که زمان زیادی از ماشین میگیرند از این نوع موتورها استفاده میکند. در موتور دیزلی واقعی ، در ابتدا فقط هوا به داخل محفظه احتراق وارد میشود سپس هوا با نسبت فشرده سازی به طور معمول بین ۱٫۱۵ تا ۱٫۲۳ توسط پیستون فشرده میشود. ترموستات که وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد، تا دمای مشخصی (معمولا در بازه 80 تا 90 درجه سانتیگراد) بسته است و سیال تنها در داخل کانالهای موتور و سرسیلندر به چرخش در میآید.
- مثلا طبقه بندی بر اساس مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دو زمانه یا چهار زمانه.
- بالاخره تلاش های وی در 5 اوت 1895 میلادی به ثمر نشست و اختراع او باعث شتابی در انقلاب صنعتی شد.
- بله حالا می توانیم بگوییم موتور های دیزل در صنعت هوابرد کاربرد بسزایی دارد اما نه در زمینه هواپیمایی .
در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد. دیزلهای با سرعت بالا برای برقرسانی تراکتورها، کامیونها، قایقهای بادبانی، اتوبوسها، خودروها، کمپرسورها، پمپها و ژنراتورها استفاده میشود. بزرگترین موتورهای دیزل برای برقرسانی کشتیهای باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده میشود.
مشخصات فنی موتور تک دیزلی 15 اسب هواسدان مدل 192
مجله خبری دیزل مرکزی دستهبندی API شامل دو بخش عمده میباشد؛ روغنهای مربوط به موتورهای بنزینی (کلاس SA-SN) و روغنهای مربوط به موتورهای دیزلی (CA-CJ-4). برای این مبحث فرض بر این است که فقط موتورهای دیزل مد نظر قرارگرفتهاند و بنابراین این دستهبندی شامل موتورهای بنزینی نمیشود. دوده نشانه آن است که موتور بیش از اندازه هوای مورد نیاز در سیلندر دارد، این می تواند به انواع دلایل باشد. کمبود هوا در سیلندر منجر به ایجاد دود سیاه از موتور دیزلی شما می شود. این نشان می دهد که احتراق اتفاق افتاده است، اما احتراق سوخت خود را کامل نکرده است. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می شود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد می گردد.
فرق موتور دیزلی و بنزینی چیست ؟
سامانه خنککننده موتورها سامانه خنککننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن میباشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده میشود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنککننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنککننده است. پمپ خنککننده برای به حرکت درآوردن مایع خنککننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده میشود.
هزینه سوخت به ازای هر کیلووات تولید سی تا پنجاه درصد کمتر از سایر موتور ها است. در نتيجه تقطير نفت خام فرآورده هاي مختلفي حاصل مي شود، از بنزين هواپيما با عدد اوكتان بالا ، تا قير كه در راه سازي و عايق كاري بامها به كار مي رود. در حدود 36% فرآورده هاي حاصل از تقطير نفت خام را گازوئيل تشكيل مي دهد. مقدار سوختي كه پاشيده مي شود بين 2000 را (تحت بار كامل) تا را(هنگام كار با دور آرام) حجم جابه جايي سيلندر تغيير مي كند. سطوح وسيع متخلخل دارند ومعمولاً از پارچه يا كاغذ مخصوص ساخته مي شوند .كار آنها كاهش سرعت جريان سوخت است، به طوري كه قطره هاي ريز آب فرصت به هم چسبيدن و ته نشين شدن پيدا كنند.