بسیار پیش آمده تا افرادی که قصد خرید و فروش اتومبیل را دارند، شروع به تحقیق و شناخت درباره خودروهای مختلفی همچون دیزلی و یا بنزینی میکنند و به همین خاطر ما امروز میخواهیم تا هر آن چه را که لازم است تا درباره خودروهای دیزلی بدانید را برایتان در این مقاله به رشته تحریر دربیاوریم. هوا در داخل سیلندر بیشتر متراکم می شود در نتیجه گرمای زیادی ایجاد شده، که به روشن شدن موتور کمک می کند . در برخی از کشورها استفاده از خودروهای دیزل از نقطه نظر اقتصادی مشکل و محدودیتی ندارد. مثلا در برخی کشورهای اروپایی و کشورهایی همچون هند، گازوئیل بسیار ارزان تر از بنزین است. رابرت بوش در این سالها تولید پمپهای انژکتور (سوخت پاش) را آغاز کرد. توسعه پمپهای انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد.
- سهم عمده ای از فعالیتهای شرکت حمل و نقل کرخه ترابر تولیدات داخلی به ویژه محصولات میانی می باشد.
- گشتاور است که باعث حرکت خودرو میشود و فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل با داشتن گشتاور بالا برای جابجایی بارهای سنگین استفاده میشود.
- در این موتورها، سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق می شود و سپس با دمای بالای هوا در محفظه مشتعل می شود.
- در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سرسیلندر قرار دارد کماکان بسته ماندهاست.
- با طراحی خاصی که موتورهای دیزل دارند با گرم شدن موتور ژنراتور دیزلی، بدنه موتور خنک نگه داشته میشود.
پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد. هر چند تجربه نشان داده است که موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی مقاومتر ساخته میشوند و دیر به دیرتر دچار خرابی میشوند. یا در شرایطی که کار طولانی و سنگین است، مثلا بولدوزری که در جاده سازی به کار برده می شود، قطعا موتور دیزلی گزینه منطقی تری هستند. بررسی دقیق مزایای و معایب موتورهای بنزینی و دیزلی به شما در گرفتن تصمیم درست و خرید دستگاه مناسب کمک می کند.
انواع موتورهای دیزلی
در مورد خودروهای دیزلی، برای جلوگیری از خرابی های پرهزینه باید زود اقدام کرد. مراقبت از وضعیت شمع ها و بررسی برای تعویض و نگهداری فیلتر بنزین، عنصری حیاتی به دلیل ناخالصی ها است که در موتورهای بنزینی حائز اهمیت می باشد. در موتورهای بنزینی، ضروری است که شمع ها به صورت دوره ای بررسی شوند و فیلرگیری آن جهت تنظیم دهانه شمع چک شود تا اطمینان حاصل شود که جرقه ای که موتور را روشن می کند به درستی انجام می شود.
در مجله خبری دیزل مرکزیهای بنزینی، هوا و بنزین معمولا قبل از وارد شدن به سیلندر در کاربراتور مخلوط می شوند و هنگامی که هوا و بنزین متراکم می شوند، سوخت از طریق جرقه مشتعل می شود. در این مقاله تعریفی از دو موتور، کاربردهای آن ها و بیان برخی تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی خواهیم داشت. فرق ماشين ديزلي با بنزيني اين است که موتور ديزل نيازي به شمع ندارد، چون مخلوط هوا و گازوئيل تا حدي فشرده ميشود که گرماي کافي براي احتراق ايجاد شود.
موتورهای دیزلی دارای قدرت بیشتری نسبت به سایر موتور ها هستند، علاوه بر این موضوع به دلیل دارا بودن گشتاور بالا نرمی کارکرد موتور بیشتر است. معمولا اگر شما دو مدل شبیه به هم از خودرو را در نظر بگیرید، در خودرو های دیزلی هزینه ماشین گران تر است این تفاوت به این دلیل است که در ثبت نام خودرو های دیزل هزینه های متغیر آن 1 تا 3 درصد بیشتر از ماشین های بنزینی است. نوع موتوری که در ماشین های دیزلی استفاده شده است از مدل درون سوز است، به این معنا که سوخت آن ها در ابتدا وارد سیلندر ها می شود (همان بخش اصلی موتور) و سپس فعل و انفعالات لازم بر روی آن انجام می شود و شروع به سوختن و تولید کردن انرژی مکانیکی لازم می کند. در طراحیهای جدید موتورهای دیزلی امکان استفاده از سوخت بیودیزل نیز وجود دارد که از منابع غیرنفتی مانند روغن سرخکردنی یا نباتی ساخته میشود. بیودیزل میتواند با دیزل معمولی ترکیب شود و بدین صورت در مصرف سوختهای فسیلی صرفهجویی میکند. هر چه سیلندرهای موتور بیشتر باشند، احتراق سوخت در زمانهای نزدیکتر به هم اتفاق میافتد و عملکرد موتور نرمتر میشود و قدرت موتور بالاتر میرود و البته ساختار موتور پیچیدهتر میشود.
برچسب : موتور دیزلی , موتور بنزینی , احتراق , میل لنگ , انژکتور , کاربراتور , ضربه زدن موتور , سوخت دیزلی , بیودیزل