سامانه روغن کاری سامانه روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود. سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن میباشد. متاسفانه هرچه گرانروی بیشتر باشد، ممانعت از حرکت روغن در لولهها و مجاری بیشتر میشود، بنابراین باید گرانروی مناسب با در نظر گرفتن این دو مورد انتخاب شود. همچنین این انتخاب وقتی پیچیدهتر میشود که بدانیم گرانروی روغن با تغییر دما تغییر میکند و برای عملکرد مناسب موتور در هوای گرمتر نیاز به روغن با گرانروی بیشتری است.
- این موتورها نیز از نوع تزریق مستقیم، شش سیلندر توربوشارژ و … هستند.
- این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
- در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت.
- قابل استفاده در موارد بسیاری که نیاز به یک موتور کوچک و پرقدرت است مانند ماشین های با کاربردهای خواص و غیره میباشد.
- پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
- خطری که همواره در رانندگی احساس میشد، قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیریهای شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود.
اما در صنعت هوابرد و در بالگردها (هلی کوپتر) موتورهای دیزل کاربرد بسیار زیادی دارند. در قوی ترین بالگرد دنیا که در آمریکا مورد استفاده قرار میگیرد و توانایی حمل 8 هزار تن را دارد از موتور دایره ای دیزلی 24 سیلندر استفاده شده است. قبل از پرداختن به طراحی دیزل موتور، در مورد کارکرد آن توضیحاتی را ارائه خواهیم داد. موتورهای دیزل، طیف گسترده ای از موتورها هستند که بدون نیاز به جرقه الکتریکی می توانند ماده سوختنی را شعله ور کنند.
موتور دیزل دارای شمع است؟
اگر موتور قادر به احتراق کامل سوخت نباشد ، ایجاد دود سفید می کند که چند دلیل می تواند داشته باشد. یکی از دلایل برای دود سفید، ممکن است نسبت فشرده سازی می باشد که اگر صحیح نباشد (یعنی نشتی فشرده سازی)دیزل ژنراتور دچار دود سفید می شود. اگر پمپ بنزین یا انژکتور مشکلی داشته باشد، هر چیزی که زمان موتور را از بین ببرد می تواند منجر به دود سفید موتور دیزل شود.
نکات لازم برای کارکرد بهتر موتورهای دیزل
در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم میشوند ودور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب میگردند. برای این کار باید پمپ را به طور کامل جدا کنید و سپس اقدام به تعمیر آن کنید. گاهی اوقات نشت کردن هوا نیز میتواند به همین دلیل باشد که برای تعمیر کردن آن نیاز است شیلنگ مکش را از فیلتر سوخت جدا کنید و موتور را به طور جداگانه با سوخت دیزل تغذیه کنید. پس از انجام این کار اگر موتور شروع به کار کرد باید به دنبال مکانی که باعث نشت کردن هوا میشود باشید در غیر این صورت لازم است تا پمپ تزریق را تعمیر کنید. در خودروهای شاسیبلند ژاپنی معمولاً محل نشت هوا، پمپ دستی روی محفظه فیلتر است.
در مجله خبری دیزل مرکزی ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود میآمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.