موتور دیزل چیست ؟ ورکات صنعت | centraldiesel
انتشار: تیر 09، 1403
بروزرسانی: 30 خرداد 1404

موتور دیزل چیست ؟ ورکات صنعت | centraldiesel

در واقع در مجله خبری دیزل مرکزیهای دیزلی از شمع در سوخت دیزل استفاده نمی شود زیرا نیازی به احتراق گازوئیل ندارد، در عوض شمع به تنهایی می تواند دمای محفظه احتراق را حفظ کند. موتورهای دیزلی آلاینده های یکسانی دارند، اما سوخت خود را به طور موثرتر و تمیزتر می سوزانند که به سوزاندن ذرات جامد در اگزوز کمک می کند. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند.

  • تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ برای اتصال میل لنگ و چرخش میل بادامک با یک زاویه خاص است که در جلوی موتور قرار دارد.
  • طراحی موتور خورجینی یا V شمل که سیلندرها در آن به صورت حرف V و در دو ردیف، با یکدیگر یک زاویه را تشکیل می دهند.
  • در واقع در موتورهای دیزلی از شمع در سوخت دیزل استفاده نمی شود زیرا نیازی به احتراق گازوئیل ندارد، در عوض شمع به تنهایی می تواند دمای محفظه احتراق را حفظ کند.
  • اما یک روز مایکل ویلِتانژ طرحی مبنی بر استفاده موتور های دیزلی در صنعت خودرو و ارتش داد که بلافاصله مورد تحلیل قرار گرفته و محصولات بسیار زیادی ساخته شد .
  • در موتور دیزل، هوا تا حدی فشرده می شود تا حرارت آن سوخت را مشتعل کند.
  • دیزل ژنراتورها معمولا در ابعاد مختلف جهت کاربردهای مختلف تولید و عرضه می گردند.

این امر به هنگام استفاده در کشتی ها و هواپیما ها که از برنامه های رادیویی ، ناوبری و تجهیزات ارتباطی زیادی استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. آن ها هم می تواند منابع قدرت نخست و یا منابع قدرت آماده به کار (standby/back-up power) می باشد. دیزل ژنراتور ها در رنج ۵ – ۳۰KW هستند به طور معمول در خانه ها و زمینه های کوچک استفاده می شوند. کاربردهای صنعتی، طیف وسیع تری از رتبه های قدرت ۳۰ کیلووات تا ۶ مگاوات در سراسر جهان استفاده می شود. دیزل ژنراتور برق سه فاز در درجه اول برای مصارف صنعتی استفاده می شود.

چگونگی کارکرد اینورتر (درایو) تکفاز به سه فاز

موتوردیزل نوعی از موتورهای درون سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. همچنین برنامه های سرویس و نگهداری پیاده سازی شده بر روی این تجهیزات در برخی موارد صرفاً بر اساس پیشنهاد سازنده (آن هم به صورت خوشبینانه) تنظیم و اجرایی می شود. دود آبی حاصل از دیزل ژنراتور به دلیل سوختن روغن در سیلندرها ایجاد می شود. ورود روغن به محفظه احتراق طبیعی نمی باشد و بنابراین دود آبی نشانه این است که مشکلی در موتور شما وجود دارد.

معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل

به خاطر ماهیت خطیر کار این مجموعه ها و وضعیت بیماران موجود در آن ها، قطعی برق به هیچ عنوان قابل قبول نیست. یکی دیگر از دلایل بد روشن شدن موتور دیزل افزایش صدای موتور است. بنابراین رانندگان باید توجه داشته باشند که صدای بیش ازاندازه از موتور یا ظاهر شدن و ناپدید شدن ناگهانی صدا از موتور در یک محدوده خاص باید نگران کننده باشد. همچنین ممکن است افزایش صدای موتور به همراه ظاهر شدن دود سفید باشد که این علائم بسیار خطرناک تر است. اگر رانندگان با این مشکل مواجه شدند بهتر است توقف کنند و سریع اقدام به تعمیر موتور کنند.

تفاوت موترهای دیزلی و موتورها بنزینی

سامانه خنک کننده موتورها سامانه خنک کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می باشد - معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می شود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنک کننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنک کننده است. پمپ خنک کننده برای به حرکت درآوردن مایع خنک کننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده می شود.

http://digitalmags.ir