مورد آخری که باید به آن توجه کنید این است که در ماشین های دیزلی فیلتر هوایی وجود دارد که برای مسافت های طولانی و جلوگیری از آلودگی است، بنابراین اگر شما برای مدت زمان زیادی رانندگی نکنید این فیلتر ها مسدود می شوند و باید تعویض نمایید. آخرین معیاری که وجود دارد مربوط به آلودگی های محیط زیست است، در این مورد موتور های دیزلی آلودگی بیشتری برای محیط زیست ایجاد می کنند که به خاطر گاز هایی مثل دی اکسید کربن و سولفات است که از خود خارج می کنند. توجه داشته باشید که خودروهای دیزلی دارای فیلتر ذرات DPF برای جلوگیری از آلوده کردن هوا هستند که اگر برای مدت طولانی در بزرگراهها رانندگی نکنید، ممکن است گرفته و مسدود شود. یک مهندس و مخترع آلمانی به نام رودولف دیزل، در سال 1878 درست قبل از این که دست به اختراع یکی از مهمترین اختراعات دنیا بزند، به مدرسه پلی تکنیک آلمان رفت و در آنجا با مباحثی همچون پیشرانههای بنزینی و موتورهای بخار آشنا شد. اگر شما سوخت دیزل (گازوئیل) با بنزین مقایسه کنید ، آنها متفاوت هستند . در واقع برای تبدیل انرژی سوخت دو مرتبه حرکت رفت و برگشت پیستون لازم است در هربار چرخش میلنگ این امر اتفاق می افتد.
- به خاطر داشته باشید که موتورهای دیزلی به دلیل نداشتن شمع، هوا را وارد و سپس فشرده میکنند و همین موضوع موجب تزریق مستقیم سوخت درون محفظه احتراق میشود.
- تزریق سوخت در داخل محفظه با دمای بالا، انفجارهای لازم برای حرکت پیستون ها را بدون دخالت جرقه داخلی مورد نیاز، مثل موتورهای بنزینی را ایجاد می کند.
- سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن میباشد.
- هزینههای تعمیرات و نگهداری در خودروهای دیزلی بیشتر از خودوهای بنزینی است.
- شرکت ثمین خودرو دیزل با حمایت و تجربه هلدینگ آریا اورست ماشین تاسیس و شرکت کرمان دیزل بوتیا از سهامداران عمده آن میباشد.
موجود است.همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند. موتور های بنزینی نیز مانند موتورها دیزلی دارای چهار بخش ( مکش و تراکم و قدرت و تخلیه ) هستنند . موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد .
بهترین قطعات اصلی گیربکس و دیفرانسیل کامیون در دنیا
بنزین به موتور تحویل داده می شود و با هوا مخلوط می شود و سپس توسط پیستون ها فشرده می شود و از جرقه های ساخته شده از شمع ها مشتعل می شود. از طرف دیگر موتورهای دیزلی قبل از تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق هوا را فشرده می کنند. موتورهای دیزلی نیازی به شمع ندارند زیرا هوای بسیار فشرده گرم شده و باعث سوختن سوخت می شود. فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتور دیزل نیازی به شمع ندارد، چون مخلوط هوا و گازوئیل تا حدی فشرده میشود که گرمای کافی برای احتراق ایجاد شود. ایجاد چنین فشاری در موتور، نیازمند مقاومت بالای موتور است و همین نکته است که ساخت موتورهای دیزلی را سختتر و پرهزینهتر میکند و موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی معمولا سنگینتر و گرانتر هستند.
آلایندگی محیط زیست
هر چند تجربه نشان داده است که موتورهاي ديزلي به نسبت موتورهاي بنزيني مقاومتر ساخته ميشوند و دير به ديرتر دچار خرابي ميشوند. کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع خاصی از موتورهای درونسوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل مینامند. قدرت و نوع طراحی و پتانسیل قدرتی موتور های دیزل به قدری زیاد است که می تواند با سیلندر های بسیار کمتر در مقایسه با سیلندر خودرو های سواری قدرت بسیار زیادی را تولید کنند . زمانی که دیزل درباره سوخت های بنزینی مطالعه می کرد به این فکر می کرد که این مباحث کامل نیست و باید پیشرانه ای متفاوت تر و جدید تر تولید شود ت تمام ایرادات مدل های قبلی را پوشش دهد، این فکر ها باعث شد تا خود دیزل برای درست کردن این پیشرانه اقدام کند.
کارایی موتور دیزل چگونه است ؟
بهترین قطعات مجله خبری دیزل مرکزی گیربکس و دیفرانسیل کامیون در دنیا گیربکس اولین جزء… حال که پاسخ دقیق و کاملی برای این سوال وجود ندارد، به نکاتی اشاره میکنیم که به تصمیمگیری بهتر در خصوص انتخاب خودرو با سوخت مناسب کمک خواهد کرد. خودروهاي سواري ديزلي در بسياري از کشورهاي جهان چندان پراستفاده نيستند ولي با بهتر شدن طراحي خودروهاي سواري ديزلي در سالهاي اخير، با اقبال بيشتر خريداران مواجه شدهاند. توجه داشته باشيد که خودروهاي ديزلي داراي فيلتر ذرات DPF براي جلوگيري از آلوده کردن هوا هستند که اگر براي مدت طولاني در بزرگراهها رانندگي نکنيد، ممکن است گرفته و مسدود شود. و اینگونه است که هزینه نگه داری و تمرین از این موتور را به شدت افزایش می دهد. وزن بسیار بالای تانک های آلمانی نیازمند این بود که قدرتی بسیار زیاد آن را به حرکت درآورد .