 بیانگر حداقل گرانروی روغن در فصل سرد سال و دمای پایین میباشد و عدد 40 بعد از w حداکثر گرانروی روغن در فصل گرم و دمای بالا را نشان میدهد. همانطور که از نتایج می­دهند تغييرات TBN از مقدار توصیه شده در کلیه آزمایش­ ها بیشتر بوده و این عامل نیز نشان دهنده قابلیت استفاده از روغن تا ۱۵۰ ساعت کارکرد آن می­باشد. سیستم سوخت رسانی موتور که وظیفه پودر کردن سوخت و گاز بندی محفظه احتراق را بر عهده دارد و به عبارتی قطعه ای که وظیفه جریان و تنظیم میزان سوخت و فشار لازم جهت پاشش سوخت را بر عهده دارد.

دیزل ژنراتور ها ابعاد مختلفی دارند که این ابعاد توسط توان ظاهری آن ها مشخص می شود. این روغن برای خودروهای دیزلی مدل 2004 به بعد که مجهز به سیستم کنترل آلودگی (EGR) هستند و میزان گوگرد سوخت آنها حداکثر 5000 PPM است، مناسب خواهد بود. در موتورهای احتراق داخلی، چهار فاز به صورت چرخه ای وجود دارند که عبارتند از مکش، تراکم، احتراق و تخلیه. در دیزل ژنراتور ها اجزای مکانیکی بسیاری وجود دارد که دائما در حال کار و حرکت می باشند لذا برای کارایی بهتر نیاز است که اجزا روغن کاری شوند. در بازار دیزل ژنراتور ایران هر دستگاه دیزل ژنراتوری که کار کوپله آن خارج از کشور انجام شده باشد دیزل ژنراتور کوپله فابریک می نامند. روغن کاری موتور گازی محل دفن زباله که تولیدکنندگان برای آن به مقدار خاکستر روغن بین 0.7 تا 1 درصد نیاز دارند. افرادی که در سایر شهرها از کیفیت ومرغوبیت کالای خود مطمئن نبوده و یا رضایت ندارند. باید توجه داشت که برای مقادیر بیشتر فرسایش این درصد باید کمتر و برای مقادیر کمتر این درصد باید بیشتر در نظر گرفته شود. یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند.

نشتی کانالهای آب داخل سیلندر بدلیل وجود ترک در انها و یا سر سیلندر لذا برای رفع مشکل باید موتور دیزل ژنراتور را تعمیر و سرویس نماییم. ۴-حفاظت های مختلف افزایش درجه حرارت آب کاهش فشار روغن . دیزل ژنراتور های تک فاز معمولا در توان های پایین و دیزل ژنراتور های سه فاز در توان های مختلف ساخته میشوند. این شرکتها دیزل ژنراتورهای کوپله خود را بسته به نیاز بازار به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت، شاسی موبایل و … دلیل افزایش قدرت این موتور؛ پاشش سوخت با فشار بسیار بالا و توربو شارژ قوی آن است و دلیل کاهش مصرف سوخت نیز، راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت بهخودروهای بنزینی است. در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد. در همین راستا شاخص ­ها و معیارهای پایش وضعیت روغن که در خصوص نحوه عملکرد روغن نیز موثر می ­باشند مورد بررسی و تحليل قرار گرفته ­اند.

این دستگاه ها به طور قراردادی بر اساس توان تولید برق بر حسب “کیلو ولت آمپر” (kVA) و یا کیلو وات (kW) تقسیم بندی می شوند. به طور کلی آنالیز روغن موتور دیزل می­تواند به منظور بهبود بهروری، نگهداری و مدیریت انجام شود. وجود سیلیس در آزمایش ­های روغن می­تواند بعلت ورود گردو غبار به درون موتور باشد. برند های مختلفی از آنها وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به موتور مارگو، موتور لیستر، موتور کوپ، موتور کاما اشاره داشت. در سبد سوختی که مصوب شده است حدود 23 درصد تولیدات داخل باید طی یک دوره مشخص گازوییل سوز شود. نمودار شماره ۵ تغییرات گرانروی در روغن­ های مورد آزمایش با زمان­ های کارکرد مختلف را نمایش می­دهد. میکسر بتن یا مخلوط کن بتن علاوه بر ظرفیت های مختلف همراه با كوپله با موتور بنزينی، ديزلی يا الكتروموتور برقی تك فاز و سه فاز، ساده و گیربکس دار عرض و تولید می گردند. از این دستگاه می توان هنگام مخلوط کردن بتن به دو صورت خشک و تر استفاده کرد. کفایت می کند. به همین خاطر شرکت های تولید کننده انواع روغن های صنعتی برای این گونه از مصارف روغنی را به شکل پایه تولید می کنند که می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

گشتاور این موتور که نشاندهنده قدرت بالای آن است حدود 100 نیوتن متر بیشتر از موتور 1700 سی سی بنزینی است؛ یعنی با 200 سیسی کمتر در حجم موتور، 100نیوتنمتر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع خاصی از موتورهای درونسوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند. اما برای استفادههای معین در حالت بار جزئی، حتی در این سطح از قدرت، مجموعه دستگاههای دیزل بعضی مواقع به علت بازده بالاترشان، به توربینهای گازی سیکل باز ترجیح داده میشوند. میکسر های بتنی و بنزینی داغ می کنند و هر یک ساعت یک بار به خاموش شدن احتیاج پیدا می کنند اما میکسرهای دیزلی نیاز به خاموش کردن ندارند و می توانند ساعت ها فعالیت داشته باشند. درواقع بتونیر، که با نامهای میکسر بتن ، مخلوط کن بتن ، ملات ساز و خلاطه بتن نیز معرفی شده است به ماشینی گفته می شود که بتن را به چرخ در می آورد تا موجب مخلوط شدن آن گردد.