موتور دیزل ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | centraldiesel

سامانه سوخت رسانی سامانه سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و تمام لوله‌های سوخت است. همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل می‌شود. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده‌است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی

در واقع مجله خبری دیزل مرکزی بادامک ها دریچه ها را باز و بسته کرده و امکان احتراق را فراهم می کنند. در واقع موتورهای توربو شارژر، هوای احتراق را فشرده کرده تا موتور دارای عملکردی قوی تری باشد. در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . در این مرحله پیستون از بالا به پایین‌ترین نقطه داخل سیلندر حرکت می‌کند که به آن نقطه پایین مرگ می‌گویند.

http://digitalmags.ir

سپس با ورود هوا به داخل سیلندر، سوپاپ هوا نیز بسته شده و هیچ منفی برای خروج هوا وجود نخواهد داشت. در واقع واژه «دیزل» از نام رودولف دیزل مخترع نامدار آلمانی برگرفته شده است که ایده ساخت نوعی پیشرانه در سال 1986 در ذهنش شکل گرفت و توانست به این ایده در سال 1982 جامه عمل بپوشاند. در واقع او موفق به ساخت موتوری شد که امروزه به نام او یعنی دیزل معروف است. البته او، خود نقشی در این نام‌گذاری نداشت بلکه شاگردان و دوستدارانش این نام را به احترام وی روی چنین موتورهایی گذاشتند.

مزایای موتور بنزینی

همچنین این قطعه با توجه به سیستم خنک کاری از یک طرف و همچنین گرمای ناشی از احتراق از طرف دیگر مستعد تاب برداشتن می باشد. به علاوه تعداد تعمیرکار متخصص موتور دیزلی کمتر از موتور بنزینی است. هر چند تجربه نشان داده است که موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی مقاوم‌تر ساخته می‌شوند و دیر به دیرتر دچار خرابی می‌شوند. تفاوت موتور دیزلی و بنزینی در گشتاور، میزان مصرف سوخت، میزان آلایندگی زیست‌محیطی و قیمت خرید و تعمیرات، از نکات مهمی است که باید قبل از انتخاب خودرو به آن دقت کنید.

درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایین‌تر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند. گشتاور است که باعث حرکت خودرو می‌شود و فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل با داشتن گشتاور بالا برای جابجایی بارهای سنگین استفاده می‌شود. دکتر رودلف دیزل آلمانی در سال 1892 امیتاز موتور طراحی شده ای را ثبت کرد که در آن بلافاصله بعد از تزریق سوخت، اشتعال ماده سوختنی به داخل سیلندر انجام میگرفت. عامل اصلی این اشتعال حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به وجود می آمد. موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد. موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است یعنی هنگام کار نسبت به موتور بنزینی و گازی گرمای موتور را بهتر دفع می‌کند.

  • بر اساس تخمین‌های انجام شده این درجه هوای داخل سیلندر حدود 600 درجه سانتیگراد است.
  • در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود.
  • شمع دو پلاتینه این جرقه را در دو قسمت می‌زند که باعث خام‌سوزی کمتر و تولید شدن اشتعال زیاد می‌شود.
  • در ادامه اجزای تشکیل‌دهنده موتور دیزل را در دسته‌بندی‌های کلی مشاهده می‌کنید.
  • توان این موتور ۲۸۲ اسب بخار خواهد بود ولی از گشتاور آن اطلاعی در دست نیست.