موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | centraldiesel
انتشار: خرداد 11، 1403
بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404

موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | centraldiesel

به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می کنند. با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد . همچون دیگر خریدهای خود باید پیش از خرید خودروهای دیزل، حساب و کتاب سرانگشتی در مورد هزینه های آن داشته باشید.

چند کلاچ در یک خودرو

موتورهای دیزلی از سیستم سوخت رسانی مستقیم استفاده می کنند؛ یعنی گازوئیل به صورت مستقیم درون سیلندر تزریق می شود. این موتور از اصول احتراق چهار زمانه معروف به "چرخه اتو" استفاده می کرد و اکنون به یکی از موتورهای پرکاربرد در خودروهای امروزی تبدیل شده است. در ابتدای ورود، این موتورها به دلیل ناکارآمدی و وجود سایر متدهای حمل و نقل همانند موتور بخار با اقبال خوبی مواجه نشدند. این موتورها تنها از 10 درصد سوخت برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده می کردند و باقی آن صرف تولید گرمای بیهوده می شد.

http://digitalmags.ir

ساختمان ساختار مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزل تنها در سامانه تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه ای تفاوت می کند؛ بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آن ها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در دیگر موتورهای درون سوز وجود ندارد. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود. قبل از بررسی دقیق در باره موتور دیزل نمی خواهیم وقت شما را درباره تاریخچه موتور های دیزلی بگیریم اما باید بدانید شما با موتوری در ارتباط هستید که سوخت کمتر و قدرت بیشتر یکی از ویژگی هایشان است . اگر از لحاط قیمت بخواهیم به این دو خودرو نگاه کنیم، درست است که هزینه خودرو های دیزلی بالا تر است اما این اختلاف قیمت به این دلیل است که موتور آن ها سنگین تر و دارای مقاومت بیشتری است؛ بنابراین این اختلاف قیمت توجیه می شود.

تفاوت نوع سوخت مصرفی بین موتور بنزینی و دیزلی و مثال برای آن

به دلیل وجود شمع و ضریب تراکم کمتر در موتورهای بنزینی، این موتورها راحت تر از نوع دیزلی استارت می خورند، تراکم بالا در موتورهای دیزلی علت دیرتر استارت خوردن آن ها است برای همین برخی مواقع شاهد سخت روشن شدن موتورهای دیزلی هستیم. همانطور که پیش تر اشاره شد، بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه، به نوع و حجم کار، موقعیت مکانی، و بررسی مولفه ای مانند سرعت، توجه کرده تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. مثلا هیچوقت برای مناطق سردسیر از موتور دیزلی استفاده نکنید چرا راندمان کاری آن در هوای سرد پایین می آید. موتورهای دیزلی از قطعات بزرگتر و بادوام تری استفاده می کنند زیرا انفجارهای داخلی بیشتر است و باید بتوانند در برابر این انفجارها مقاومت کنند. موتورهای دیزلی پر سر و صدا بوده و دائما در حال لرزش هستند، بنابراین پایه های گیره و سایر قطعات مکانیکی که آنها را احاطه کرده اند نسبت به قطعات مورد استفاده موتورهای بنزینی نسبت به آسیب حساس تر هستند.

راز\u200bهای موفقیت ۶۰ ساله پورشه ۹۱۱

پس از تلاش های فروانی که انجام داد با گذشت 14 سال توانست نوعی از پیشرانه را تولید نماید که دیگر احتیاجی به بنزین نداشته باشد و به کمک گازوئیل عمل می کند. هوندا برای افزایش کارایی خودروهای خود، در حال تحقیق و پژوهش روی باتری های حالت جامد است که ظرفیت بیشتری از باتری های لیتیوم یونی دارند و از نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ روی محصولات این شرکت نصب می شوند. تایمینگ موتور را در هوای سرد ریتارد می کند ، بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق می کند.

  • موتور خودروهای دیزلی با موتور ماشین هایی که با بنزین کار می کنند، به هم دیگر شبیه هستند و تنها در برخی از موارد با هم متفاوتند.
  • دیگر تنها موتور بنزینی، بهترین گزینه برای خودروهای سواری نیست و با پیشرفت هایی که در موتور دیزلی انجام شده است، خودروهای دیزلی خصوصا برای شاسی بلند و پیکاپ ها رقیبی جدی برای خودروهای بنزینی برای رانندگی درون شهری هستند.
  • از طرف دیگر موتورهای دیزلی قبل از تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق هوا را فشرده می کنند.
  • البته، تنها تفاوت میان موتورهای دیزلی و بنزینی فقط از جنبه مکانیکی نمی باشد؛ چرا که بحث اصلی به نوع سوخت برمی گردد.