126 مجله خبری دیزل مرکزی پیش (1895 میلادی) ساخت و اختراع موتور دیزل به نام رودلف دیزل مهندس آلمانی ثبت شد. آبادیس از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه فن آوری اطلاعات آغاز کرد. دیکشنری آنلاین آبادیس از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری کرده و ویژگی های مختلفی به آن اضافه شده است.
- موتور دیزل چهار زمانه به عنوان موتور احتراق فشرده نیز شناخته می شود؛ زیرا در این نوع موتورها احتراق به دلیل فشرده شدن هوا بیشتر از دمای خود اشتعال سوخت رخ می دهد.
- در حالیکه ژنراتورهای موتور دیزل مرسوم ممکن است در تعریف ما از “انرژی جایگزین” قرار نگیرد، باز هم افزونه با ارزشی برای یک سیستم پشتیبان شبکه یا انرژی در دسترس است.
- مقدار سوختي كه پاشيده مي شود بين 2000 را (تحت بار كامل) تا را(هنگام كار با دور آرام) حجم جابه جايي سيلندر تغيير مي كند.
- به همین دلیل معمولا مشتریان، خریداری موتور برق دیزلی را به سایر مدل ها ترجیح می دهند.
وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. شاید بتوان گفت در بین ویژگیهای روغنها هیچکدام به اندازه انواع دستهبندیها و تقسیمبندیهای مختلف که توسط انستیتوی نفتی آمریکایی و برخی آژانسهای اروپایی انجام شده گیجکننده نباشد. جهت جلوگیری از این سردرگمی لازم است که فقط از پیشنهادهای سازنده موتور استفاده کرد و توجه داشت که فقط تعداد کمی از این دستهبندیها برای هر موتور صدق میکند. گاهی اوقات سازندهها فیلترهای خاصی را در مدار طراحی میکنند که به صورت کنترل شده مقادیری از افزودنیها را در مایع خنک کننده آزاد میکنند.
تفاوت موترهای دیزلی و موتورها بنزینی
همچنین هرگز از آب به تنهایی به عنوان مایع خنک کننده استفاده نشود. (در دمای نرمال کارکرد موتور آب خاصیت خورندگی دارد) محاسبه دمای انجماد و محافظت شیمیایی مایع خنک کننده برای جلوگیری از خرابی و زنگ زدگی سیلندر امری الزامیست. کیفیت مایع خنک کننده و آب را میتوان با تسترهای آماده موجود با نسبتسنج بررسی کرد. خروج دود سیاه از اگزوز دیزل ژنراتور ـ نشان می دهد که احتراق سوخت ناقص است. در حالیکه ژنراتورهای موتور دیزل مرسوم ممکن است در تعریف ما از “انرژی جایگزین” قرار نگیرد، باز هم افزونه با ارزشی برای یک سیستم پشتیبان شبکه یا انرژی در دسترس است. در موتور دیزل چهار زمانه، از گازوئیل به عنوان سوخت اصلی استفاده می گردد.
سیستم سوخت رسانی موتور
از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد میرسد. در موتور هایی با پاشش غیر مستقیم سوخت رو در یک محفظه که به محفظه احتراق اولیه معروف میباشد پاشیده میشود.(این محفظه در سر سیلندر قرار دارد که در امتداد آن محفظه اصلی قرار دارد). در حین مرحله تراکم هوای داغ که متراکم شده به محفظه احتراق اولیه هدایت میشود.
موتورهای دیزلی مدرن دارای چه ویژگی هایی است؟
تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ در سیستم مکانیزم سوپاپ قرار داده شده است. تسمه تایم یا زنجیر تایمینگ برای اتصال میل لنگ و چرخش میل بادامک با یک زاویه خاص است که در جلوی موتور قرار دارد. آموزشگاه فن اموزان دوره های تخصصی آموزش مکانیک خودرو ، آموزش برق خودرو ، آموزش جلوبندی و آموزش تعمیرات ایسیو را بصورت عملی با کار روی خودروهای واقعی در تعمیرگاههای مجهز برگزار می کند. تمامی دوره ها با اعطای مدرک معتبر و تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای برگزار می شود. گازوئیل در محفظه میسوزد و پیستون را به پایین هُل میدهد تا میل لنگ حرکت کند. بالا آمدن پیستون و فشرده کردن هوا که گرمای بسیار زیادی را ایجاد میکند.