موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . آنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از استارت گرم می کنند. بدون گرمکن، یک موتور دیزل روشن نمی شود، زیرا موتور نیاز به هوای فشرده و گرم دارد تا انژکتورهای دیزل را فعال کند. امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم. برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است.
مونتاژ موتور کارکرده
البته تنها تفاوت بین موتور های دیزلی و موتور های بنزینی دلایل مکانیکی نیست ، بلکه از لحاظ سوخت مصرفی شان نیز دارای تفاوت هستند . 5- موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی ابعاد بزرگتری دارند. برای موتورهای بنزینی به منظور کاهش آلایندههای تولیدی از کاتالیزور استفاده میشود. این در حالی است که در موتورهای دیزل برای کاهش آلایندهها، فیلتر دوده و همچنین سیستم SCR برای پاشش مایع ادبلو به کار میرود.
موتور دیزلی کدام کمپانی بهتر است ؟ ( بی ام دبلیو و یا بنز )
تانک هایی با وزن 2000 تن را با سرعت های حتی 60 کیلومتر بر ساهت جابه جا می کرد و این شد که استفاده از مجله خبری دیزل مرکزی های بسیار پر قدرت دیزلی در این صنعت نیز جا افتاد و تا امروز از پیشرفته ترین موتور های دیزلی رو نمایی شد . و در نتیجه به جای حرکت سوخت با فشار بالا ، مقداری از آن وارد مسیر برگشت به سمت باک شده و انژکتورها خوب پاشش نکرده و چکه می کنند. در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. میلنگ موتور باید 3-4 ثانیه چرخانده شود، میزان فشرده سازی را پس از نگهداری 200 تا 300 دور در دقیقه بنویسید. زندگی یک فیلتر دیزل بستگی به کیفیت سوختی که از طریق آن عبور می کند دارد.
موتورهای دیزلی بر اساس نحوه ی کار بر دو دسته ی موتورهای چهار زمانه و موتورهای دو زمانه تقسیم می شوند. در هر دو مدل از موتورهای دیزلی، چهار عمل اصلی صورت می گیرد که عبارت است از مکش یا تنفس، تراکم یا فشرده شدن هوا، انفجار و تخلیه دود. ۵٫موتورهای دیزلی می توانند بیش از ۴۵٪ از انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. انژکتور در موتور های دیزل از اجزای بسیار پیچیدهای تشکیل شده و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است. انژکتور باید قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند. گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها میشود، نیز یک چالش است.
وظایف موتورهای دیزل:
این ریل مشترک بین تمام سیلندرها است و تمام انژکتورها به این ریل انشعاب دارند. انژکتورها مکانیکی- الکترومغناطیسی بوده و به فرمان واحد کنترل موتور عمل می کنند. واحد کنترل موتور اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از حسگرهای مختلف دریافت کرده و ابزاهای مختلفی از جمله انژکتور را کنترل می کند . به این معنی که در موتورهای بنزینی، سوخت و هوا باهم ترکیب شده و سپس در سیلندر فشرده میشود و در نهایت با جرقه شمع، انفجار صورت میگیرد.
- سیستم کنترل ECM دمای هوای محفظه را حس میکند و تایمینگ موتور را در هوای سرد ریتارد میکند، بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق میکند.
- موتور های دیزلی بیشتر اوقات مطابق چرخه های ۲ زمانه یا ۴ زمانه طراحی شوند ، در اصل این موتور ها جایگزین مناسب و کار آمد برای موتور های بخار هستند.
- این در حالی است که در موتورهای دیزل برای کاهش آلایندهها، فیلتر دوده و همچنین سیستم SCR برای پاشش مایع ادبلو به کار میرود.
- بنابراین، نوع سوخت مورد استفاده نیز نقش عمده ای در تعیین تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی ایفا می کند.
- کروز کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟ همانطور که از نامش مشخص است، کروز کنترل کنترلکننده است.
- مخترع موتور دیزلی، رودولف دیزل، در ابتدا موتور خود را برای استفاده از سوخت گرد زغال طراحی کرد.