سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است . در این صورت میل لنگ چرخیده و فلایویل را می چرخاند ( در این لحظه خودرو شروع به حرکت کردن می کند ) . که در این صورت در موتور 2 زمانه شما مکش و تراکم را در یک سیکل و قدرت و تخلیه را در سیکل دوم و یا سیکل آخر مشاهده می کنید . این قطعه سبب فیلتر شدن و تسفیه سوخت شده و از صدمه خوردن به قطعات موتور جلوگیری می کند. طرز کار این قسمت به این گونه است که باعث اسپری و پودر شدن سوخت و به بهبود ترکیب آن و سوخت با هوا کمک می کند.
- موتورهای دیزلی آلاینده های یکسانی دارند، اما سوخت خود را به طور موثرتر و تمیزتر می سوزانند که به سوزاندن ذرات جامد در اگزوز کمک می کند.
- برای این کار باید پمپ را به طور کامل جدا کنید و سپس اقدام به تعمیر آن کنید.
- توجه به خرابیهای احتمالی در این سیستم و اثرشان بر عملکرد کلی تجهیز، باید در طراحی برنامه تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل لحاظ شود.
درصورتی که نمی توانید دود را ببینید ، نشانه خوبی می باشد زیرا همه چیز در موتور سالم است. این بدان معنی می باشد که موتور سوخت را به خوبی می سوزاند و ذرات سوخت دوده یا آلودگی دیگری در گازهای خروجی موتور وجود دارد. موتور های کوچک و موتورهای که کنترل کامپیوتری پیشرفته ندارند از گرمکن برای حل این مشکل(روشن شدن در هوای سرد) استفاده می کنند . سوپاپ ندارد ، در نتيجه شروع و پايان سوخت پاشي را پمپ كنترل مي كند.
موتور تک ديزلي ETQ 173 هندلي 5 اسب بخار مدل 173FH
استفاده گسترده آن ها در لوکوموتیوها، مجله خبری دیزل مرکزی ساختمانی، خودرو، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است. موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد. سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لولههای سوخت است.
دیزل ژنراتور استندبای یا اضطراری
طراح موتور اندازه باك را طوري تعيين مي كند كه بتواند سوخت كافي را براي كار موتور براي مدتي معقول را در خود جاي دهد ، بدون آنكه نيازي به سوخت گيري مجدد داشته باشد . این سیستم که در واقع مانع از قفل ماندن چرخها پس از ترمزگیری میشود یک سیستم ترمز پیشرفته است و به راننده این امکان را میدهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد. خطری که همواره در رانندگی احساس میشد، قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیریهای شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود. کروز کنترل چیست و چه کاربردی دارد؟ همانطور که از نامش مشخص است، کروز کنترل کنترلکننده است. اما کنترل چه چیزی؟ کروز کنترل مدیریت سرعت خودرو را به دست میگیرد و همان گزینه کاربردی و نابی است که در خودروهای امروزی گذاشته شده تا رفاه و راحتی بیشتری در رانندگی داشته باشید.
دیزل ژنراتورها معمولا در ابعاد مختلف جهت کاربردهای مختلف تولید و عرضه می گردند. دیزل ژنراتور ها در ابعاد کوچک حدود 200 کیلو ولت آمپر را تولید می کنند که در مصارف اضطراری مخصوصا در قطعی ناگهانی برق کاربرد بسیاری دارند. همچنین دیزل ژنراتورهایی در ابعاد بزرگ وجود دارند که قابلیت تولید توان در مقیاس مگا ولت آمپر را دارند و از برخی آنها در شبکه های قدرت کوچک استفاده می شود. شاید بتوان گفت روغن کاری مهمترین عنصر در یک برنامه خوب تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل میباشد. روغن موتور قطعات متحرک موتور را روانکاری میکند، از قطعات در مقابل خوردگیها محافظت میکند، آلودگیها را جذب و خنثی کرده و به عنوان خنککننده و ابزاری برای آببندی استفاده میشود.