هیوندای آیونیک 5 یکی از محبوب ترین خودروهای برقی امروزی در جهان است. این خودرو به لطف ویژگی هایی مانند ظاهر جذاب، برد خوب و تجربه رانندگی خوب در بازار به موفقیت دست یافته است. با راه اندازی مدل سال 2025، این خانواده خودرو بهتر از همیشه شده اند، زیرا اکنون همه مدل ها دارای شارژر NACS به صورت استاندارد هستند و مدل جدید XRT نیز برای علاقه مندان به آفرود در دسترس است.
معرفی مدل آفرود XRT
نسخه XRT دومین نسخه ویژه ای است که به خانواده Ionic 5 اضافه شده است. این مدل از سطح زمین 0.9 اینچ یا 2.28 سانتی متر بالاتر است و از تنظیمات تعلیق خاصی استفاده می کند. چرخ های 18 اینچی این نسخه نیز توسط لاستیک های آفرود احاطه شده اند. اگرچه هیوندای به نصب محافظ های ویژه در زیر بدنه اشاره ای نکرده است اما به نظر می رسد در این زمینه اقداماتی انجام شده است.
در نمای بیرونی، مدل XRT دارای سپرهای مشکی انحصاری جلو و عقب و قلاب های یدک کش قرمز رنگ است. زوایای ورود و خروج این نسخه به ترتیب 19.8 و 30 درجه اعلام شده است که به ترتیب 2.3 و 4.6 درجه بهتر از نسخه استاندارد است. از دیگر تفاوتهای این نسخه با نسخه استاندارد میتوان به مواردی مانند قاب مشکی برای آینههای جانبی، زیرپاییهای مقاومتر و استفاده از روکش صندلی متفاوت اشاره کرد.
باتری ها و دامنه حرکت را ارتقا دهید
علاوه بر معرفی جدید در نسخه دوربرد باتری 77.4 کیلووات ساعتی با باتری 84 کیلووات ساعتی جایگزین شده است. در جدول زیر می توانید دامنه حرکت تمامی نسخه ها را به صورت جداگانه مشاهده کنید.
هرس کردن | انتقال انرژی | برد فعلی بر حسب کیلومتر | برد جدید بر حسب کیلومتر؛ بر اساس تریم، رینگ و نوع لاستیک متغیر است |
محدود است | تمام چرخ ها | 418.43 | 402.33 تا +450.62 |
se/torrent | تمام چرخ ها | 418.43 | 402.33 تا +450.62 |
XRT | تمام چرخ ها | – | 402.33 تا +450.62 |
SE/SEL/LTD | چرخ های عقب | 487.63 | 498.9+ |
محدوده استاندارد SE | چرخ های عقب | 354.05 | 386.24+ |
مدل جدید XRT به دو موتور و باتری 84 کیلووات ساعتی مجهز شده است. از جزئیات موتور اطلاعاتی در دست نیست، اما شاید مانند سایر مدل های دو موتوره، قدرت آن به 320 اسب بخار و 605 نیوتن متر گشتاور برسد.
تغییرات در طراحی و ویژگی ها
این شرکت کره ای در نمای بیرونی IONIQ 5 2025 علاوه بر چرخ های آیرودینامیکی بیشتر، از سپرها و رینگ های مختلف استفاده کرده و سه رنگ جدید مات را به لیست رنگ ها اضافه کرده است. به روز رسانی هایی در داخل کابین وجود داشت که مهم ترین آنها عبارت بودند از: ارتقای سیستم تهویه، افزودن پورت های USB-C، نصب دکمه های فیزیکی برای گرمایش صندلی و پشتیبانی بی سیم از سیستم های Apple CarPlay و Android Auto.
در بالا اشاره کردیم که Ionic 5 2025 دارای یک درگاه شارژ NACS است. این ویژگی به مالکان اجازه می دهد تا به بیش از 17000 ایستگاه شارژ تسلا سوپرشارژر دسترسی داشته باشند. هر خودرو به آداپتور CCS نیز مجهز شده است بنابراین مشکلی در سازگاری با ایستگاه های شارژ دیگر وجود ندارد.
تولید در کارخانه جدید
قیمت Ioniq 5 2025 هنوز اعلام نشده است، اما هیوندای اعلام کرده است که شامل یک اعتبار مالیاتی 3750 دلاری می شود. این خودرو اولین مدلی است که در کارخانه جدید هیوندای در گرجستان (Metaplant) تولید می شود.
منبع: https://akharinkhodro.ir/car-news/foreign-car/%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%DB%B5-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D8%B1/