موتور های دیزل چگونه کار می کنند؟ | centraldiesel

این امر به هنگام استفاده در کشتی ها و هواپیما ها که از برنامه های رادیویی ، ناوبری و تجهیزات ارتباطی زیادی استفاده می‌کنند بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانک‌ها هم استفاده می‌شوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد می‌توانند تانک‌هایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده‌است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

مقاله پیشنهادی : هزینه گواهینامه رانندگی در سال جدید چقدر است ؟

مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بسیار مقاوم هستند و عموما عمر طولانی ‌تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. خودروهای با موتورهای دیزلی می توانند مسافت پیموده شده زیادی را طی کنند. مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند.

ماشینت چیه؟

موتورهای دیزلی نیز مانند موتورهای بنزینی، موتور احتراق داخلی هستند که به عنوان موتور احتراق تراکمی نیز شناخته می شود. در این موتورها، سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق می شود و سپس با دمای بالای هوا در محفظه مشتعل می شود. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر میشود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد میگردد.

دیزل ژنراتور چیست (همراه با عکس طرز کار اجزای آن)

شمع گرمکن یک سیم گرمکن الکتریکی است (مانند سیم های داغی که شما در یک برشته کن می‌بیننید) که محفظه احتراق را گرم و دمای هوا را موقعی که موتور سرد کار می‌کند را افزایش می‌دهد که باعث روشن شدن موتور می‌شود. به‌طورکلی موتورهای دیزل از سوخت و اکسیژن برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا و تا نقطه مرگ بالا حرکت می‌کند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تا حد معینی متراکم می‌سازد.

  • این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد.
  • اما این موتورها دارای معایبی نیز هستند که از جمله آن ها می توان به بازده کمتر نسبت به موتورهای با پاشش مستقیم و نیاز به مرحله طولانی تر پیش گرمایی در زمان استارت اولیه (استارت سرد) نام برد.
  • بهتر است بدانید که نحوه کار دیزل ژنراتور با یک ژنراتور بنزینی متفاوت است و همچنین بسیاری از کاربران به دلیل ارزان و در دسترس بودن سوخت گازوئیل، ژنراتور دیزلی را برای تامین برق خود انتخاب می‌کنند.

بيشتر پمپ هاي سوخت پاش مدرن از نوع پمپ سوخت پاش خطي هستند .اين پمپ ها بر اساس مكانيسم بادامك و سوزن كار مي كنند. شكل بادامك،از طريق كنترل ميزان بالابري سوزن، مقدار سوخت و از طريق كنترل زمان بالابري سوزن ، زمان سوخت پاشي و از طريق سرعت بالابري سوزن، آهنگ سوخت پاشي را تنظيم مي كند. در مدار فشار ضعیف سوپاپ سرریز به کار رفته که دارای یک پیستون و فنر است. وظیفه این سوپاپ ثابت نگه داشتن فشار در مدار اولیه و بخارات مدار و هواگیری احتمالی در آن بر طرف مینماید.

http://digitalmags.ir