بعضي از فيلترها آبگير دارند .آب و رسوبات سنگين در اين محفظه جمع مي شوند تا بتوان آنها را تخليه كرد. فيلترهاي ديگر يك وسيله جدا كننده آب دارند كه در از فيلتر مستقل است. فيلتر بعدي ،كه گاهي فيلتر اوليه ناميده مي شود، بيشتر ذرات ريز را مي گيرد. فيلتر هاي اوليه و ثانويه را مي توان در يك محفظه ،يا در محفظه هاي جداگانه قرار دارد.
- پینیون نیز با دندانه های فلایویل درگیر شده و میل لنگ را می چرخاند.
- این مایع در اکثر موارد مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با افزودنی های دیگر جهت کمک به جلوگیری از خوردگی اجزاء استفاده می شوند.
- به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می کنند.
روغن موتور میتواند از نوع روغنهای معدنی یا روغنهای مصنوعی بوده که ممکن است شامل افزودنیهایی باشد که ویژگیهای خاصی از روغن پایه را بهبود ببخشد. از این نوع افزودنیها میتوان به شویندهها، عوامل آلکالینیتی، آنتی اکسیدانها، پراکندهسازها و مواد ضد سایش اشاره کرد. این افزودنیها کیفیت مورد نیاز را در روغن موتور ایجاد یا تقویت میکنند. معمولا مایع خنک کننده ترکیبی از ضدیخ با پایه اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول با آب است. دمای انجماد این ترکیب بستگی به میزان گلیکول به کار رفته در آن دارد. نکته مهم این است که در ایجاد ترکیب آب و ضدیخ بهترین نسبت رعایت شود یعنی بیشتر از 60% اتیلن گلیکول یا 50% پروپیلن گلیکول با آب ترکیب نشود.
نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی
در مجله خبری دیزل مرکزیهای بنزینی، مخلوط هوا و بنزین به اندازهای فشرده میشود که به حدود یک دهم حجم اصلیاش میرسد، ولی در موتورهای دیزلی، هوا بین ۱۴ تا ۲۵ برابر فشردهتر میشود. یک واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر موتورهای دیزلی قرار دارد. این قطعه یا جزء در موتورهای دیزلی، از نشت مایعات به سرسیلندر جلوگیری می کند. چرا که در صورت خیس شدن سر سیلندرها عمل احتراق با توجه به فراهم نشدن سوخت و هوای مناسب برای راه اندازی به درستی انجام نخواهد شد. همچنین این قطعه با توجه به سیستم خنک کاری از یک طرف و همچنین گرمای ناشی از احتراق از طرف دیگر مستعد تاب برداشتن می باشد.
انژکتور سوخت رسان در موتورهای دیزلی
در هنگام انجام این فرآیند در داخل موتور دیزل چهار زمانه، فقط سوپاپ اگزوز باز است و در پایان، دریچه اگزوز بسته می شود و دریچه ورودی برای مکش هوای تازه باز می شود. بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد. بیشترین موتورهای دیزل در جاده ها شهرها و برروی مولد های برق دیزل ژنراتور استفاده میشود. وقتی در هوای زیر صفر قصد رانندگی با چنین خودرویی را داشته باشید، گازوئیل مانند ژله ای می شود و مشکلات زیادی به خصوص هنگام استارت زدن خودرو ایجاد می کند.
در سیستم های انژکتوری نیز تزریق سوخت درست قبل از مکش و خارج از سیلندر انجام می شود. در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود. تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود. با توجه به این که موتور دیزل فقط هوا را فشرده می کند، نسبت تراکم می تواند بالاتر باشد. هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت تراکم بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود.