اگر موتور با دور rpm1000، يعني 1000 دور در دقيقه ،كار كند، عمل سوخت پاشي بايد در300 را ثانيه انجام شود و شروع سوخت پاشي نبايد به مدتي بيش از زمان لازم براي يك درجه چرخش ميل لنگ به تعويق بيفتد . هم فيلتر اوليه و هم فيلتر ثانويه ، به تدريج ،دچار گرفتگي مي شود؛ دراين حالت موتور با قدرت كمتري كار مي كند . در صورت گرفتگي فيلترها ، عقربه اين نشانگر از وضعيت «عادي»KPa200، جابه جا مي شود و وضعيت «غير عادي» يا گسترهKPa1600را نشان مي دهد . اگر موتور ديزل چنين نشانگر يا درجه داشته باشد، علت كاهش قدرت موتور را به متصدي نشان مي دهد .
- این لوله ها مسئولیت رساندن سوخت از باک به موتور می باشد که باید از مقاومت در برابر فشار وارده سوخت و حرارت را داشته باشد.
- موتور دیزل، مانند موتور بنزینی، پیستونی در داخل سیلندر دارد، اما هنگام اولین حرکت پیستون به پایین فقط هوا، و نه مخلوط هوا و سوخت، داخل سیلندر می شود.
- موتورهای دیزل، طیف گسترده ای از موتورها هستند که بدون نیاز به جرقه الکتریکی می توانند ماده سوختنی را شعله ور کنند.
- همچنین اگر روغن به طور تصادفی به سیستم سوخت اضافه شود و گازوئیل به روغن آلوده شود،این امر نیز اعمال خواهد شد.
مجله خبری دیزل مرکزی بادامک ها در موتورهای دیزلی، نزدیک بالای موتور قرار دارند و اجازه می دهند تا سوخت و هوا وارد شود و دود اگزوز را نیز به بیرون آزاد کند. در واقع میل بادامک ها دریچه ها را باز و بسته کرده و امکان احتراق را فراهم می کنند. روغن در مخزن روغن ذخیره شده و توسط یک پمپ روغن، روغن از صافی عبور کرده و یاتاقان های اصلی روغن کاری می شوند. سپس مقداری روغن به دیواره سیلندر پاشیده شده و روغن باقی مانده از سوراخی به میل لنگ می رود.
دود های آبی دیزل ژنراتور ها
موتور بنزینی مخلوطی از گاز و هوا را می گیرد، فشرده می کند و با جرقه ای ترکیب حاصل را مشتعل می کند ولی موتور دیزلی هوا را می گیرد، آن را فشرده کرده و سپس سوخت به هوای فشرده تزریق می شود. موتورهای دیزلی شمع ندارند و گرمای هوای فشرده، سوخت را خود به خود مشتعل می کند. فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین میراند.
کیفیت موتور تک دیزلی 192 اسب هواسدان
موتروهای دیزل همانند دیگر موتورهای احتراق داخلی بر اساس مجموعه ای فاکتورهای مختلف طبقه بندی می شوند. مثلا طبقه بندی بر اساس مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دو زمانه یا چهار زمانه. و یا اینکه موتور دیزل بر اساس تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری آنها به دو نوع موتورهای خورجینی و خطی تقسیم می شوند. فناوری های جدید در بازار، از جمله تزریق سوخت دیزل CRD و فیلترهای ذرات دیزل، به این معنی است که موتورهای دیزلی مدرن ساکت تر و تمیزتر از همیشه هستند. بوی بد و صدای بلند تولید شده توسط موتورهای دیزلی قدیمی در هنگام کار به فراموشی سپرده شده و مصرف سوخت عالی این موتورها باعث محبوبیت مجدد آنها شده است. در این مدت شاتون برخورد می کند و میل لنگ ۱۸۰ درجه می چرخد و فرورفتگی شدیدی در محفظه احتراق ایجاد می کند.
نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی
در نوعی دیگر از موتور ژنراتور دیزلی، بدنه موتور به صورت پرده دار طراحی شده که مسقتیم در ارتباط با هوای خنک است و موتور را خنک نگه میدارد. آکروید استورات در سال 1890 میلادی امتیاز ساخت موتوری را بدست آورد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میشد و سپس به منظور جلوگیری از اشتعال، سوخت داخل هوای متراکم شده تزریق می شد، فشار این موتورها بسیار پایین بوده است. برای اشتعال سوخت از یک لامپ الکتریکی یا روش های دیگر در خارج سیلندر استفاده می شد. برای لوکوموتیوها، کاربری های دریایی و … نیز از موتورهای دیزلی بزرگ با توان بیش از 750 کیلووات استفاده می شوند که دارای سیستم های تزریق مستقیم، توربوشارژ و … هستند. پس هر راننده ای باید قطعات اصلی موتور دیزل را حداقل در حالت کلی بشناسد، تا اگر مشکلی پیش بیاید، احتمال بروز مشکل و منشا آن را حدس زده و تشخیص دهد. چرا که در صورت بروز مشکلات حاد، شاید کل موتور نیاز به تعویض داشته باشد.