
بروزرسانی: 29 فروردین 1404
موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | centraldiesel
در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می شد، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می شد. دیزل های با سرعت بالا برای برق رسانی تراکتورها، کامیون ها، قایق های بادبانی، اتوبوس ها، خودرو ها، کمپرسورها، پمپ ها و ژنراتور ها استفاده می شود. بزرگترین موتورهای دیزل برای برق رسانی کشتی های باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده می شود.
- نام اشتعال بر اثر فشار بالا بر اساس عملکرد موتور انتخاب شده است.
- اگر تردیدی در مورد پیوستگی اتصالات سیستم خنک کننده وجود داشته باشد باید با سازنده موتور مشورت شود و مشکل برطرف گردد.
- موتور دیزل یک موتور احتراق داخلی است که در آن سوخت به محفظه احتراق تزریق می شود.
- همچنین هرگز از آب به تنهایی به عنوان مایع خنک کننده استفاده نشود.
سیستم دسته بندی API شامل دو بخش عمده می باشد؛ روغن های مربوط به موتورهای بنزینی (کلاس SA-SN) و روغن های مربوط به موتورهای دیزلی (CA-CJ-4). برای این مبحث فرض بر این است که فقط موتورهای دیزل مد نظر قرارگرفته اند و بنابراین این دسته بندی شامل موتورهای بنزینی نمی شود. دوده نشانه آن است که موتور بیش از اندازه هوای مورد نیاز در سیلندر دارد، این می تواند به انواع دلایل باشد. کمبود هوا در سیلندر منجر به ایجاد دود سیاه از موتور دیزلی شما می شود. این نشان می دهد که احتراق اتفاق افتاده است، اما احتراق سوخت خود را کامل نکرده است. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می شود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد می گردد.
نحوه روشن شدن موتور دیزل
هزینه سوخت به ازای هر کیلووات تولید سی تا پنجاه درصد کمتر از سایر موتور ها است. در نتيجه تقطير نفت خام فرآورده هاي مختلفي حاصل مي شود، از بنزين هواپيما با عدد اوكتان بالا ، تا قير كه در راه سازي و عايق كاري بامها به كار مي رود. در حدود 36% فرآورده هاي حاصل از تقطير نفت خام را گازوئيل تشكيل مي دهد. مقدار سوختي كه پاشيده مي شود بين 2000 را (تحت بار كامل) تا را(هنگام كار با دور آرام) حجم جابه جايي سيلندر تغيير مي كند. سطوح وسيع متخلخل دارند ومعمولاً از پارچه يا كاغذ مخصوص ساخته مي شوند .كار آنها كاهش سرعت جريان سوخت است، به طوري كه قطره هاي ريز آب فرصت به هم چسبيدن و ته نشين شدن پيدا كنند.
موتور دیزلی KD186FA/FAE کوپ یک موتور دیزل تک سیلندر 4 زمانه شفت عمودی و خنک شونده با هوا
در داخل این سیلندر، پیستون به عقب و جلو حرکت می کند و باعث به حرکت در آمدن چرخ ها می شود. این موتور، یک موتور احتراق خارجی است چون آتش در بیرون سیلندر قرار دارد (حدود ۶ تا ۷ متر دورتر)، اما در یک موتور بنزینی یا دیزلی، سوخت در داخل سیلندرها سوزانده می شود. موتورهای دیزلی نیز مانند موتوهای بنزینی از نوع موتورهای احتراق موتور دیزل درون سوز هستند. موتور احتراقی درون سوز به معنای این است که سوخت در داخل بخش اصلی موتور (سیلندرها) می سوزد و نیرو در آن جا تولید می شود. ایمنی موتورهای ژنراتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بسیار بیشتر است زیرا گازوئیل نسبت به بنزین کمتر فرار بوده و قدرت اشتعال آن هم به مراتب از بنزین کمتر است.
فلایویل در موتور دیزلی
که زمان مجله خبری دیزل مرکزیی از ماشین میگیرند از این نوع موتورها استفاده میکند. در موتور دیزلی واقعی ، در ابتدا فقط هوا به داخل محفظه احتراق وارد می شود سپس هوا با نسبت فشرده سازی به طور معمول بین ۱٫۱۵ تا ۱٫۲۳ توسط پیستون فشرده می شود. ترموستات که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد، تا دمای مشخصی (معمولا در بازه 80 تا 90 درجه سانتیگراد) بسته است و سیال تنها در داخل کانال های موتور و سرسیلندر به چرخش در می آید.
http://digitalmags.ir